De internetreclamelobby is aan zet in de twist met de tv-reclamelobby over de mediabesteding van de consument.
In Nederland doet Spot.nl, de tv-reclamelobby, er veel aan om aan te tonen dat de tv-consumptie op peil blijft en de invloed van internet beperkt blijft.
Nu is de reclamelobby voor internet aan zet: de European Interactive Advertising Association (EIAA) liet in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Itali? en de Scandinavische landen duizend mensen en in Belgi? en Nederland 500 personen telefonisch interviewen over hun mediagedrag. Daar komen gunstige cijfers uit voor internet:
Opvallendste cijfer: Het aantal Nederlandse internetgebruikers dat minstens eenmaal per maand online televisieprogramma's, films of videoclips bekijkt is sinds 2006 met 133 procent gestegen, dat wil zeggen ruimschoots verdubbeld. Bewegend beeld online bekijken wordt een gewoonte, al is de vraagstelling 'eens per maand' nog bescheiden. Dat leidt sneller tot hoge uitkomsten dan 'eens per week'.
Sinds 2004 steeg het aantal personen dat gebruik maakt van internet in Nederland met 27 procent; het aantal TV-kijkers nam in dezelfde periode af met 8 procent. Dus, wil de EIAA zeggen, moet er ook meer reclamegeld naar internet.
42 procent kijkt minder TV, 20 procent luistert minder naar de radio en 23 procent leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65 procent van de internetgebruikers minstens ??n keer per maand nieuws-sites bezoekt.
Nog een aardig cijfer van de EIAA:
40 procent cre?ert online inhoud (content) en stelt deze ter beschikking, een stuk boven het Europese gemiddelde van 18 procent;
bijna een kwart van de internetgebruikers (24 procent) wisselt van gedachten in forums.
Nog wat uitkomsten:
De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81 procent van de Nederlandse respondenten per week internet;
80 procent is via een breedbandaansluiting verbonden
Ze surfen gemiddeld 5,6 dagen per week
Social networking-sites worden nu bezocht door 40 procent van de internetters
Van de 16 tot 24-jarigen besteedt 26 procent meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, dus 74 procent kijkt nog meer tv;
Sinds 2006 is het aantal 55-plussers dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11 procent gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.
Het aantal personen dat actief deelneemt aan blogs is sinds 2006 met 30 procent gestegen;
92 procent van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens ??n online-activiteit.
Meer dan de helft (51 procent) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32 procent.
planet.nl
In Nederland doet Spot.nl, de tv-reclamelobby, er veel aan om aan te tonen dat de tv-consumptie op peil blijft en de invloed van internet beperkt blijft.
Nu is de reclamelobby voor internet aan zet: de European Interactive Advertising Association (EIAA) liet in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Itali? en de Scandinavische landen duizend mensen en in Belgi? en Nederland 500 personen telefonisch interviewen over hun mediagedrag. Daar komen gunstige cijfers uit voor internet:
Opvallendste cijfer: Het aantal Nederlandse internetgebruikers dat minstens eenmaal per maand online televisieprogramma's, films of videoclips bekijkt is sinds 2006 met 133 procent gestegen, dat wil zeggen ruimschoots verdubbeld. Bewegend beeld online bekijken wordt een gewoonte, al is de vraagstelling 'eens per maand' nog bescheiden. Dat leidt sneller tot hoge uitkomsten dan 'eens per week'.
Sinds 2004 steeg het aantal personen dat gebruik maakt van internet in Nederland met 27 procent; het aantal TV-kijkers nam in dezelfde periode af met 8 procent. Dus, wil de EIAA zeggen, moet er ook meer reclamegeld naar internet.
42 procent kijkt minder TV, 20 procent luistert minder naar de radio en 23 procent leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65 procent van de internetgebruikers minstens ??n keer per maand nieuws-sites bezoekt.
Nog een aardig cijfer van de EIAA:
40 procent cre?ert online inhoud (content) en stelt deze ter beschikking, een stuk boven het Europese gemiddelde van 18 procent;
bijna een kwart van de internetgebruikers (24 procent) wisselt van gedachten in forums.
Nog wat uitkomsten:
De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81 procent van de Nederlandse respondenten per week internet;
80 procent is via een breedbandaansluiting verbonden
Ze surfen gemiddeld 5,6 dagen per week
Social networking-sites worden nu bezocht door 40 procent van de internetters
Van de 16 tot 24-jarigen besteedt 26 procent meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, dus 74 procent kijkt nog meer tv;
Sinds 2006 is het aantal 55-plussers dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11 procent gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.
Het aantal personen dat actief deelneemt aan blogs is sinds 2006 met 30 procent gestegen;
92 procent van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens ??n online-activiteit.
Meer dan de helft (51 procent) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32 procent.
planet.nl