jaeger td18 actuator

O

oebele

Hallo alemaal ik zit met het volgende graag zou ik willen weten hoeveel ampere

of miliampere deze actuator gebruikt bij 36v .

en is dit geschikt voor een utp kabel

Hoi Oebele en welkom op Satellite Fun.

Ik weet ook niet precies hoeveel ampere of milliampere deze actuater gebruikt, maar ik kan je wel vertellen dat je daar een UTP kabel voor kunt gebruiken.

Daar heb ik zelf ook UTP voor gebruikt toen hier nog een Jaeger aan de schotel hing. Wel heb ik gebruik gemaakt van dubbele bekabeling.

Dus oranje en oranje/wit bij elkaar gedraaid en dat was dan 1 draadje. Zelfde met groen en groen/wit etc.

Dan hou je 4 draden over en da's genoeg en die kunnen dat wel aan.

Dit staat bij de Moteck* td18 actuator vermeld:

Wiring The Actuator (wires not included with actuator):
The actuator line is comprised of five stranded copper wires.

*

Two 12 or 14 gauge stranded wires are used to power the motor and

*

Two color-coded 18 or 22 gauge shielded wires connect to the sensor.

These actuator wires should be connected to the appropriate terminals on the back of the receiver (or a separate actuator power supply).

Like the servo motor wires, the Two shielded motor sensor wires provide pulse, and ground. The vast majority of actuator motors do not require power to be hooked to the sensor. Look inside the actuator housing. If there are only two wires connected to the sensor, then hook up pulse and ground to their respective terminals. IF there are three wires connected to the sensor, and pulse and ground interchangeably to the other two sensor wires, then use 3 wires.

The two large stranded wires connect to the large wire terminals at the actuator motor and to the motor wire "M1" and "M2" terminals on the back of the receiver or actuator controller. Now try to move the dish to the east or west; if the dish moves in the direction opposite to the on intended, reverse the wires connected to the motor wire "M1" and "M2" terminals.
Wikipedia vertelt dat cat.5 kabel AWG-24 (0.205 mm² ) is.

En daar kun je ook een lijst vinden die de correlatie aangeeft van AWG en kabeldikte (in mm²).

AWG 13 is vergelijkbaar met de Europese norm 2,5 mm².

Das dus ruim 10 x zo dik als de cat.5 kabel.

Daarmee zou je dit niet kunnen doen.

Toch zou ik er zelf niet zo bang voor zijn, neem je 3 aderparen(2 x 1,5 aderpaar) om de motor mee aan te sturen, en het 4e paar om de pulsen mee op te pikken.

Maar het hangt natuurlijk ook van de te overbruggen lengte af.

Wanneer je kabeldiameter te dun is en de afstand te groot, zal de motor niet alle vermogen tot zijn beschikking krijgen (want de kabel gebruikt er dan ook wat van).

Aangezien het een gewone gelijkstroom motor is, moet je er wel rekening mee houden dat deze veel meer stroom trekt tijdens het aanlopen dan wanneer deze eenmaal op gang is.

Dit betekent dus dat je motor wellicht helemaal niet wil starten als de kabel niet goed genoeg is.

Veel meer kan er eigenlijk niet mis gaan, maar ik begrijp ook wel dat je liever in een keer een passende kabel trekt en niet twee keer een kabel wil gaan trekken.

* De merken Moteck en Jaeger delen wel meer apparaten, zie de Vbox dingen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan