Kaartlezer vraagje

Loneranger

Jr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
65
Goedemorgen,

Ik heb gisteren deze receiver gekocht.

Nu zit er 1 kaartlezer in voor mijn cd kaart, echter er is nog ruimte zo te zien voor nog 2 kaarten, maar als ik ze er in wil doen zit ie los.

Moet ik iets van een kaarthouder kopen of zo, heb geen idee.

Bedankt voor de hulp

Paul

De grotere ruimte is geen kaartlezer.

Hier kan tweemaal een CI module in.

Zo een module is een complete decoder en kaartlezer.

Hiervan zijn diverse uitvoeringen voor de diverse codeervormen.

De afkorting CI staat voor Common Interface.

@Loneranger

Gefeliciteerd met je aankoop; ziet er goed uit!

Ik denk dat je een Seca CI moet kopen -als je CanalDigitaal wilt ontvangen- omdat de cam van je kaartlezer voor Conax is.

"CONDITIONAL ACCES INTERFACE

PMCIA

2 Slot Common Interface

CONAX CAS

1 Slot Smart Card"

Groetjes,

Bones

Seca CI moet kopen
Correct, in de winkel zul je deze sneller kunnen vinden onder de naam Mediaguard CI of Mediaguard module zoals ook hier te vinden is.:)

@LonerangerGefeliciteerd met je aankoop; ziet er goed uit!

Ik denk dat je een Seca CI moet kopen -als je CanalDigitaal wilt ontvangen- omdat de cam van je kaartlezer voor Conax is.

"CONDITIONAL ACCES INTERFACE

PMCIA

2 Slot Common Interface

CONAX CAS

1 Slot Smart Card"

Groetjes,

Bones

Bedankt voor jullie reacties, ik weet ff genoeg

@LonerangerGefeliciteerd met je aankoop; ziet er goed uit!

Groetjes,

Bones

Ja, werky ook goed, maar heb wel nog een vraagje over de lnbs.

Ik heb er 2 en daarmee ontvang ik 4 satelliten, astra(cd) astra2, astra 1e3a en sirus en Bonum1.

Op deze satellieten zitten een aantal hd-kanalen.

Moet ik nu 2 hd-lnbs hebben of kan ik volstaan met 1 hd-lnb?

Ik denk zelf dat ik er nog 1 bij moet kopen, omdat mijn hdtv pakket ban cd het niet doet en andere hd-kanalen wel...

Wie heeft voor mij het antwoord???

Nedankt voor de hulp

Paul

Hoi Loneranger.

HD-LNBs bestaan niet.

Er bestaan wel LNBs met een laag ruisgetal, en daardoor zijn die "beter" dan andere LNBs.

Je hebt het over jouw HD pakket van CDS.

Bedoel je daarmee dat je je daarvoor apart geabonneerd hebt ?

Want dat is dus wel noodzakelijk.

Verder is HD voor CDS allemaal nog experimenteel, en dat betekent dat men nogal eens wat zou kunnen veranderen.

Daarom lijkt het mij ook raadzaam om de betreffende CDS transponders regelmatig opnieuw in te scannen.

Met welke schotel(s) gebruik je die LNBs ?

Als je hier twee schotels hebt en daar telkens de betreffende satellieten pakt met een monoblock LNB, sta je per satelliet meestal net niet op het optimale punt.

Overigens, als ik je laatste vraag nog eens over lees, vermoed ik dat je wat begrippen door elkaar haalt.

Je vertelt dat je 2 LNBs hebt en dat je daarmee 4 satelliet posities ontvangt, te weten 4,8 oost, 19,2 oost, 23,5 oost, 28,2 oost en 56 oost (!).

Volgens mij zijn dat er in totaal 5, maar goed.

Bonum1 op 56 oost was mij onbekend.

Die zal hier ook erg lastig te ontvangen zijn, en bovendien heb je daar een ander type LNB voor nodig.

Het ding is bedoeld voor russen, ik heb niet gekeken of die ook een beetje onze kant op zendt.

Heb je je misschien vergist met die Bonum1 ?

Concreet dus:

Welke schotel(s) heb je nu, merk en type, en welke LNBs merk en type.

En waar zit dan welke LNB ?

Dan kan de lezer hier een beeld vormen over jouw installatie en wellicht een passend antwoord geven.

Goedemorgen,

Merk en type lnb en schotel onbekend, 2 lnbs die op een soort rail zitten op 1 schotel, en zo als het nu staat ontvang ik astra1, astra 2, astra1e3a, Bonum1, en sirius4, vraag me niet hoe ik dat gedaan heb, maar het werkt wel.

Heb idd een abotje genomen voor hdtv van cds

heb wel nog een vraagje over de lnbs.Ik heb er 2 en daarmee ontvang ik 4 satelliten, astra(cd) astra2, astra 1e3a en sirus en Bonum1.

Op deze satellieten zitten een aantal hd-kanalen.

Moet ik nu 2 lnbs hebben of kan ik volstaan met 1 lnb?

Ik denk zelf dat ik er nog 1 bij moet kopen, omdat mijn hdtv pakket van cd het niet doet en andere hd-kanalen wel...

Wie heeft voor mij het antwoord???

Bedankt voor de hulp

Paul
@Loneranger

MAS3 heeft je al uitgelegd dat HD-LNB's niet bestaan.

Van die Bonum1 satelliet heb ik nog nooit gehoord.

Hoe kan je 5 satellieten ontvangen met 2 LNB's?

Heb je een draaibare schotel?

Groetjes,

Bones

----- Added 15/10/2008 at 10:20:33 -----

@LonerangerMAS3 heeft je al uitgelegd dat HD-LNB's niet bestaan.

Van die Bonum1 satelliet heb ik nog nooit gehoord.

Hoe kan je 5 satellieten ontvangen met 2 LNB's?

Heb je een draaibare schotel?

Groetjes,

Bones
P.S. voor het HD-pakket van CDS heb je een apart abonnement nodig

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat er nu precies ontvangen wordt begrijp ik ook niet.

Dat Bonum1 op 56 oost ontvangen wordt lijkt me onwaarschijnlijk gezien de beam op East Russia, en daar zitten ook geen HD kanalen op wel een paar kanalen in MPEG4.

http://www.lyngsat.com/bonum1.html

Ja en met twee lnb kun je wel dicht bij elkaar staande satelllieten ontvangen zoals Astra2 op 28.2 oost en Eurobird1 op 28.5 maar Sirius op 4.8 oost en Bonum op 56 oost is echt onmogelijk.

@Loneranger

Je hebt het over jouw HD pakket van CDS.

Bedoel je daarmee dat je je daarvoor apart geabonneerd hebt ?

Want dat is dus wel noodzakelijk.

Oeps!

MAS3 had hier al op gereageerd, ik had dat over het hoofd gezien.

Groetjes,

Bones

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja en met twee lnb kun je wel dicht bij elkaar staande satelllieten ontvangen zoals Astra2 op 28.2 oost en Eurobird1 op 28.5 maar Sirius op 4.8 oost en Bonum op 56 oost is echt onmogelijk.
Normaal gesproken zou ik dat ook denken als je logisch nadenkt, ligt qua afstand best wel ver uit elkaar, maar toch heb ik het, ik begrijp het zelf ook niet.

iig bedankt voor jullie moeite ik ga nog ff een beetje meer klooien en dan zien we wel verder.

Paul

Hoi Loneranger.

Zoals ik boven al vermeldde heb je voor die Bonum1 satelliet een ander type LNB nodig, te weten een circulair type.

Verder kan die satelliet hier met een normale installatie niet ontvangen worden, onafhankelijk van die LNB.

Daarom vermoed ik dat er iets niet klopt aan de manier waarop jij vastgestelt hebt dat je die satelliet ontvangt.

Dus hoe heb je dat vastgesteld ?

Zal ik het je vertellen ?

Je hebt de betreffende satelliet ingesteld, en hebt vervolgens het signaal gemeten, of gewoon een scan gedaan.

Bij die scan werd op Bonum1 onder andere Eurosport Deutschland en RTL Österreich en Super RTL Österreich gevonden.

(klopt he ?).

Als dit inderdaad klopt, dan heb je met je 2 LNBs twee satelliet posities Astra 1 en een andere satelliet, als je die tweede überhaupt wel ontvangt.

Alle genoemde satellieten hebben namelijk minstens 1 overeenkomst.

En dat is dat ze een signaal uitzenden op de frequentie 12226 Horizontaal (of linksom in geval van die Bonum1 satelliet).

Als je nog eens kritisch naar de lijst met zenders kijkt, zul je zien dat die lijsten allemaal dezelfde zenders bevatten, en dat is niet mogelijk.

Die russen zitten bijvoorbeeld echt niet te wachten op RTL Duitsland...

Ik ben dus bang dat je je vergist hebt en iets te enthousiast aan het zender zoeken bent geslagen.

Als je de tweede LNB niet goed op Astra3 hebt staan, is dat de reden dat je de NL HD kanalen niet ontvangt.

De andere NL kanalen zitten namelijk op Astra1.

(Heb je wel de regionale zenders die ook op Astra3 zitten bijvoorbeeld ?)

Verken de site Lyngsat (klik!) eens.

Dan weet je welke zenders je op welke satelliet moet zoeken.

Aart heeft er ook een linkje naar de Bonum1 informatie op Lyngsat geplaatst.

Als je de tweede LNB niet goed op Astra3 hebt staan, is dat de reden dat je de NL HD kanalen niet ontvangt.De andere NL kanalen zitten namelijk op Astra1.

(Heb je wel de regionale zenders die ook op Astra3 zitten bijvoorbeeld ?)

.
Klopt, die regiozenders doen het niet, vanaf het begin staat ie al niet goed, kwam ik achter toen ik gisteravond op transponder ging zoeken, Astra 3 tp 11856/29500/v, waar de hd-kanalen zouden moeten zitten, kreeg ik een bereik van 85% en kwaliteit 10%

Zou het misschien een goed idee zijn om een motortje te kopen en dan zo die sats te zoeken die ik wil hebben, als zo'n motortje tenminste automatisch de installatie doet?

Begin zo langzamerhand m'n geduld te verliezen....:[

Paul

Vooral je geduld niet verliezen, Paul !

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe jouw installatie er precies uitziet.

Kun je misschien een fototje maken en die hier uploaden of misschien mailen naar mij (neem contact op via PM).

In welke regio zit je ?

Er kunnen 2 zaken mis zijn:

De ene is dat de LNB gewoon niet goed gemonteerd is.

En de andere dat er niet goed geschakeld word tussen de LNBs, door een instelling in je ontvanger of door miscommunicatie tussen ontvanger en switch bijvoorbeeld.

Ik raad je echt af om voor 2 satellieten een motortje te kopen, das helemaal nergens voor nodig.

Met een motor moet je wachten tot de schotel dus gedraaid is, en zijn mechanische problemen (op termijn) mogelijk.

Hoi Loneranger.

Ik heb je PM en je foto ontvangen.

En ik ben bang dat ik je teleur moet stellen.

Je zult met deze opstelling de gewenste positie niet kunnen ontvangen, want je huis staat er voor.

Je raam staat richting zuid west (ZW) of zuid west ten westen (ZWW).

En de schotel hangt direct naast het raam, zo dat je vanuit dat raam de LNB kunt zien.

De LNB in het centrum is degene die op Astra1 is gericht.

Als je naar de schotel kijkt, is de linkse LNB voor Astra2 bedoeld (maar je wil eigenlijk Astra3 ontvangen).

Er volgt nu een klein stukje natuurkunde:

De truuk van de schotel is dat dat ding twee dingen tegelijk is.

Ten eerste is het een spiegel.

En door het holle oppervlak van die spiegel, is het ook een vergrootglas.

Het gaat daarbij niet om de frequenties van het zichtbare licht, maar om RF; Radio Frequenties.

En dus doen de optische eigenschappen er verder niet toe.

De LNB moet eigenlijk op het optimale punt gemonteerd worden; het brandpunt van het vergrootglas.

Daar komt elke (licht) straal die de spiegel raakt, uiteindelijk terecht.

Dat is dus de plaats waar de arm zijn bevestigingspunt voor de LNB heeft.

Maar dat wil niet zeggen dat het effect niet werkt als je niet op het optimale punt zit.

Alleen moet je je dan wel realiseren dat je met een spiegel werkt.

Voor een vlakke spiegel geldt dat de hoek van intreden van het licht, overeenkomt met de hoek van uittreden (staat ergens aan het begin van het natuurkundeboek).

Voor het oppervlak van de schotel geldt het zelfde, maar daarbij moet je dus wel telkens rekening houden met de hoek van dat oppervlak.

Je mag aannemen dat dat oppervlak bestaat uit hele kleine vierkantjes, waarop je dan die stelregel weer kunt loslaten.

Spiegel dus.

Als je niet in het brandpunt zit, moet je rekening houden met de spiegelwerking.

Wanneer je een object wil zien dat (als je met de spiegel (schotel) meekijkt) links van de schotel staat, moet je het gespiegelde object aan de rechterkant van je spiegel zoeken.

Jouw LNB zit op de juiste plaats (nou ja in de juiste richting).

De LNB zit dus rechts (meekijkend met de schotel richting satelliet), omdat de satelliet links (meer naar het oosten) van de Astra1 zit.

Maar in jouw geval betekent dat dat je huis er voor staat.

Afhankelijk van de rest van je huis, heb je een aantal opties om toch die satelliet te ontvangen.

Als je niet nog een hele rij woningen achter je hebt (vanuit de positie waaruit je de foto genomen hebt), kun je de schotel verplaatsen naar achteren.

Dan komt ie verder richting de hoek, en kan op een gegeven moment "om" het hoekje kijken.

De volgende optie is om je schotel verder van de wand te monteren.

Als je maar ver genoeg gaat, komt de betreffende satelliet op een gegeven moment wel in beeld.

Maar ja, als je dan 4 meter van de wand af moet, krijg je wel een hele constructie en dat gaat je problemen opleveren.

Ook is de kans dan groter dat ie door een windvlaag een flinke klap krijgt.

Weer een andere optie ie om de schotel de verplaatsen naar het dak, of naar de andere kant van je huis.

Ik zal je niet alle hoop ontnemen:

Als ik jou was, zou ik toch een Duo LNB gaan proberen.

Met je huidige LNBs gaat het nooit lukken want die moeten meer tegen elkaar komen dan fysiek mogelijk (vanwege de toeter die ervoor zit).

De Duo LNB heeft dan ook twee "aan elkaar gesmolten" toeters.

Spreek dan wel met de handelaar af dat je het ding terug mag brengen als het inderdaad niet gaat werken.

De Astra3 hangt namelijk wel een stuk dichter bij de 1, en daarom is er nog een miniem kansje dat het je toch gaat lukken.

Eventueel met minder optimale ontvangst dus.

Ik moet toegeven dat dat allemaal niet zo fijn is om te horen dat je het niet zomaar even voor mekaar zal krijgen.

Sorry, maar meer kan ik er niet van maken.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je uitleg, ik ga een duo-lnb halen en als dat niet lukt kan ik de schotel altijd nog op m'n achterbalkon plaatsen, daar heb ik ruimte zat

paul

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan