ik ben opgelicht door een verkoper op Marktplaats

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
761
Punten
113
Leeftijd
74
Tomme tomme

Ik zag een advertentie van een Ipad mini 2 , alleen ophalen en vroeg aan de persoon of hij hem ook wilde opsturen (4 jaar actief op MP)

Dat kon,  geen probleem nog wat vragen gesteld welke IOS versie erop zat en zo en kreeg keurig antwoord.

Ding kostte 150 euro inclusief verzenden 157 Ik kreeg een bankrekening en heb deze op politie.nl gecontroleerd en daar waren geen meldingen van dus ik dacht ach waarom niet

Heb het bedrag over gemaakt en na ontvangst zou hij hem zaterdag opsturen en me het track en trace nummer geven.

Zaterdag niks gezien dus gisteren maar eens ge?nformeerd hoe en waarom? Geen antwoord

Sneaky als ik ben heb toen via een ander email adres gevraagd of de IPAD nog te koop was en warempel ja hoor is nog te koop gaf enkele details door.

Op de vraag waar ik hem kon komen ophalen ---> geen antwoord meer.

Dus onbetrouwbaar en hem een pittige email via marktplaats gestuurd en hem gesommeerd direct mijn geld terug te storten zo niet dan....

En je raadt het al dus aangifte gedaan van internet oplichting op politie.nl

een half uurtje later kreeg ik via MP bericht dat het inderdaad om een oplichter ging en er meerder gedupeerde kopers waren,

Het enige wat MP doet is:
ik citeer:

Via het Meldpunt Internetoplichting van de Politie hebben wij uw melding in goede orde ontvangen, waarvoor hartelijk dank. 

Hierbij berichten wij u dat wij meerdere meldingen hebben ontvangen ten aanzien van de gebruiker waarop uw melding betrekking heeft. Als gevolg hiervan hebben wij het account van deze persoon geblokkeerd. Tevens zijn de advertenties van de site verwijderd. We kunnen echter geen volledige zekerheid bieden dat deze persoon onze maatregelen niet zal omzeilen. 

De gegevens die Marktplaats van de politie ontvangt worden opgeslagen in onze Transactiegeschillen Database, zodat Marktplaats op effici?nte wijze inzicht kan krijgen of meerdere meldingen van verschillende gebruikers ten aanzien van dezelfde gebruiker zijn gedaan. Bovendien stuurt de Politie automatisch een waarschuwingsbericht naar degene over wie u melding doet.

Daar heb je dus ook geen zak aan , ben benieuwd of ik mijn geld nog terug krijg of dat ik moet leren fluiten

Begin maar te leren hoe je moet fluiten, want mij hebben ze een aantal maanden geleden te pakken gehad met een ssd schijf...

Heb je rechtsbijstand?
Ik zou MP aansprakelijk stellen, zij waren nl al op de hoogte en hadden na de eerste melding zijn account al moeten blokkeren.
Ik vindt dat Mp nalatig is geweest waar door jij schade hebt.

Tja als het een redelijke prijs is en de mensen al meerdere jaren op MP zitten dan wordt het moeilijk. Je vraag je af hoe zo iemand 4 jaar lang op MP kan zitten. Of hij heeft gewoon geregistreerd en daarna lang gewacht om zijn account te gebruiken (of vast gezeten).
Inderdaad dikke kans dat je moet gaan lopen fluiten net als freggel1.

MP kun je niet aansprakelijk stellen mijns inziens. Men kan niet na 1ste melding een account blokkeren want wat als die melding fake is? Dan benadeel je een goed lid. Volgens mij staat daar ook wel iets over in de AV.

Via het Meldpunt Internetoplichting van de Politie hebben wij uw melding in goede orde ontvangen, waarvoor hartelijk dank. 

Zegt voldoende toch en ze zijn dus wel degelijk op de hoogte.
Av is mooi maar altijd ondergeschikt aan de wet.

Ik ben de boot ingegaan voor een kleine ?50,- , maar ik heb dan ook niet de gewoonte om meer dan dat over te maken en het te laten versturen.

Van die oplichters blijf je houden, en de banken mogen, ondanks dat ze donders goed weten wie de ontvanger van het geld is, in dit geval de oplichter, de gegevens niet vrijgeven.

Misschien wordt het eens tijd om hier onze regering eens over in te lichten, want oplichters worden op deze manier beschermd.

Op internet zoveel mogelijk met Paypal betalen als het kan, dan heb je kopersbescherming.

Dit doe ik altijd met bestellingen via internet.
En inderdaad gaat iets fout ,geld terug.

Klopt PayPal heeft kopers bescherming maar dan moet de verkoper wel een PayPal account hebben.  Dit is het mooie van eBay dat werkt alleen met PayPal.  En dat is mijn eerste voorkeur.  Maar soms.... 
Ik had zijn bank nummer nog gecontroleerd bij politie.nl een dat was niks bekend over.

Bij de aangifte zou de politie de macht moeten hebben om de bankrekening Te blokkeren en de persoons gegevens moeten kunnen opvragen schijnbaar hebben ze die macht niet of ze vinden dat te veel werk.

Wel kloten 156 euro is heel veel bier,  maar wel weer een ervaring rijker.
Kut.

Av is mooi maar altijd ondergeschikt aan de wet.
Klopt maar in de wet staat niet aangegeven dat je onmiddellijk iemands account moet verwijderen bij eerste melding, dus in dit geval gaat de AV voor of wel beleid ze dan ook hanteren.
Bij 1 melding is er er ook nog geen sprake van nalatigheid zeker niet voor iemand die al meerdere jaren actief is. Er kan vanalles mis gegaan zijn. Men moet zelfs juridisch gezien ook iemand de tijd geven te reageren en e.e.a. recht te zetten, het kan immers andere oorzaken hebben.

Proberen kan men natuurlijk altijd, kost je slechts een postzegel.

Een wassen neus dat account verwijderen, opnieuw een account aanmaken andere naam met een ander e-mailadres en de oplichter kan zijn slag weer slaan. Marktplaats is wat dat betreft gewoon een verzameling van oplichters geworden. Totaal geen controle zou veel beter kunnen bv aanmelden met adres, password maar dat adres sturen. En nog meer beveiliging inbouwen volgens mij hebben ze het ip adres van de oplichter en het originele email adres zou toch een makkie moeten zijn voor meneer agent
En wat doet meneer agent eraan,  ??? Juist.  Af en toe een guppie vangen. 
Valt niks aan te verdienen.

Hierbij berichten wij u dat wij meerdere meldingen hebben ontvangen ten aanzien van de gebruiker

Meerdere meldingen zelfs, dan hadden ze toch al iets moeten ondernemen, of ben ik nou gek?

De advertentie was vrijdag geplaatst en de snelle beslissers maken vrijdag of zaterdag of zondag of maandag het geld over. Versturen op zaterdag of maandag wordt pas dinsdag bezorgddus de oplichter heeft 3 dagen de tijd om te incasseren

Door de adv. op vrijdag te plaatsen kun je dus veel slachtoffers maken die pas maandag of dinsdag informeren of het pakket verstuurd is en dan krijg je geen antwoord , kan gebeuren dus je wacht nog een dag en dan blijven de reacties uit en gaan je nekharen omhoog.

En dan heb je in de gaten dat je opgelicht bent en ga je aangifte doen bij politie.nl, die van iedere melding gegevns doorstuurd naar MP die dan op hun beurt de blokkade aanbrengen , maar dan is het leed al flink geschied en vele gedupeerden , die machteloos staan , tenzij  de politie hem in de kraag grijpt, maar ik vraag me af wanneeer ze die moeite nemen.

Dit is het nietszeggend bericht die je na aangifte bij de politie krijgt:

Geachte aangever,

U hebt aangifte gedaan van oplichting via internet.
Wat gebeurt er nu?
Uw aangifte wordt beoordeeld door de Nationale Politie. Deze bekijkt of er aanknopingspunten in zitten voor een opsporingsonderzoek en of er soms vergelijkbare zaken zijn. Als er onderzoek mogelijk is, bereidt het meldpunt dat voor en draagt het dan over aan de politie-eenheid waar de mogelijke verdachte woont. Deze eenheid bepaalt vervolgens, in overleg met het Openbaar Ministerie, of er voldoende prioriteit en capaciteit is om de zaak af te handelen.

MAW zoals Freggel1 al zegt ik moet gaan leren fluiten! :devil: :piraat: :piraat: :piraat: :piraat:

dan hadden ze toch al iets moeten ondernemen,
De vraag is in welke tijdspanne die meerdere meldingen ontvangen zijn en ze hebben daarop ook het account geblokkeerd.
Maarja dan nog... al blokkeer je iemand na de eerste melding, een nieuw account is snel aangemaakt.

Het grootste probleem is dat internet oplichters die via marktplaats en soortgenoten werkt vaak niet of nauwelijks aangepakt wordt. Ja soms hoor je eens dat er eentje gepakt wordt maar de straf die ze krijgen weegt vaak niet op tegen wat ze er aan verdiend hebben in de tussentijd.

Tja heb het ook al een keer bij de hand gehad, tenminste mijn dochtertje. 150 euro voor een jas.
Ik koop inderdaad alleen nog maar als ik het op kan halen. of de gene moet al jaren op marktplaats zitten, en dan nog zeg ik eerst dat ik het op kom halen en pas als ik het adres heb vraag ik of ze het toch maar willen opsturen.
Maar het blijft altijd moeilijk, vooral als je zelf helemaal niet zo bent is het moeilijk voor te stellen hoe gemeen sommige mensen zijn.
Gr Blokker

Zet hier zijn bankrekeningnummer eens neer? Het zou wel toeval zijn, maar misschien staat hij wel bij iemand bij de contacten?

Joris de Hoop uit Eerbeek NL30INGB0756480558 NL79INGB0003586337 ...
www.opgeletopinternet.nl ? ... ? Problemen met particuliere verkopers
2 sep. 2015 - 15 berichten - ‎6 auteurs
06nummer/IP-adres: Banknummer en aanvullende info: NL30 INGB 0756 4805 58 NL30INGB0756480558 756480558 geeft geen melding bij ...

Klopt  staat er sinds kort op
Bij mij ging het om Sven  Huizen uit Assen.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan