Het hacken van de codering is inderdaad maar een bijkomstigheid van de hobby, een deel van de hobby is om de versleutelingstechniek te leren en te begrijpen en daar volgt automatisch dan het ontsleutelen bij.
Omdat je zelf software kunt schrijven in Linux, kun je ook leuke dingen maken, zoals betere settingslijst editors, rss feeds, web utility's, ftp programma's, een webserver, spelletjes, mp3 speler, radio, er is echt al ontzettend veel aan leuke dingen voor de Dreambox.
Vergeet niet dat DIT ook de oorzaak was van de doorbraak van de Nokia series. De dr. Overflow oftewel DVB2000 software.
Zonder deze software was deze ontvanger nooit zo veel verkocht geworden want net als de Nokia 9800, zijn deze ontvangers origineel vreselijk trage machines zonder mogelijkheden.
Dus kun je met Linux ook helemaal je eigen menu's ontwerpen met eigen kleuren en vormen en lettertypes e.d.?
Ook dat is mogelijk, alhoewel ik niet weet in hoeverre of tot welke hoogte. Kijk, de Hydra images hebben bijv. een menu wat gelijk ziet aan de originele Dreambox images.
De Rudream menu's zien er echter heel anders uit, dus het kan wel, maar je moet meer weten dan alleen van programmeren om dit te kunnen doen, en dat is ook weer deel van de hobby.
De firmware uitspitten, de opbouw, de manier van werken en de processor. Ik ben er zelf ook niet slim genoeg voor en kan ook niet programmeren, maar het is me wel bekend dat je ongeveer deze kennis nodig hebt.
Zeker, de Nokia is perfekt qua houdbaarheid, net zoals je zegt, het ding blijft maar draaien, niet kapot te krijgen. Wat dat betreft is ie kwalitatief vrijwel onverslaanbaar, maar je moet er ook iets mee kunnen.
SCSI is snel, doch is beperkt door het feit dat alleen de Nokia dat heeft en het feit dat de kabellengte van SCSI beperkt is tot een bepaald maximum.
UTP oftewel netwerkkabel kun je tientallen meters mee gaan.
Je hebt inderdaad gelijk als je denkt dat Irdeto2 nog wel zeker 10 jaar zal meegaan, maar dat is logisch. Zo'n codering kopen is niet goedkoop, dus moet je hem ook gebruiken als je hem toch koopt, anders is de investering voor niets geweest. Of de nieuwe eigenaren zouden al anders moeten besluiten maar dat verwacht ik niet.
Echter, het beleid is nog steeds dat nieuwe zenders alleen onder Seca verzorgt zullen worden. Je zult dus met irdeto2 wat betreft de uitgebreidere paketten, zenders missen ten opzichte van Seca2 abonnee's. Maar dat is een keuze die men maken kan, dat ben ik zeker met je eens.