intern ip aanpassen

S

SONJA

Mijn modem van mijn aanbieder heeft intern ip 192.168.1.1, nu heb ik hier achter een draadloos router die ik wil aanpassen omdat ik eigenlijk een draadloos switch nodig ben
Nu heeft deze router ook het zelfde ip adres dus ook 192.168.1.1.
Hoe kan ik nu in die router komen.
Wanneer ik in de explorer regel dus 192.168.1.1 in type kom ik altijd in het modem terrecht.

SONJA

Hoi.

Je modem heeft een LAN IP 192.168.1.1 en je draadloos router ook zeg je.
Maar je draadloos router is als het goed is op je modem aangesloten via het de WAN poort (de buitendeur dus).
Als je pc niet op de draadloos router is aangesloten maar op je modem, dan moet je dus het "externe" IP van die router gebruiken om die in te kunnen stellen.
Vaak staat de mogelijkheid om dat te kunnen echter wel uit en das ook goed.
Heeft je draadloze router ook gewone bedrade netwerk poorten ?
Dan moet je je pc daar eens op aansluiten.

Daarna kun je je router wel bereiken onder 192.168.1.1
Op deze manier maak je wel 2 netwerken, namelijk een draadloos en een bedraad netwerk.
Wanneer die ook nog dezelfde range hebben, kan dat wel allerlei complicaties hebben.
Dus blijft het raadzaam om een andere range in te stellen.
Je kunt dan denken aan de range 192.168.0.x.
Dan blijft het duidelijk wat waar zit voor je apparatuur.

Ik zou zelf proberen er 1 groot netwerk van te maken.
Maar daarvoor moet je dan je op router DHCP uitzetten, en je modem aansluiten op een LAN poort (en dus niet de WAN poort).
En je router moet het mogelijk maken op die manier je draadloze netwerk te combineren met het bedrade netwerk.
Je draadloze apparaten krijgen dan een IP toegewezen door je modem en je kunt bijvoorbeeld zonder problemen bestanden en printers delen.
Je moet uiteraard wel zorgen dat je de beveiliging goed voor mekaar hebt, anders komen er ineens afdrukken van de buren uit je printer rollen...
Maar goed, dat is niet wat je vroeg.

Je pc aansluiten op een LAN port en niet op de WAN port waar ie nu op zit dus.

Je geeft het al aan dat ik mijn modem moet koppelen met de lan poort en niet met de wan poort.
Dat heb ik dus.
Het is dan ook de bedoeling om de DHCP uit te schakelen en de range in te stellen.
Het probleem is dat ik steeds in de modem kom en niet in de router/switch.
Er is nog een optie dat ik bij een vriend dit ga instellen want die heeft nog
een modem met 10.0.0.138.
Als jij nog een andere optie hebt hoor ik het graag.

gr. SONJA

Je hebt een conflict omdat er 2 apparaten zijn met hetzelfde IP die bovendien ook DHCP server willen zijn.
Schakel alle apparaten uit, inclusief de computer.
Hierna kun je de apparaten weer inschakelen met uitzondering van de modem/router.
Nu kun je dus je modem/router ?berhaupt niet meer krijgen als je naar 192.168.1.1 gaat.
Ander IP toewijzen, en DHCP functie uitschakelen.
Opslaan en rebooten, en de modem/router weer inschakelen.

Sluit het apparaat wat je wil benaderen/aanpassen via een kabel rechtstreeks aan op je pc.
Dan heb je dus alleen die router switch aan je pc hangen, verder niets !!
Zo zou het moeten lukken ;-)

Dustie

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan