IP bij MAC-address zoeken

K

Kerstkonijn

Is er iets slims om een ip-address bij een mac-address te vinden?

Ik heb een routertje gekregen. Daar zit al een ip-adres in. Helaas, niet in een van de bekende vrije reeksen... :( Het mac-address zit er wel keurig met een plakkertje op. Maar geen reset mogelijkheid. En jawel, het kastje is stevig dicht geseald.

Hoe kom ik aan het ip-address?

En laat ik de vraag eens heel breed stellen: Linux en Windows en source antwoorden zijn allemaal welkom!

Je kan dit ip vinden dmv een poort scanner.
Dit programma gaat een bereik van ip-adressen af dat je zelf ingeeft.
Klik HIER voor een progje dat snel werkt.

Zo zie je welk ip-adres in gebruik is en is het kwestie van testen.

Mmm, tja, dan moet ik nog hele ip-reeksen invoeren. En als we alleen de 10 reeks bekijken, is er wel heel veel te scannen tot ik het mask 255.0.0.0 heb afgewerkt...

Ik heb zelf voor Linux het script pingarp.sh gemaakt:
Code:
#!/bin/ksh
if [ "$1" = "" ] ; then echo 'usage: pingarp.sh [macaddr] [broadcastaddr]'; exit 1 ; fi 

ping -c1 -b $2 &>- 
IP=`arp | grep -i $1` 
test $? = 0 && echo $IP | awk '{print $1,$3}'
Dit doet de 10 reeks in een fractie van een seconde.

Wie heeft er iets snellers dan dit? En wie zoiets wat subnetting aan kan?

ping -b = broadcast ping (geen 255.255.255.255). Op welke windoos versies zit dat?

Ja dan kan het nog lang duren, evt. een nachtje laten doorwerken.
Ofwel eerst de gebruikelijk ip adressen laten scannen.

@muts: Twee probleempjes:
1- Ik heb het mac-address al, maar niet het ip-address
2- Er zit (gelukkig) geen windows in de router

Leuk progje! :cool: Geinig.

Niet wat ik zoek, maar dat mag de pret zeker niet drukken!

Wie weet is er hier nog iemand die zo'n dingetje heeft.
Het gros van de gebruikers laat het standaard IP adres gewoon in zn routertje staan en past de rest daarop aan (door gebruik te maken van DHCP bijvoorbeeld).

Nou ik dat zeg:
Zet es een peeceetje aan die router (alleen die 2 dus) met DHCP ingeschakeld.
Met een beetje mazzel kom je dan de range en subnet te weten, en zie je bij de standaard gateway het IP van je routertje.
Met een beetje minder mazzel zit je er dan nog een paar nummertjes naast.

Maarreh weer terug naar waar ik over begon:
Als er hier toevallig iemand ook zo'n ding heeft, dan weet ie misschien wel welk IP(range) je de grootste kans maakt.
Dus wat zijn merk en type ?

Dat is inderdaad een heel leuke truc om heel dicht in de buurt te komen. Maar het is een routertje waar geen dhcp servertje zit / aan staat. Helaas. Dan had het maar 1 broadcastping en het uitlezen van de arp tabel aan werk gekost om het ip-adres te pakken te hebben.

En merk en type... Ik ben zelfs al op zoek gegaan op internet naar plaatjes. Het is een vaag merkloos ding. (Maar dat wil niet zeggen dat er nog leuk mee te spelen is.) Het is inderdaad een heel raar lastig probleem!

En wat ik al getest heb, zijn alle private ranges. En helaas zit ie daar niet (meer) in.

En heel misschien is ie gewoon overleden. Maar zolang dat nog niet bewezen is, is het een leuk probleem.

Zit er niet een serieel aansluitingkje op?
denk ff aan de Dreambox? ff null modem kabeltje aanleggen opstarten...
Telnet via compoort... echo blabla...

De meeste gesealde zooi heeft wel een externe terminal mogelijkheid.

Ik heb het ook ff aan een kennis gevraagd...

Je hoort later

Ik meen eens zoiets gezien te hebben of van zoiets gehoord te hebben, gaan we achteraan.
Mocht ik er meer zekerheid over krijgen laat ik je meteen iets weten.

Probeer op de command prompt eens arp -a
Doe dit wel als je net geconnect bent aan de router.
Succes

Greeetzz Grizmo

Ok, de arp tabel uitlezen, is mij bekend: IP=`arp | grep -i $1` Maar wanneer er andere services op de router draaien, heb je inderdaad de juiste tip:
Originally posted by Grizmo
Doe dit wel als je net geconnect bent aan de router.
Helaas is het echt alleen een routertje, zo eenvoudig dat het altijd een verklein woord zal blijven ;) Maar voor het gros van de mensen met zo'n zelfde probleem, is dit een hele goede mogelijkheid.

Ter informatie: de gegevens in de arp tabel zijn erg vluchtig, vandaar dat Gizmo heel terrecht op de timing wijst.

Originally posted by Kerstkonijn

Ik heb een routertje gekregen. Daar zit al een ip-adres in. Helaas, niet in een van de bekende vrije reeksen... :( Het mac-address zit er wel keurig met een plakkertje op. Maar geen reset mogelijkheid. En jawel, het kastje is stevig dicht geseald.

Hoe kom ik aan het ip-address?

En laat ik de vraag eens heel breed stellen: Linux en Windows en source antwoorden zijn allemaal welkom!

Wat je beschrijft klink als een commercieel IDS of firewall systeem of iets dergelijks dat mogelijk op afstand geupdate kan worden.

Staat er geen merk en/of type op ?

Wat je kunt doen is een pc aankoppelen op de box en met een sniffer kijken welk verkeer er op het interface van de pc langs komt.

Of als je dat te moeilijk vindt installeer een firewall als zonealarm op de PC en zet het IP adres op automatisch toewijzen. Op het moment dat je de box dan aankoppeld zal zonealarm je een melding geven over een nieuw gevonden netwerk en je vragen of dit trusted is. Je hebt dan de IP reeks die op de box is ingesteld en kunt gericht gaan scannen.

Originally posted by Henkie
Wat je beschrijft klink als een commercieel IDS of firewall systeem of iets dergelijks dat mogelijk op afstand geupdate kan worden.
Toch is het alleen maar een lullig goedkoop routertje...
Wat je kunt doen is een pc aankoppelen op de box en met een sniffer kijken welk verkeer er op het interface van de pc langs komt.
Ja, maar hoe kietel ik dat ding pakketjes te gaan genereren? Anders snuffel ik zo weinig.
installeer een firewall als zonealarm [...] Je hebt dan de IP reeks die op de box is ingesteld en kunt gericht gaan scannen.
Kijk, en nu wordt het interessant! En nu in tcp/ip termen: wat is trusted? (Volgens een firewall: niets, tenzij anders is aangegeven) En hoe krijg ik de boel nou aan het babbelen (geen dhcp aanwezig)? Ik ben benieuwd!

Zodra je die router aansluit op de PC waar zonealarm op geinstalleerd is zal zonealarm een melding geven dat er een nieuw netwerk gevonden is. Iets in de trand van new network found 172.10.10.0/255.255.255.0

Je weet dan dat het IP van de router ergens tussen 172.10.10.1 en 172.10.10.255 zit.

Voldoende dus om een snelle scan uit te voeren op die reeks en het IP adres van de router te bepalen.

Wat voor merk of type is het nu ?????

D-SQUAD@ Ik dacht even "Ja, goed idee!", maar bedacht toen dat daar een ipadres, al dan niet via lookup, voor nodig is. En dat zoek ik juist.

Afsluiting van deze draad:
  • Apparaatje in de vuilnisbak gegooid, omdat ik te lui was om het in te leveren voor recycling.

M'n broer kwam nog met leuke extra info: Met sommige van bovengenoemde tools zijn wireless netwerken leuk te bekijken. Maakt niet uit hoeveel firewall ze aan hebben staan, en op welke ip-range.

(Wellicht ten overvloedde: het kan als inbraak gezien worden als je een voorbij komend mac-address met bijbehorend ip-address gaat faken, om zo binnen iemands gefirewalled netwerkje te gaan aanmelden met je 'leptoppie' ;) )

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan