Ip adres van NAS

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
378
Punten
83
Leeftijd
72
Ik heb een nas gekocht de ms-tech LU 380n.
De bedoeling was deze te mouten met de dreambox.
Zelf weet ik te weinig voor dit soort dingen en daarom had ik mijn zoon gevraagd hem te installeren.
Om deze nas te mounten met de dreambox moet ik het ip adres weten.
Hij zit nu gemount aan mijn pc en werkt goed.
Maar nu waar het om gaat hoe kom ik achter het ip adres????????
Hij zit aangesloten op een router samen met de dreambox en mijn pc.
Het ip adres wordt niet zichtbaar gemaakt in de router en ook niet met dcc.
Alles wordt uitgelezen behalve de nas.
De nas ms-tech LU 373n werkt wel met de dreambox.(deze info staat bij luxsat)
Misschien ergens een een instelling die hem onzichtbaar maakt ?????????

Vr.gr. Janblues

download het tooltje look@lan eens

zoeken op lookatlan in google

laat deze scannen en alle aangesloten netwerk apparaten komen naar voren

Normaliter staat zoiets in de handleiding, heb je die er niet bij gekregen?

Ik heb net nog wat van The Matrix gehad.
Daar ben ik nu mee bezig.

Die software waar je het over had zit er bij.
En dat werkt ook perfect maar alleen op de pc.
Bij het type 373 staat USB 2.0, RJ45-100Base-voor 3.5" S-ATA harde-schijven
En dit staat niet bij de 380.
Met mijn beperkte kennis op dit bebied had ik hier uit begrepen dat dit om een bepaalde harde-schijf ging.

Vr.gr.Janblues

tooltje look@lan geeft idd 4 adressen.

misschien heb ik nu meer geluk.

Vr.gr. Janblues

Die opmerkingen bij de 373 slaan achtereenvolgens op de aanwezigheid van:
  • Een USB 2.0 aansluiting voor directe verbinding met een PC of sommige routers
  • Een netwerkaansluiting voor koppeling met alle types router en eventueel een PC
  • Een interne aansluiting voor een inmiddels eigenlijk verouderde harde schijf (maar wel de meest bekende)

Wanneer je PC wel kan verbinden met die harde schijf, dan moet die dus ook een IP nummer weten, of de netwerknaam van die harde schijf.
Wanneer je harde schijf is gekoppeld met je router via de USB aansluiting, dan word het denk ik wel wat lastiger om hem te bereiken voor je dreambox, dus dat kun je ook even bekijken.
In dat geval zou het wel eens kunnen zijn dat je er naar toe moet browsen via het IP van je router, en das met een dreambox nou eenmaal niet zo eenvoudig als met de PC.

Ik heb inmiddels even gezocht naar het typenummer van jouw behuizing: hier (klik!) staat een test in het Duits.
Daar staat vermeld dat het ding is voorzien van een NDAS, en das niet hetzelfde als een NAS.
Bij een NDAS (die D staat voor Direct, dus Network Direct Attached Storage), heb je software nodig op je "PC" die verbindt met je schijf.
Dat gaat je niet lukken op je dreambox, die heeft wat moeite met windows specifieke software.
Ik moet je dus vertellen dat ik denk dat je dit niet aan de gang gaat krijgen en het in zekere zin dus een miskoop is geweest.
Ik snap nu ook waarom deze behuizingen tijdens de radio amateur dag in Rosmalen redelijk goedkoop werden aangeboden, en ben er niet rauwig om dat ik er geen heb aangeschaft.

Wat je nog kunt proberen, is om er op je PC een gedeelde schijf van te maken en hem zo te kunnen bereiken vanaf je dreambox.
Maar dan moet je PC weer aan blijven, en das net iets wat je wil voorkomen met de aanschaf van zo'n externe schijf.

Ik weet niet waar julllie zitten te kijken, maar ik zie nergens iets van NDAS behalve bij de drivers.

Dit is wat er als omschrijving bij de 380N staat:
Access your data more comfortably!
The LU-380N is a USB 2.0 hdd case. It has a 10/100 Mbit network connector to connect the case to a existing network.
The case is build with alluminium to have a good cooling solution.

Dus gewoon puur een NAS dus ik zou niet weten waarom het een miskoop zou moeten zijn in dat geval.

De software waar ik naar verwees is wel NDAS, dus klaarblijkelijk is hij ook als NDAS te gebruiken, maar is dus ook gewoon als Network Storage te gebruiken.
PC-free staat er ook bij.

Alleen jammer dat van de Duitse ms-tech site de datasheet niet te downloaden is.

Ik weet niet wie "jullie" is, maar ik had het over dat NDAS, en ik vermeld een halve regel hoger waar ik die informatie vandaan had.
Uit die test begreep ik dat dat een feature is die in de hardware van het apparaat zit ingebouwd.
Daar staat dus een en ander in beschreven waardoor ik begreep dat deze software noodzakelijk was.

Ik zie dat de link naar die site niet gelukt is, dus probeer ik het even opnieuw (klik!)
Op pagina 5 staat de software en NDAS beschreven.

Ik had het over Janblues en jij die het over type 373 had. Jij gaf er inderdaad een uitleg over wat een ndas is.
De link werkt nu inderdaad wel en het ziet er naar uit dat die UTP aansluiting ook bij de 380n niet doet wat hij zou moeten doen, da's dan wel jammer.

Hallo BT wat bedoel je te zeggen met

en het ziet er naar uit dat die UTP aansluiting "ook" bij de 380n niet doet wat hij zou moeten doen, da's dan wel jammer.

Want de 373 werk wel goed met de dreambox.

Ik heb al eerder gezegd ik heb nog weinig ervaring met dit soort dingen en daarom een andere vraag.
Moet een nas niet gewoon werken op een router zonder eerst software te installeren?
Ik bedoel te zeggen hd formateren een gedeelde map er op en klaar?

Vr.gr.Janblues

Nog even gesnuffeld bij :

http://www.ximeta.com/web/technology/ndas/technologie10_en.php

Hierin kun je zien dat de drivers voor de NDAS box op iedere PC geinstalleerd moeten worden hetgeen inhoud dat deze box geen" echte" netwerker" is.
Hij maakt alleen gebruik van de Switch mogelijkheid van je modem router:

No DHCP or TCP/IP settings required.
Drivers must be installed to all clients

Dat wordt marktplaats: LOL

en het ziet er naar uit dat die UTP aansluiting "ook" bij de 380n niet doet wat hij zou moeten doen, da's dan wel jammer.
Hiermee doelde ik op het verhaal van Mas3, dat er dus wel een UTP aansluiting op de 380n zit waarvan je normaliter mag verwachten dat je hem gewoon op een router mag koppelen, maar waarvan blijkt dat het een NDAS, waarbij dus drivers op de pc's geinstalleerd moeten worden en e.e.a. dus niet als een normaal netwerk apparaat werkt zoals het zou moeten.

De goede werking zou dus moeten zijn als die 373, gewoon aan een router hangen en gaan met die banaan zonder extra drivers te installeren, zo hoort een NAS te werken.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan