Is er langs een firewal router nog een software firewal nodig?

satshow

Sr. Member
Special Friend
Waarderingsscore
25
Punten
28
Leeftijd
56
Ik heb hier een etech router daar zit een firewal in maar ik vraag me af of hier langs een andere firewal noodzakelijk is zoals zonealarm.

Indien het eigenlijk een noodzaak is welke is dan aan te bevelen?

Ik gebruik XP pro, heb chello en een etech router.

volgens mij hoeft dat niet. mits goed ingesteld. maar je kunt een online test doen voor de zekerheid...

http://scan.sygate.com/

als je de tijd hebt kun je links ook nog 1 voor 1 de tests doen. ze kunnen even duren.

groeten opeltje

Het is altijd handig om ook een software firewall te hebben (die van sygate is simpel en erg goed, en ook nog gratis). De software firewall houdt ook data tegen die spyware probeert te versturen, welke de router gewoon doorlaat.

Grtz Bullet

Dat klopt. Een software firewall op je pc is in principe niet nodig, een virusscanner zeer zeker wel.

Maar het is net als Bullet zegt we handig om op de pc ook een software firewall aanwezig te hebben. Niet alleen vanwege spyware maar ook vanwege trojans.

Trojans hebben ook de eigenschap een verbinding naar buiten op te zetten.

Bij een hardware router met firewall is het zo dat die verbindingen van buitenaf blokkert doch wel doorgaat indien de verbinding van binnenuit (dus vanaf de pc) geinitieerd is.

Een firewall als bijv. zonealarm op je pc, waarschuwt je telkens als er een verbinding naar buiten opgezet word. Dit configureer je bij elke verbinding (in het begin wel wat werk) dat het 1x mag of altijd mag. Daarna heb je nergens meer problemen mee.

Als dan opeens weer iets aparts (bijv. spyware of trojan) een verbinding met buiten wil maken, krijg je weer een waarschuwing hiervoor en heb je toch weer iets meer controle erover.

Dus nee hoeft niet, maar ja is wel handig (en voor sommige mensen verstandig).

Thanks, ik zal sygate installeren als firewal.

Wette, ik krijg daar de flubbers van, van al die Trojan killers/firewalls/virus scanners....

Wanneer gaan mensen nu eens leren om niet alles blindelings aan te klikken, te installeren, en te surfen...

Met een beetje gezond verstand heb je die dingen gewoon niet nodig..

Zet al je belangrijke bestanden op een veilige harddisk, en heb je toch eens pech, dan gaat er gewoon een format over..

Ik haat het als een pc 20% van zijn rekenkracht en geheugen alleen al moet afstaan aan stomme security software.

Het is maar een klote pc hoor, niet het pentagon dat moet beveiligd worden...

Pff , ik voel me weeral veel beter nu se....

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan