kabel internet via 2 computers? wie heeft dat?

M

multigek10.0

wie kan mij exact vertellen, wat ik nodig heb om gebruik te maken van breedband via de kabel ,om met 2 computers te kunnen internetten .
(wel met usb) incl: instelling computer

alvast bedankt.

aub een makkelijke uitleg.
of link.
ik ben niet zo slim.

ik was eerlijk van plan,om met mijn buurman,breedband te gaan delen.
maar aangezien dit vanaf jan 2004 niet meer kan(mag) van @home,hebben we pech.

Niks te pech, dat het niet mag is geen probleem, ik heb het ook een jaar gedaan toen het nog niet mocht en men apart nog een ip adres moest vragen (voor 10 gulden extra per maand).

Met de buren mag je nooit delen, maar het maakt niet uit, goed ingesteld kunnen ze het helemaal niet zien.
Nja... ze kunnen interne ip's zien maar so what? Dat zegt verder niets.
Kan dus nog altijd en zonder problemen, valt niet te controleren of te bewijzen.

Originally posted by multigek10.0
ik was eerlijk van plan,om met mijn buurman,breedband te gaan delen.
maar aangezien dit vanaf jan 2004 niet meer kan(mag) van @home,hebben we pech.

Met een goede router (stealth) komt niemand erachter dat de verbinding gedeeld wordt. Kan niet bestaat niet, het kan gewoon :)

Originally posted by Black Tiger
Nja... ze kunnen interne ip's zien maar so what? Dat zegt verder niets.

Dacht het niet, met een goede firewall in je router komt niemand op je interne netwerk. Een router sluist data van je interne ip naar het ip adres van je verbinding

Probeer maar 's een server op te zetten zonder router in Chello gebied, binnen 1 minuut heb je een scan van chello te pakken. En doe nu hetzelfde met router: niemand die het ziet :)

Mja, dat is wel zo, maar niemand kan je verbieden een thuisnetwerkje aan te leggen. Dus zo'n router is niet eens echt nodig. Het is nooit bij de provider te meten of het thuisnetwerkje al dan niet tot de buren reikt.

Neem anders een wireless routertje zonder firewall enzo. Dan weet je zelf niet eens hoever je netwerk reikt! (En dan kom ik ook nog even bij je internetten. :biggrin: )

dus het kan wel?
wat hoor ik dan voor vreemde verhalen.
als ik bv e mail krijg,dan krijgt de buurman ook mijn e mail!
en kan hij hem openen zegt mijn kennis.
maar dat wil ik niet.
kan je dit ook apart binnen krijgen dan,dus ik mijn mail op die zelfde kabel en hij ook zijn mail?
zodat hij niet mijn mail kan openen?

(als jullie zeggen dat dit nog te doen is dan moet ik toch maar weer het plannetje naar boven gaan halen)

dus ik moet een router gaan kopen!
en wat nog meer?
ps wat is een goede router?

Als je buurman jou mail kan lezen heeft hij dezelfde login en pass als jij gebruikt :biggrin: Bij i-net delen moet je wel verschillende mail clients hebben natuurlijk. Een goede en goedkope router is die van Sweex, kost zo'n 33 pleuro, dat is inclusief handleiding in het nederlands met ELKE nederlandse provider en z'n instellingen. Natuurlijk zijn er betere (een mercedes is ook beter dan een astra, maar ze kunnen beiden rijden)

Dacht het niet, met een goede firewall in je router komt niemand op je interne netwerk. Een router sluist data van je interne ip naar het ip adres van je verbind
Neem nu maar van mij aan dit wel degelijk eenvoudig te achterhalen is, of je nu een goede router/firewall gebruikt of niet.:)

Het leuke is alleen dat veel mensen, net als jij, en waaronder ook heel veel systemadmins, helemaal niet weten hoe dat moet en er helemaal niet naar kijken.

Want zoals ik al zei, als je al interne ip's kan zien, dat maakt niet uit, da's een thuisnetwerk, bewijs dan nog maar eens dat een van die ip's voor de buurman is. Dus daar is geen beginnen aan, maar het is heel simpel hoor.

@Multigek:
Je kunt bij je kabelprovider vaak meerdere email adressen maken met aparte username en logins.
De hoofd-email neem je gewoon zelf. De gegevens daarvan geef je niet aan je buurman uiteraard.
Voor hem maak je een tweede email adres aan met een aparte usernaam en login voor hem en dat wordt dan zijn adres.

Ben je echt bang uitgevallen, dan doe je hem geen email via de kabel geven en laat hem gebruik maken van een van de zeer vele mogelijkheden op internet.
Freemail, hotmail, yahoo, softhome.net, phoe.. er zijn er zoveel...

Hmmm, dit maakt me toch nieuwsgierig;

Als ik mijn i-net verbinding zou delen met mijn buur, dan zou hij via mijn computer (192.168.0.1 die dan als gateway fungeert) het internet op kunnen.
Hierbij heeft hij niets nodig aan login en pasword toestanden.
Hij neemt bij Zonnet een gratis pop3 email account en de beste man kan NOOIT in jouw email kijken.

Hoe het met windhoos gaat weet ik niet maar met linux weet ik het natuurlijk wel:
Wanneer ik op mijn server i-net doorsturen met masquering instel, is het voor een buitenstaander bijzonder moeilijk om te kijken wat er na mijn firewall gebeurt. Als ik dan opgeef dat mijn firewall ook het interne netwerk moet beschermen, dan maak ik het iedere potentiele hacker wel heel erg moeilijk.
Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar eenvoudig is het niet.

Nu lees ik BT's reactie dat men het weldegelijk kan zien. Ik vraag me dan af wat ze zien. Dat er meerdere computers op dat netwerk zitten? nou en...
Als ze kunnen zien dat het mijn buurman is, dan denk ik weldegelijk dat dit een vorm van privacy schending is, wat bij wet verboden is.
:
:
:
Nu moet je weten dat als jij achterna wordt gezeten door de politie, en ze kunnen je niet staande houden, maar ze weten waar je woont door je kenteken, en ze gaan naar je huis, dan mogen zij niet zomaar binnenkomen om je staande te houden. Ze mogen alleen maar naar binnen als ze vermoeden dat er drank in het spel is, of eventueel dat je een gevaarlijk persoon bent. Dit naarbinnen gaan, bij jouw thuis door de sterke arm van de wet, moet altijd in overleg met de Officier van Just.
:
:
:
Nu dit te weten, snap je ook dat wat BT dus vertelt, absoluut strafbaar is. De vraag is dan, wat weegt voor een rechter zwaarder? Ik denk dat ik het antwoord wel weet... Jij ook?

G

Want zoals ik al zei, als je al interne ip's kan zien, dat maakt niet uit, da's een thuisnetwerk, bewijs dan nog maar eens dat een van die ip's voor de buurman is. Dus daar is geen beginnen aan, maar het is heel simpel hoor.

Nou, als het dan zo simpel is mag jij mij dat wel even uitleggen :) voorop gesteld dat er geen servers achter de router hangen he, dus gewoon netwerkje met router met natuurlijk NAT.

Als het inderdaad mogelijk is je interne ip's te kunnen checken dan zou chello in principe kunnen ingrijpen want je mag met een chello abo maar 1 pc aan je modem hangen.

Met elke goede packetsniffer is het mogelijk. De meeste providers werken met linux/unix machines.
Hoe je ook NAT en firewalled, bij terugkomst zullen de packets moeten weten waar het terug moet, er wordt altijd header informatie meegegeven in het pakketje.
Een kennis van me werkt als admin bij een ISP, die heeft me dat eens laten zien, een simpel tooltje, je snift de binnenkomende stream en hups, interne ip's zijn gewoon te zien.

Ik vraag me dan af wat ze zien. Dat er meerdere computers op dat netwerk zitten? nou en...
Dat is wat ik ook al zei, als ze het al zien maakt het niet uit want dan is nog altijd niet bewezen of het de pc van je zoon/dochter is of dat ie naar de buurman of ergens anders van is.
Het is gewoon een intern ip van een netwerk en meer is er niet van te maken. Dus zorgen hoef je je er niet over te maken.

Als Chello inderdaad een policy heeft dat er maar 1 pc op mag hangen is dat een beetje een belachelijke en achterhaalde policy, maar daarvoor zullen ze er ook we niet op controleren.

Ok, met een sniffer is dat inderdaad mogelijk, daar heb je gelijk in, maar het nadeel (en voor ons voordeel) is dat het niet door providers gebruikt mag worden. Op een legale manier is zoiets dus niet te achterhalen omdat je "inbreekt" in informatie die niet voor jou bestemd is.

Waarom zou dat niet gebruikt mogen worden?
Als abonee maak je gebruik van de servers van de provider, die heeft het recht een sniffer op zijn eigen servers te zetten.
Daarnaast kun je ook denken aan passive ftp bijv. als je naar de homepage van de provider gaat uploaden.
Daar zie je ook het interne ip, is ook wel in de logs terug te vinden en er is ook wel een scripttooltje bij waarmee je het legaal kunt bekijken, mocht zo'n sniffer al illegaal zijn.

Hoe dan ook, de provider blijft dan nog altijd steken op het punt dat ie weet dat er een intern netwerk is en daar komt ie ook geen steek verder mee want bij mijn weten is er bijna geen provider meer waarbij dit niet mag (chello zal dan een van de uitzonderingen zijn).

Dus plezier voor veel, zonder bemoeienis van buiten.:biggrin:

De KPN mag z'n eigen lijnen ook niet afluisteren, hetzelfde geld dus voor providers. Je breekt in en daarmee overtreedt je de wet van de privacy. Dus als die kennis van jou als admin bij een ISP met een sniffer werkt is hij in overtreding.

Is maar hoe je het bekijkt, als iemand gebruikt maakt van de ftp van de isp om daar zijn homepage te uploaden, maakt hij gebruik van de ftp van de isp, idem met de mailserver.
De ISP is daarbij gerechtigd om controles uit te voeren met als doel de continuiteit en beveiliging in stand te houden, het geefst zich immers ook logs van html, mailserver, ftp gebruik etc.

Dat er geen sniffer gebruikt mag worden kan best kloppen, maar die is niet perse nodig, er is ook wel een tooltje wat het kan.
Je lijkt er echter best wel wat van te weten, dan moet je ook wel weten dat het zich achterdeuren geeft en dat veel isp's zich niet aan de wettelijke regels houden, net als hun gebruikers.

Je lijkt er echter best wel wat van te weten, dan moet je ook wel weten dat het zich achterdeuren geeft en dat veel isp's zich niet aan de wettelijke regels houden, net als hun gebruikers.

Dat klopt inderdaad. Niemand komt erachter dat iemand dergelijke tooltjes gebruikt, ze mogen die info echter niet gebruiken om jou van iets te beschuldigen omdat die info onrechtmatig verkregen is.

Hmmm, simpel voorbeeld:
Indien jij 1 ip adres gaat scannen op openstaande poorten, zal een goed afgestelde firewall dit meteen zien / herkennen.
"proben" wordt ook direct herkent.

In je log's is wel degelijk bewijzen te vinden dat ze dan dergelijke tools gebruiken.

Sommige tools (ja, in linuxland iig) kan je de snelheid aanpassen van dergelijk scanners.
Van zeer agresief tot zeer voorzichtig. Die laatste wordt door de eenvoudigere firewall's niet zosnel herkent.
Echter, in Linux land kan je dat natuurlijk wel op gevoeligheid instellen... ;)

Wat ik bedoel te zeggen: Op het moment dat iemand, wie dan ook, jou netwerk opkomt. Dus het moment dat het jou modem voorbij is, is het inbraak.
Er is geen inbreker die geen spoor achterlaat!
NOOIT!

Dergelijke onzin staat in die clausules meer omdat ze bang zijn dat je de verbinding gaat delen met bv je buurman.
However, niemand kan dat aantonen dat dat zo is, en als ze wel een rechtzaak aangaan omdat je meerdere PC's aan die verbinding hebt hangen... Tja, hoeveel van de gezinnen met computers hebben er meer dan 1 staan?

Ik weet wie er wint.... :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan