Kabel

P

Peter01

Ik begin pas met een satellietset aan te sluiten maar moet een afstand van 20 m overbruggen ,welke kabel kan ik het beste gebruiken en minimaal signaalverlies te hebben ,Wie kan mij adviseren ?

Groeten Peter01

Gewoon een goed afgeschermde standaard coax kabel (voor digitaal sat) die overal te koop is.
De afstand is geen enkel probleem (diverse mensen gebruiken 40m of meer)!

Koop een goede kwaliteit.
Dus kabel speciaal voor satelliet ontvangst. Die zul je in sat winkels wel vinden.
Hoe minder demping, hoe meer signaal je overhoudt bij slechtere (weers) omstandigheden en minder beelduitval dan.
Helaas staat er niet vaak een typenummer op de kabel hoewel dat eigenlijk wel hoort (zoals de RG of H kabels).
In webwinkels zul je ook wel wat info vinden over kosten e.d.
Suc6.

Nee dus, de demping tussen LNB en ontvanger heeft bijna geen invloed M.B.T weers omstandigheden. Dit is de signaalsterkte die de ontvanger aangeeft en Niet de Qualiteit!!

Wel is het van belang dat de kabel goed afgeschermd is in verband met stoor signalen (DECT).
Wil je meer reserve bij slecht weer dan moet je een betere LNB of een Grotere schotel !

Ga maar eens terug naar school!
Demping is verzwakking van het signaal.
Bij de meeste coax kabels geeft een frequentie verdubbeling een verdubbeling van de demping.
En die demping zorgt er dus voor dat er een kleinere signaalsterkte is.
Wordt die signaalsterkte te laag krijg je blokvorming, of het beeld valt helemaal weg.
De demping van coax wordt verder aangegeven in dB demping per 100 meter bij diverse frequenties. Bv 12dB of 6dB.
Als we het hebben over de kwaliteit van de coax, dan wordt daarmee bedoeld dat hij weinig demping heeft door een goede construktie en goede materialen.
Verder is coax een a-symetrische kabel waarbij in het midden de binnengeleider (koper) zit, en de buitenmantel de tweede geleider is die altijd aan massa ligt. Daaromheen zit bij goede nog een extra koperfolie laag die daar direkt elektrisch contakt mee maakt en dus ook aan massa ligt.
Bij slecht weer wordt de signaalsterkte lager en bij extra demping kan het problemen geven.
Je verwart de kwaliteit met de beeld kwaliteit van een digitaal tv-beeld.
Die is namelijk altijd 100% met beeld of helemaal geen beeld en niks.
Je kunt ook coax kopen die bedoeld is voor kabel-tv (en dus VHF/UHF bereik) maar bepaald niet voor sat-tv.
Maar je zei het zelf al, hij moet voor digitale sat zijn.
Grtz.

@Kilroy Ga zelf maar weer naar school.
Het betreft hier een Midden frequent signaal dat door de LNB wordt af gegeven.
Natuurlijk als het signaal zo zwak wordt dat de ontvanger er geen eenen en nullen meer van kan maken valt het beeld weg.

Maar dek de lnb maar eens af met een aluminium folie en je zult zien dat de Qualiteit terug gaat naar 0% de signaalsterkete loopt maar iets terug.

Het Signaal van de LNB is dermate hard dat deze een behoorlijk eind gedempt mag worden voordat je er ook maar iets van merkt.

Mijn humax 5400 geeft normaal met ongeveer 15M coax 65% Signal Level en ik heb er tijdelijk 60M 0,4MM coax EXTRA tussen gahad en dan kom ik op een Signal Level van 3% en nog steeds GEEN uitval of blokvorming van beeld!

De Qualiteit van de coax wordt niet ALLEEN bepaald door de demping maar in dit geval belangrijker de afscherming.

Tjonge! Maar als je pers?? door wil gaan.
Het is geen midden frequent signaal, maar een zeer hoog frequent.
In de LNB wordt het sat signaal van rond de 12000MHz gemengd met de LOF frequentie (bv 10600MHz). De verschil frequentie ligt tussen 950 en 2150MHz zodat het door een goede coax getransporteerd kan worden. En dat kun je wiskundig voorrekenen.
Het is nog altijd een zeer hoog frequent wissel spanning en heeft niets met nullen en eenen te maken.
Pas als het daarna in de ontvanger verder omlaag gezet wordt en gedemoduleerd komen er pas nullen en eenen in het spel.
Als je met alu folie signaal tegenhoud en de ontvanger meent dat er wel nog iets is dan wordt je gefopt.
Mij zegt alleen een meting met een meter in dBuV iets.
De afscherming zoals je het noemt is gewoon de tweede (buiten) geleider van de wisselspanning in de coax. Er bestaat geen coax zonder afscherming omdat we dan de tweede geleider missen.
Maar als volgens je mening de demping niets doet en de afscherming alles is, alle respekt voor je mening.
Ik denk dat de topic starter intussen wel bediend is.
Grtz.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan