Internet connect vraag.

S

stephopper

Afgelopen dagen was er een grote storing bij kpn waar vele providers afhangkelijk van zijn dus ook ik als speedlinq gebruiker.

Dus in eerste instantie was ik aan het klooien met mijn modem (linksys) maar probleem zat in het net.

Had de modem naar fabr. instelling gezet dus alles weg van mijn gegevens.

nu komt het.

Ik heb toen de tijd gegevens gekregen van mijn prov. om in te loggen(geen ip adres) alleen gebr.naam en wachtwoord.

Nu het ik verbinding met mijn provider zonder dat ik mijn gebruikers/wachtwoord.ec te hebben geconfigd in modem.

Alleen vpi / vci en encap ingesteld. de rest van de invoer velden is leeg. zoals domein naam gebruikers naam wachtwoord ip.ec.

Dit was voor de storing ook zo ingesteld maar heb daar geen aandacht verder aan geschonken. internet is internet .ha ha.

Maar vind het een zeer vreemde geval bij eerdere prov. moest ik alle gegevens invoeren om te connecten. nu zijn die velden leeg en toch internet.

Bij alle voorgaande kreeg ik een ip adres toegewezen maar bij speedlinq niet die kon ik later opsporen.

Al met al voor mijn begrip een rare geval.

Mischien dat iemand een nadere verklaring heeft hoe dat ik wel verbinding heb zonder die gegevens in te voeren.

vg/sth.

voorheen was dat zeker kabel???

Je telefoon nummer is je login.

Nee heb geen kabel altijd adsl via 600ohm lijn ben bij het net geweest wanadoo en freeler bij al deze 3 kreeg ik een ip toegewezen met benodigde inlog gegevens,

Nu bij speedlinq kreeg daar geen ip wel login en ww maar die staan niet in modem de velden zijn leeg voer ik de gegevens in dan geen connect met internet.

ik heb alleen vpi/vci en encap ingesteld verder totaal geen verkregen gegeven. en toch heb ik verbinding.

Dit is geen joke maar echt waar. heb een fabriek reset gedaan en alles weer net zo ingesteld en weer hoppa. er zijn in de modem (ook nog mijn eigen) totaal geen gegevens van mij mijn verkregen van speedlinq te vinden. ook geen ip.

vg/sth.

Nee het macadres is niet belangrijk want je kunt ook een andere modem/router op je verbinding hangen en dan ook zul je internet krijgen.
Er zijn wel providers die naast ondergenoemde methode tevens een block op het macadres zetten. Wanadoo/Orange is daar eentje van. Wil je snel verbinding met een ander modem of een modem/router kun je het best het macadres van je Livebox clonen dat werkt het snelst. Maar op zich is dat niet nodig voor je internet verbinding.
Veel andere providers doen dit bijv. niet. Ander macadres betekent wel ook ander ip adres aangezien de DHCP server van een provider je dan als "nieuwe" gebruiker ziet.
Er is een gebrek aan ipv4 adressen, daarom dat een aantal providers blokkeert op macadres om te voorkomen dat DHCP andere externe ip's gaat uitdelen en op die manier kunnen ze besparen op de ip's die bij hun beschikbaar zijn, maar dat staat dus verder eigenlijk los van de manier van verbinden met adsl.

Maar de echte aansluiting werkt zoals onderstaand.
De vpi/vci instellingen bepalen naar welke internet provider het signaal gaat, elke provider heeft namelijk een andere vci waarde in elk geval.
Jouw adsl aansluiting zit in de wijkcentrale op een DSLAM, deze heeft een poort met jouw telefoonnummer. Jouw adsl aansluiting is op je dslam poort gekoppeld, dus op basis van je tel.nr. en je dslampoort vindt de verbinding plaats, een usernaam wachtwoord is niet meer nodig behalve voor bijv. email.
De ATM is het achterliggende protocol die dan weer zorgt voor alle datapaketten die verstuurt worden over deze verbinding en net deze ATM lag er bij die storing uit.

De ATM is echter bedoeld om dit soort storingen op te vangen, maar dan moet je dat wel "zelflerend" instellen, dan zoekt ie zelf een andere verbinding als er een uit valt.
Doch als er een netwerk provider is (bijv. KPN) die ATM statisch ingesteld heeft, moet je dat handmatig gaan veranderen, hetgeen vreselijk veel tijd kost (zo las ik op webwereld) en vermoedelijk is dat dus precies wat gebeurd is.

@Hangslot en BT.
Het is een stukje duidelijker geworden dat de tel.NR de sleutel is tot toegang wat dan door hun ingesteld is.

Ik vond het vreemd dat ik zonder gegevens op internet zat. en als je niks kunt terug vinden in modem/ router dan begin je te prakaseren hoe en wat.

Ik ben al ruim 1 jaar bij speedlinq en dat draaide zonder storingen tot begin van de week in eerste zoek je het bij jou zelf had de modem naar fabriek.inst. gezet . hoorde later op radio dat kpn landelijk probl. had.

Dus lag het niet aan hier dus had de backup van modem terug gezet. en s,morgens was er weer verbinding. maar die instelling van mij modem was ik niet gerust over. i.v.m geen ip/ww/enzz invoer.

Maar als de telnr.in de centrale dit bepaald is het me goed en ben er wat geruster over.en had het in de papieren gestaan had ik deze vraag niet gehad.

Vriendelijke dank voor uitleg.

vg/sth.

en had het in de papieren gestaan had ik deze vraag niet gehad.
Klopt, maar dan hadden wij hem ook niet kunnen beantwoorden, nu hebben we toch weer een vraag meer, met toch weer wat interessante informatie voor meelezers.:)

V.w.b. de uitleg, graag gedaan uiteraard.

Er hoort overigens nog een p.s. bij. Als provider kun je nog extra zekerheid inbouwen, bijv. Planet doet dat, door een protocol te gebruiken waar je toch een gebruikersnaam en wachtwoord voor in je modem moet plaatsen.

Vandaar al die vragen op forums over dit soort gevallen omdat ze veelal gebrekkige info verstrekken.

Nu zal het bij vele worst zijn hoe ze connecten maar vond dit echt vreemd en hoefde de helpdesk niet te bellen want daar kunnen ze je in vele gevallen dit niet uitleggen.

En een protocol zit hier niet in gebouwt want heb alle velden gehad met mijn gegevens en krijg dan geen verbinding.

Het enigste heb ik mijn draadloze verbindingen bev. in WEP codering want de buurjongen zat mee te surfen met zijn laptop waar standaard een draadloos geval zat meegeleverd en kreeg de melding dat er verbinding was. hij attendeerde mij zelf. toch tof. in deze wereld. dat dit nog gebeurd.

vg/sth.

Inderdaad tof dat dit nog gebeurt in deze wereld, normaliter hoor of zie je daar niets van terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn.
Maarja, anders beveiligen met wpa2 als het kan of wpa-psk. De Wep codering is leuk maar schijnt vrij gemakkelijk te kraken te zijn.
Ik kwam zelfs al tegen dat mensen een wep sleutel of wpa sleutel hadden ingegeven maar het knopje beveiliging nog op disabled stond, dus de beveiliging was wel ingesteld maar niet geactiveerd.:biggrin:

wpa2 of wpa-psk weet ik zo niet of die mogelijkheid in de modem zit. zal t.z.t even snuffelen.

Deze wep beveiliging is wel geact. want ik moest de ontvangen computers ook voorzien van de sleutel. dus neem aan dat dit voor zover op slot zit.

En kraken tja zou kunnen maar niet door mijn buur jongen. en woon in een zeer dun bevolkt gebied ook het signaal is vrij snel weg. of er moet iemand met een wifi parabool antenne met 31 db versterking het sign. over een groot bereik kunnen oppikken?? maar kijk regelmatig ff in router of er onbekende ips aanwezig zijn.

Want er schijn ook veel met een laptop in auto rond rijden die er een soort van sport van maken.

vg.sth.

in WEP codering want de buurjongen zat mee te surfen met zijn laptop waar standaard een draadloos geval zat meegeleverd en kreeg de melding dat er verbinding was.
Toch klopt er iets niet, want als hij zowel verbinding heeft alsook op die verbinding kan internetten, dan staat er iets fout, want met een geactiveerde wep codering kan hij nooit op jouw router verbinding krijgen.
Of de andere buren hebben nog een draadloze verbinding en zat ie daarop terwijl hij dacht dat hij bij jou zat ofzoiets.

Er zijn ook mensen die in de auto rondrijden en er een sport van maken, dat klopt.
Overigens is dat per 1 september 2006 bij wet verboden.

in WEP codering >>> gezet. want de buurjongen zat mee te surfen. (zo moest het wezen.)
ik had de modem gereset en de wep functie lag er uit vandaar hij free surfde op mijn modem . zelf hebben ze geen draadloos netwerk.

Overigens is dat per 1 september 2006 bij wet verboden.
Maar ja een laptop in auto niet verboden dus een wassenneus aan die wet heb je niets je zult zelf maatregelen moeten treffen en het spul dicht timmeren.

En wetten hebben we hier genoeg waar alleen de staat er wel bij vaart. maar de getroffen objeckt is meenstal de dupe is.

vg/sth.

Ik heb zelf ook zo'n laptop, en als ik even moet internetten of mail checken is het wel handig om er overal op te kunnen.
Je zet gewoon je laptop aan, veel benzinestations of wegrestaurants hebben een niet beveiligde verbinding, gewoon als service naar hun klanten toe:
Je vraagt het dus niet, maar de gelegenheid wordt wel geboden.
Ik vraag mij af of je dan ook strafbaar bent?

Denk je dat als iemand zijn voordeur open heeft staan dat je gewoon naar binnen mag en niet strafbaar bent??
Wettelijk zit het sinds 2006 goed in elkaar maar als iemand zijn verbinding opzettelijk open zet zal hij ook geen aangifte doen.

Maar ja een laptop in auto niet verboden dus een wassenneus aan die wet heb je niets je zult zelf maatregelen moeten treffen en het spul dicht timmeren.

@stephopper dat rondrijden is toch een zwaardere vorm en ze hebben pas nog een vent betrapt die over industrie terreinen reed op zoek naar een open verbinding.
Had hij die gevonden begon hij spam te versturen, heeft een enorme boete gekregen.
Maar inbreken in een ander zijn netwerk kan een boete opleveren van maximaal 16.750 eurotjes.
Zie wet computerkriminaliteit.

Wardriving zoals ze dat noemen is wel verboden volgens diezelfde wet. Probleem is dat je het nauwelijks kunt nagaan en vrijwel geen controle op is, dus daarom moet je het inderdaad dichttimmeren.

Volgens de oude wetgeving (wet ComputerCriminaliteit) was het niet verboden zoals jij het stelt, zo lang je geen beveiliging hoefde te omzeilen danwel niet kenbaar werd gemaakt door de eigenaar dat het niet mocht, was het niet strafbaar.
In de Wet ComputerCriminaliteit II die dus 1-9-2006 is ingegaan, ben je wel strafbaar, ook al is de zaak dus niet beveiligd. De bewijslast ligt echter wel bij de eigenaar van het netwerk.
Misschien herinnert iemand van jullie zich nog die man die in een camper rondreed en waar hij bleef slapen zijn email deed. Politie controleerde, zagen dat hij met een laptop bezig was en bekeurden hem. Dat heeft ie als ik het me goed herinner bij de rechter ook verloren en moeten betalen.

Een andere zaak is het als je bijv. in Leiden bent, waar een open netwerk is (van de gemeente volgens mij) als ik het goed gehoord heb, waar dus iedereen gebruik van mag maken. Probleem hierbij is dat het voor de gebruiker van een netwerk (tenminste in elk geval als een leek op dat gebied) vrijwel niet te bepalen is of een netwerk nu wel of niet gebruikt mag worden als het open ligt.
Doch dat is dus met de nieuwe wetgeving de verantwoordelijkheid van degene die het netwerk wil gaan gebruiken.

Deze is ook wel leuk:
http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/cybercrime/

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan