Internetten in een gez.verv. tehuis

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
358
Punten
83
Leeftijd
72
Heb dit ook net gevraagd op een ander forum.
IK weet nog heeeeeel weinig van dit gebeuren en hoop dat jullie heel eenvoudig mij kunnen begeleiden.
Mijn schoon zus zit in een gez.verv.thuis en wil graag internetten.
Er staat een router voor draadloos internet maar op haar kamer heeft ze geen ontvangst.
Nou heb ik iets gelezen om het via de netspanning te doen.
Hoe dit werkt weet ik niet en misschien kunnen jullie wat uitleg geven.
En de volgende vraag, is zoiets fase gevoelig.

Dm 500 Dm 7020

Uit een handleiding van Philips:

Hoe ‘schoon’ het powerline ethernet netwerk is, hangt af van:
• De afstand tussen de powerline ethernet adapters. De maximale kabellengte tussen
twee powerline ethernet adapters is 200 m.
• De elektrische ruis in het powerline ethernet netwerk. Bijvoorbeeld, wasmachines,
opladers van mobiele telefoons en lichtdimmers kunnen elektrische ruis
veroorzaken.
• De manier waarop de powerline ethernet adapter op het wandstopcontact is
aangesloten. Wij raden u aan om de powerline ethernet adapter zo dicht mogelijk bij
een muur aan te sluiten. Gebruik indien mogelijk geen ononderbroken voeding of
meervoudige stopcontacten om de powerline ethernet adapter op het
wandstopcontact aan te sluiten.
• Het gebrek aan fasekoppelingen in het elektrische systeem. Voor optimale aansluiting
vanuit een powerline ethernet adapter op ??n fase op een andere powerline ethernet
adapter met een andere fase moeten de fases worden gekoppeld.

http://www.p4c.philips.com/files/s/syk3600_05/syk3600_05_dfu_nld.pdf

In een driefase systeem werkt homeplug natuurlijk als alle adapters op dezelfde fase zitten, maar ook als de adapters op verschillende fases ziten, heb je vaak al genoeg overspraak tussen de fases om een verbinding op te zetten (maar niet op volle snelheid). Als de twee fases ongeveer een meter op korte afstand langs elkaar lopen, kun je al een verbinding krijgen. Dit is natuurlijk geen garantie dat het werkt, je kunt wel echter een doorlaatfilter, dat de homeplug frequenties doorlaat en 50Hz blokkeert, tussen de fases zetten, dan werkt het ook. Of een bridge maken met twee homeplug adapters en een ethernet kabel tussen twee verschillende fases. Meerdere homeplug netwerken op 1 230V-leiding is trouwens ook mogelijk; je kunt ze trouwens ook wel via een telefoonlijn of andere leiding laten werken als je intern het 230V voedingsgedeelte loskoppelt van het homeplug gedeelte (hangt waarschijnlijk van het merk adapter af of dit makkelijk te doen is; ik had geen zin om een frequentieanalyzer aan 230V te koppelen ). .

De fysieke netwerkverbinding valt natuurlijk niet weg als er een stop kapotgaat, maar alle (consumenten) homeplug adapters worden gevoed vanuit het lichtnet, zodat het netwerk toch wegvalt. Zou je de adapters via batterijen voeden, dan kun je gewoon gebruik maken van het netwerk.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/798621/2
http://www.devolo.be/be_NL/service/dLANFAQ.html

Heb al e.e.a gelezen maar ik denk dat via lichtnet daar geen optie is.
Er zijn daar te veel storende elementen die roet in het eten gooien.
Misschien is er ook iets van ontvanger/zender er tussen?

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan