Kan dit?

W

Wiend

Hoi,

Voor de komende vakantie heb ik een "campingsetje" gekocht. Dat werkt zo leuk dat ik een schotel op het dak wil zetten en de kabeltv er volledig uit wil gooien (slecht beeld, weinig keus).

Naast de Nederlandse zenders wil ik de BBC ontvangen.

Nou ben ik van plan een 88 cm. schotel op het dak te zetten (ik heb 100% vrij, onbelemmerd zicht op het zuiden) met daarin 3 of 4 LNB's. 1 voor Astra op 19.2, de andere voor Astra 28,2, nummer 3 voor de hotbird en nummer 4 weet ik nog niet. E.e.a. zou dan via een Diseqc 4/1 switch op de satellietontvanger aangesloten moeten worden?

Klopt dit / werkt dit / kan dit?

Op termijn zou ik dan een hele uitgebreide satellietontvanger willen kopen, met harddiskrecorder erin (PVR of zo iets toch?). Nou heb ik al gezien dat je dan minstens een "twin LNB" moet hebben, omdat de tuner van de recoder apart van signaal voorzien moet worden.

Zou ik dan ook een tweede schotel naast de eerste kunnen plaatsen, net zo geconfigureerd als de eerste schotel (de ruimte is er op het dak) en die set dan gebruiken voor het signaal van de recorder? Zodat ik ook programma's van Astra2 of Hotbird kan opnemen? Gaat dat werken, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Wiend

Dat kan.

Ik zag laatst op de site van een Arnhemse sat speciaalzaak een zogenaamde "multitenne".

Werd daar aangeboden voor €200 als ik me niet vergis, en is bedoeld voor 3 astra varianten en hotbird 19,2° oost 23,5 °oost, 28,5° oost, 13 ° oost dus.

Het ding is dus al geheel afgesteld en wanneer je m op astra 1 uitricht, moet je de andere zenders ook hebben.

Dat komt dus een aardig eind in de buurt van wat je vroeg.

Dan is daar nog een overtreffende trap voor.

Er zijn schotels waar je een hele rits LNB's in kunt hangen.

Ze zijn bekend als "wave frontier" en ik meen dat die beginnen vanaf 90 cm.

Je kunt daar dan ook dubbele LNB's (of LNB's met nog meer aansuitingen) inhangen en daarachter per satelliet een DiSEqC switch.

Deze installatie is dus achteraf nog uitbreidbaar naar meer satellieten.

Mogelijkheden te over dus..

Hoi,

Bedankt voor je reaktie.

Die Wave Frontier had ik ook al zien staan.

Als ik van de week toch het dak op ga, wil ik vast iets voorbereiden voor meerdere satellietontvangers en/of zo'n twin-tuner PVR op 1 schotel. In eerste instantie dacht ik dat het makkelijk zou zijn eerst 1 schotel te plaatsen en later een identieke tweede ernaast, maar volgens mij kan ik hetzelfde realiseren door 1 schotel te nemen en daar dan LNB's in te plaatsen waar je 2 of 4 ontvangers op kan aansluiten en dat dan weer via die Disecq switchen te koppelen per ontvangers. Dat gaat toch ook wel werken?

Later, maar dat zal nog wel ff duren, komt er wellicht nog wel een draaibare schotel op het dak. Voor een andere hobby heb ik al wat antennes op het dak staan en daar kan makkelijk een draaibare schotel bij. Ik heb al begrepen dat zo'n draaibare schotel wat minder praktisch is voor recht-toe-recht-aan TV kijken maar wel leuk is om wat mee te hobbyen op de hobbyzolder. En dan lijkt zo'n draaibare schotel me weer net iets leuker dan zo'n Wave Frontier.

Grtz,

Wiend

Daar zit wel wat in alhoewel het draaien op een gegeven moment vanzelf wel afneemt.

Om je alvast een tip te geven bij het kopen van een motor. Koop een motor met USALS ondersteuning. Een aantal ontvangers maakt hier bij het draaien gebruik van en dan word e.e.a. een heel stuk gemakkelijker. Zoals bijv. de Dreambox, maar ook ontvangers als Humax, Extreme, @sat en anderen.

Er zijn een aantal motors met USALS ondersteuning en diseqc 1.2 ondersteuning want da's ook wel handig.

Wij noemen dat diseqc of vseqc motoren. De Stab HH120 is een goed voorbeeld maar kost over de 100 euro.

De Moteck SG-120 kost gemiddeld de helft, dus rond de 50 euro.

Er zijn diverse merken die exact hetzelfde uitzien en doen als de Moteck maar een andere naam hebben zoals Strong SG120.

Doch goed opletten is toch wel noodzakelijk. Een of twee merken hebben motoren die er exact hetzelfde uit zien, doch de USALS ondersteuning NIET erbij hebben en dat is dan toch wel een groot gemis.

Even voor de duidelijkheid; die eerste optie die ik noemde, de multitenne, heeft dus de DiSEcQ switch al ingebouwd en kun je dus door het simpel aanluiten van een enkele kabel al in bedrijf stellen.

À propos kabel; zorg aub voor een goede kabel, das vanaf H125.

Gezien je andere antenne behoeftige hobby hoef ik je het belang van een goede kabel niet uit te leggen.

Ik snap je stappenplan heel goed, maar al te vaak zijn de plannen heel wild en wil men gelijk met een top hobby installatie beginnen.

Dan knapt het al snel af als het niet helemaal van een leien dakje gaat.

Het is overigens (ik spreek niet uit persoonlijke ervaring) geen probleem zijn om je twin tuner te voorzien van twee verschillende signalen.

Daarmee bedoel ik dus dat het onnodig is om twee identieke installaties neer te zetten.

Je mag aan de ene kant een installatie met een switch hangen en aan de andere kant eentje met een motor.

Met een beetje ontvanger kun je instellen welke tuner je gebruikt om te kijken en welke om op te nemen.

In mijn eerdere antwoord gaf ik aan dat je per ontvanger een switch kunt zetten.

Dat is een antwoord dat wel klopt maar dat eigenlijk ging over een ontvanger in de woonkamer, en de andere in de hobby of slaapkamer.

(soms is dat hetzelfde)

Hoi,

Ik snap je stappenplan heel goed, maar al te vaak zijn de plannen heel wild en wil men gelijk met een top hobby installatie beginnen.Dan knapt het al snel af als het niet helemaal van een leien dakje gaat.

Het is overigens (ik spreek niet uit persoonlijke ervaring) geen probleem zijn om je twin tuner te voorzien van twee verschillende signalen.

Daarmee bedoel ik dus dat het onnodig is om twee identieke installaties neer te zetten.

Je mag aan de ene kant een installatie met een switch hangen en aan de andere kant eentje met een motor.

Met een beetje ontvanger kun je instellen welke tuner je gebruikt om te kijken en welke om op te nemen.
Om budgetaire redenen ;-) denk ik dat ik eerst een schotel van 1 meter doorsnede op het dak zet, maar daarin 3 twin of quatro LNB's (1 x Astra 1, 1 x Astra 2 en 1 x Hotbird). Daarmee moet het toch mogelijk zijn, als je switches gebruikt, 1 x een signaal naar de normale satellietontvanger te laten lopen, dan 1 keer voor de eventuele ingebouwde video, dan een keer naar de slaapkamer en dan heb je nog de mogelijkheid om ooit nog eens een vierde satellietontvanger (in een PC bijvoorbeeld) aan te sluiten. Volgens mij kan ik met zo'n configuratie voor een redelijke prijs veel doen.

Later dit jaar wil ik dan nog iets aanschaffen voor het echte hobbywerk, op dit moment zit ik te denken aan een draaibare schotel inderdaad, maar misschien belsuit ik straks toch wel iets anders te nemen, dat zien we dan wel.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan