Ik heb de overbodige quote even verwijderd, een quote is alleen een goed idee als je iets aanhaalt wat een paar postings geleden staat, en dan nog is het beter niet een heel antwoord aan te halen.
Vermoedelijk heb je per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt om te antwoorden, dat gebeurt wel vaker.
Als je nog eens naar het plaatje van de footprints kijkt, dan zie je rechts daarvan een lijstje staan waaruit je kunt halen hoe groot je schotel moet zijn om het signaal goed te kunnen ontvangen.
De lijst houdt op bij schotels van "een meter of zes (!)".
Daar zullen de buren blij mee zijn.
Maar de schaal gaat verder dan de gekleurde ringen op het plaatje.
Die houden op bij een uitgezonden vermogen van 40 dbW, de schaal loopt door tot 30 dbW.
Als je de trend zou volgen, dan zitten we hier dus met minder dan die 30 dbW.
Zie je dat in onze richting de lijntjes steeds dichter bij elkaar komen ?
Richting Siberië gaan de lijnen juist uit elkaar.
Dat komt omdat wij aan de achterkant van het signaal zitten, en Siberië aan de voorkant.
Zo kom je met een schotel van 10 meter nog niet met een betrouwbare ontvangst.
Ik heb nog wel wat verder gekeken, en nog iets met show gevonden.
Maar das Show Türk, en niet Show TV.
Ze hebben wel hetzelfde logo en zijn dus van dezelfde club.
En die zit wel op een transponder die naar het westen gericht is.
Is dat niet de zender die je zoekt (of bij iemand anders gezien hebt) ?
Ik heb het niet geprobeerd, en ga dus uit van de informatie die ik op de site van Lyngsat kan vinden.
Die informatie is weer afkomstig van vrijwilligers van Lyngsat maar ook van Türksat zelf, en zou dus behoorlijk betrouwbaar moeten zijn.
Deze pagina over Türksat 2A en
deze over 3A staan op de Engelstalige site van Türksat zelf, de Turkse taal ben ik niet machtig dus verder kom ik op hun
site niet.
Inderdaad is de kans wel redelijk groot dat je met de vlakschotel wat minder signaal hebt dan met een andere schotel.
En de kans dat er signalen worden opgepikt waar je je schotel eigenlijk niet op gericht hebt (= ruis) is met zo'n schotel ook groter.
Maar het zou een wonder zijn als je deze zenders met een 90 of 120 centimeter "gewone" schotel zou ontvangen, gezien de specificaties van de satellieten.
Dat je verschillen ziet in de menuutjes van de receiver kan heel goed.
De tuners in deze receivers zijn niet gelijk en de ene is dus gevoeliger dan de andere.
Wat je met zulke signaalmetertjes ziet, moet je dan ook niet teveel met elkaar vergelijken.
Deze metertjes zijn wel handig als je op zoek bent naar het beste signaal maar veel verder komen ze meestal niet.
Het is wel zo dat je met een gevoeliger ontvanger soms signalen waar je net iets te kort komt toch mee kunt pakken, maar in dit geval kom je een heel stuk te kort en dat ga je zo dan ook niet goed maken.
Sorry, maar het is niet anders.
Wil je toch proberen die oostelijk gerichte zenders te ontvangen, dan ben ik wel geïnteresseerd in wat je allemaal probeert en hoe goed dat gaat.
Dus blijf ons dan vooral wel op de hoogte houden.