Instelling SELFSAT HD-21

B

balak

Hallo ,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de satellite wereld , wie kan mij helpen met de volgende vragen

Ik heb een selfsat hd21 gekocht een hele mooi platte werkt tot zo ver zeer goed

als ik bijv: turkssat 42Gr. af stem dan heb ik voor sommige kanalen 90 kwaltiet en ontvangst maar sommige kanalen heb ik maar 10% en dat is te weinig om iets te zien.

ik heb alle kanten op gedraait en gedaan maar de kanaal show tv lukt het maar niet

bestaat er zo iets als een versterker of een ander oplossing zo dat ik als nog die paar kanalen kan ontvangen .

is er ook een groot verschil in recievers (beter ontvangst )

zou heel blij zijn als imand mij hierbij kan helpen alvast bendakt

Hoi balak, welkom op het Satellite FUN Board !

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; showtv op Türksat ga je niet ontvangen met de schotel.

Veel mensen denken dat wanneer je eenmaal in de richting van een satelliet kijkt, je alle programma's van die satelliet kunt ontvangen.

Helaas is dat niet zo.

De satellieten werken iets anders dan andere zenders (eigenlijk niet, maar voor de beleving wel).

Die andere zenders, stralen meestal rondom.

Dus het maakt niet zoveel uit waar je staat, het uitgezonden signaal kun je ontvangen wanneer je binnen een bepaalde straal van de zender bent.

Als een satelliet rondom zou stralen, dan gaat heel veel straling rechtstreeks de ruimte in om nooit meer terug te komen.

Das nogal zonde van de energie.

Dus word de energie gebundeld en in een bepaalde richting gestuurd.

Dat resulteert erin dat de signalen in een bepaalde vlek op de aarde te ontvangen zijn, net waar de antenne op is gericht.

Zo'n vlek noemt met de footprint.

Onder andere op lyngsat kun je zien dat de Türksat twee richtingen op zendt, en dat deze twee richtingen elkaar wel overlappen.

Je hebt de west beam (klik !), en die is gericht op zo'n beetje geheel Europa plus Turkije.

En je hebt de east beam (weer klik !)en die is gericht op Turkije en westelijk Azië.

Showtv zit dus op de east beam, en is daarom zo goed als niet te ontvangen.

Zelfs niet met een hele grote schotel.

Op de Türksat pagina op Lyngsat (en klik !) , zie je in de op een na meest rechtse kolom, welke beam geldig is voor het programma dat genoemd word in de 3e kolom van links.

Je kunt daar zien dat er nogal wat programma's zijn die je niet zal kunnen ontvangen ondanks je mooie vlakschotel.

Dit verhaal heeft dus erg weinig te maken met de kwaliteiten van je ontvanger.

Ik heb je bij deze geprobeerd te helpen, maar ik betwijfel of je er blij mee bent.. ;)

MAS3 Bedankt voor je uitlegt

inderdaad ik ben er niet blij mee, maar je uitlegt is zeer goed .

alleen wat ik niet snap is dat als je met een gewoon schotel (rond) van 90 cm pak je wel de kanalen zoals showtv zou het kunnen komen dat de selfsat net iets te klein is om stralen waar je over hebt ook te pakken. want ik dacht dat als je een sateliet had dat op 42 gr. zit die zend alle kanalen op een punt dus niet

goed maar nu hoe kan ik dit oplossen ???

en wat me ook op viel is dat de ene recivier meer aan geeft dan de andere (sterkte & kwaliteit ) zou ik hier iets mee kunnen dat ik een ander recivier moet proberen of blijft er niks over dan de ouder wetse ronde lelijke schotel op te hangen ?

MAS3 nogmaals bedankt voor de antwoorden en ee zou je deze ook kunnen beantwoorden :shocked::tong:

en trouwens heb echt veel gelezen gisteren man wat zijn er veel dingen op gebied van satelieten en andere snufjes

wordt weer veel lezen vandaag

:biggrin:

Laatst bewerkt:
Ik heb de overbodige quote even verwijderd, een quote is alleen een goed idee als je iets aanhaalt wat een paar postings geleden staat, en dan nog is het beter niet een heel antwoord aan te halen.

Vermoedelijk heb je per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt om te antwoorden, dat gebeurt wel vaker.

Als je nog eens naar het plaatje van de footprints kijkt, dan zie je rechts daarvan een lijstje staan waaruit je kunt halen hoe groot je schotel moet zijn om het signaal goed te kunnen ontvangen.

De lijst houdt op bij schotels van "een meter of zes (!)".

Daar zullen de buren blij mee zijn.

Maar de schaal gaat verder dan de gekleurde ringen op het plaatje.

Die houden op bij een uitgezonden vermogen van 40 dbW, de schaal loopt door tot 30 dbW.

Als je de trend zou volgen, dan zitten we hier dus met minder dan die 30 dbW.

Zie je dat in onze richting de lijntjes steeds dichter bij elkaar komen ?

Richting Siberië gaan de lijnen juist uit elkaar.

Dat komt omdat wij aan de achterkant van het signaal zitten, en Siberië aan de voorkant.

Zo kom je met een schotel van 10 meter nog niet met een betrouwbare ontvangst.

Ik heb nog wel wat verder gekeken, en nog iets met show gevonden.

Maar das Show Türk, en niet Show TV.

Ze hebben wel hetzelfde logo en zijn dus van dezelfde club.

En die zit wel op een transponder die naar het westen gericht is.

Is dat niet de zender die je zoekt (of bij iemand anders gezien hebt) ?

Ik heb het niet geprobeerd, en ga dus uit van de informatie die ik op de site van Lyngsat kan vinden.

Die informatie is weer afkomstig van vrijwilligers van Lyngsat maar ook van Türksat zelf, en zou dus behoorlijk betrouwbaar moeten zijn.

Deze pagina over Türksat 2A en deze over 3A staan op de Engelstalige site van Türksat zelf, de Turkse taal ben ik niet machtig dus verder kom ik op hun site niet.

Inderdaad is de kans wel redelijk groot dat je met de vlakschotel wat minder signaal hebt dan met een andere schotel.

En de kans dat er signalen worden opgepikt waar je je schotel eigenlijk niet op gericht hebt (= ruis) is met zo'n schotel ook groter.

Maar het zou een wonder zijn als je deze zenders met een 90 of 120 centimeter "gewone" schotel zou ontvangen, gezien de specificaties van de satellieten.

Dat je verschillen ziet in de menuutjes van de receiver kan heel goed.

De tuners in deze receivers zijn niet gelijk en de ene is dus gevoeliger dan de andere.

Wat je met zulke signaalmetertjes ziet, moet je dan ook niet teveel met elkaar vergelijken.

Deze metertjes zijn wel handig als je op zoek bent naar het beste signaal maar veel verder komen ze meestal niet.

Het is wel zo dat je met een gevoeliger ontvanger soms signalen waar je net iets te kort komt toch mee kunt pakken, maar in dit geval kom je een heel stuk te kort en dat ga je zo dan ook niet goed maken.

Sorry, maar het is niet anders.

Wil je toch proberen die oostelijk gerichte zenders te ontvangen, dan ben ik wel geïnteresseerd in wat je allemaal probeert en hoe goed dat gaat.

Dus blijf ons dan vooral wel op de hoogte houden.

MAS3

nogmaals bedankt voor de uitleg en de links .

Ik heb nu een schotel hangen (ronde) die bijna 90cm is en een kop met 6db dus een oude maar de ontvangst hier van is perfect ook met zeer slecht weer

hij pakt alle kanalen dus ook show tv en andere kanalen die de selfsat niet pakt nou is het zo dat selfsat aangeeft op hun site en hun dozen (reclame ) dat de selfsat geschikt is voor turkssat ik dacht eindelijk iets waar je iets aan hebt en ben van de ronde lelijke schotel af helaas pakt het net een paar zender niet die samen met de show tv in de richting zitten .

ik heb selfsat een mail gestuurd helaas heb ik tot heden geen reactie gehad wat ik aan gaf was dat men reclame maakt wat eigenlijk niet klopt dus misleidend . maar nu zit ik met een schotel in me maag die toch nog wat heeft gekost 155 euro hij is perfect voor astra en zo en de beeld vind ik ook mooier dan een ronde schotel met digitaal kop veel helderder en strakker beeld maar ja ik heb er weinig nu aan

vandaar dacht ik als ik een goede recivier heb met een zeer gevoelig tuner die je aan geeft dan kan ik toch nog zien want met mooi weer zo als nu kan ik show tv wel ontvangen met selfsat maar zodra het bewolkt wordt of regent tja weg is de signaal

dus ik heb nu twee schotels hangen een de ronde die als pakt en de selfsat die alleen met mooi weer ontvangt maar mooier en strakker beeld heeft

o ja ik ga vandaag een nieuwe kop proberen dus een lnb met 0,1 kijkken of de kwaliteit net zo mooi is als die van selfsat

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan