ip verandering !hoe tegen te gaan?

J

jaap4

beste hobbyisten .
ik heb een abbonement op breedband echter elke keer word mijn ip adres veranderd,iets waar ik niet gelukkig mee ben .
heb naar de hulpdesk gebeld maar deze zijden dat dit niet vastgezet kon worden en dit gedaan word uit veiligheid.
ik kan dit begrijpen maar de ip verandering wil ik helemaal niet ivm de hobby oa.
de vraag is als volgt :is er een programma wat een vast ip adres aanmaakt en wat elke keer mijn veranderde ipadres opvangt en verwerkt zodat voor de buitenwereld lijkt<en is>dat ik een vast ip adres heb??mvr groet jaap 4

Je kan ook een duurder (ADSL?) abb nemen...
Maar er is ook een service DynDNS ofzo.. misschien kan je daar iets mee kijk maar eens op internet.pagina.nl of netwerk.pagina.nl ofzo.. kan je daar vast wel vinden.

@jaap4

Ja dat is er. Je moet dan inderdaan een dyndns account aanmaken. Dat doe je hier. Wat je doet, is dan in feite je dynamisch ip koppelen aan een DNS. Als DNS kies je (via die ulr) b.v. jaap.dnsalias.org. In een soort database wordt dan onder de naam jaap.dnsalias.org je steeds veranderende ip bijgehouden. Het enige wat je dan nog moet doen, is zorgen dat in die database elke keer het juiste (dynamische) ip staat. Daar is via de eerder genoemde url ook een programma voor te downloaden. Neem b.v. het programma: mydynamicip. Vervolgens moet je wel elke keer als je ip is veranderd - of andes zo vaak als je dat wilt - dat programma opstarten.

Niet zo moeilijk al is het wel even zoeken op die site.

bedankt voor de vele response ,echter met het proggy welke hier boven staat en een ander proggy NO-IP is het me allebei niet gelukt .
ga nu toch de toenmalige voorwaarden van wanadoo eens bekijken hoelang dat ik nog aan deze grap vast zit .
de miep op de helpdesk zij tot einde jaar dit ivm dat abbo elke keer voor 12 maanden zou zijn aangegaan<20-12>.
wie weet of ze checken als ik ga zeggen dat ik ga verhuizen naar belgie??gr jaap4

Ik niet of het toeval is, maar ik heb breedband internet, en maak daar gebruik van via een router. Deze staat altijd aan en mijn IP adres blijft al jaren het zelfde.
Misschien kan iemand die daar veel verstand van heeft een onderbouwing aan geven.

Norman

Heb je toevallig @home, die wijzigd het IP adres bijna nooit

Je kunt een dynamisch IP adres hebben en toch geen last ervan hebben dat het verandert.
@home is hier een goed voorbeeld van. In principe staat het dynamisch ingesteld, maar in principe wijzigt het ip adres nooit, is de lease afgelopen wordt gewoon een nieuwe lease door de DHCP verstrekt op hetzelfde ip.
Je kan zelfs de pc dan bijv. een dag uit hebben staan.
Zeker als je een router hebt die aan blijft staan, de dhcpserver van de provider "denkt" dan namelijk dat er continue een verbinding is omdat de router de verbinding in stand houdt ook al staan je pc's uit.
Bij chello kun je bijv. wel een ander ip krijgen, het zou best kunnen dat het zo ingesteld is dat als de verbinding blijft, je ook gewoon je ip houdt, er dus gewoon een nieuwe lease word afgegeven.

Ook bij veel adslproviders werkt het zo.
We gaan hier even uit van Nederlandse situaties.
Zekerheid heb je nooit tenzij je echt een vast ip gekregen hebt en er zijn maar weinig providers die je dat afgeven.

Bij de dynamische ip's die over het algemeen wel "vast" lijken zal er zelden iets wijzigen, tenzij er veranderingen op het netwerk gaan plaatsvinden. Zo heeft iedereen bij @home een tijd geleden (anderhalf jaar geleden zoiets) een nieuw ip gekregen, men ging van een 212 naar 217 ip bijv. en ook de hostnaam werd aangepast (van bijv. cp2309-a.landg1.lb.nl.home.com naar cp2309-a.landg1.lb.home.nl) om maar iets te noemen.

In Belgie en Duitsland ligt de situatie anders. Voor zover ik vernomen heb is het daar in de meeste gevallen zo dat je geen vast of enigszins vast ip krijgen kunt.
Bij sommigen kan dat wel maar dan wordt het abo een heel stuk duurder. Skynet wisselt de ip's iets van elke 79 uur. Werkt dus ook met een DHCP server maar deze is zo ingesteld dat ongeacht wat, verbinding of geen verbinding, je gewoon een ander ip krijgt toegewezen.

Het is gewoon een kwestie van policy (beleid) bij de provider en hoe deze zijn DHCP server wenst in te stellen.
In het buitenland ligt het er ook aan hoe de wetgeving daaromtrent is, ik heb me laten vertellen dat vaste ip adressen in bepaalde landen voor particuliere gebruikers verboden zouden zijn, het is me niet bekend in hoeverre dat op waarheid berust.

Inderdaad, ik heb @home.
Voordat ik een router had veranderde het IP adres wel eens.
Vandaar mijn vraag of de router hier een belangrijke factor is.

Norman

Het ligt er aan hoe lang je je pc dan uit liet staan voordat je een router had.
Een router kan een belangrijke factor zijn, omdat deze dus zoals in mijn reply aangegeven, de verbinding continue open houdt en de DHCP laat denken dat je continue bezig bent.

De werking van dit grapje is afhankelijk van de instelling van de DHCP server. Bij @home is die zo ingesteld dat die er naar "kijkt" en je aldus met een router meer kans hebt op ip behoud.

Voor Skynet is het zo dat deze om de 36 uur van IP veranderd.
Dit is voor een start abo.
Bij sommige routers kan je je dns automatisch laten aanpassen. Dit wordt ingesteld in je router.
Je kan dan kiezen uit een lijst van dns-servers waar ik vermoed je eerst een account moet hebben.
Spijtig genoeg weet ik hier niet meer over.

Via DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) worden de ip adressen uitgedeeld. Een adres krijgt een bepaalde leasetijd. Als de leasetijd verloopt, moet deze vernieuwd worden. Je krijgt dan ALTIJD een nieuw ip-adres. Alleen wordt bij de vraag om een nieuwe lease ook doorgegeven: mag ik dit ip-adres houden? Als de server staat ingesteld dat die het toestaat, zal je de zelfde weer krijgen, als dat goed uitkomt. Als het niet wordt toegestaan, krijg je dus een willekeurige nieuwe: eentje die op dat moment vrij is.

Bij vaste ip-adressen wordt ook heel vaak gebruik gemaakt van DHCP. Maar dan dmv fixed adressering. In de DHCP tabel staat dan vast, welk ip-adres aan wie wordt uitgedeeld. Voorbeeld: je hangt je apparatuur aan het touwtje waarover internet bij je binnenkomt; ookal heb je van de provider een vast adres, je doet toch een DHCP-request; je krijgt je eigen vaste ip-adres terug, met de overige netwerk informatie, zoals routering en DNS-adressen. Je hoeft dus zelf niet te weten wat je vaste adres is, zelfs nergens iets speciaals te configureren, en het werkt toch.

heb besloten de wanadoo breedband om te laten zetten in een adsl vorm dus een ieder bedankt voor de suggesties gr jaap4

ps. mag wat mij betreft gesloten worden.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan