Lange scartkabel

S

swarfega

Ik heb een Topfield 4000 en hem aangesloten met een 10 meter scartkabel.
Nu lopen wat strepen door het beeld en op de achtergrond een andere zender door.
Wie heeft de oplossing?

tv en TF staan 9 meter van elkaar draadloos is geen oplossing omdat ik die voor mijn slaapkamer gebruik.

Betere kabel gebruiken of zelf maken. Dekabel die je nu gebruikt
is waarschijnlijk niet goed afgeschermd.

10 meter scart is geen porbleem mits goed aangesloten.

Heb je die kabel zelf gemaakt? Kan de connector open?

Er zijn 2 CVBS signalen. pen 19 en pen 20.

De ene is de satelliet, de andere komt van je tv.

Wat je kunt doen is bij de plug die in je Tv zit een van die twee onderbreken. (degene waar NIET het sat signaal op staat, vermoedelijk 19) Want wat er gebeurt is dat je tv signaal overspreekt op je satelliet, en dat komt omdat als je via Extern-1 kijkt je op de TV pen 19 (20?) het beeld van de tv tuner hebt.

Probeer maar eens dit: zet de tv op een leeg kanaal (of trek de antenne eruit) en dan moet je spookbeeld weg zijn.

Is het dan nog steeds, dan zit er iets totaal anders fout (aarding coaxjes in de scart verkeerd) , maar ik vermoed dat dit de oplossing is.

Ik heb zelf jaren een scart kabel van 12 meter gebruikt, duwde ik zowel CVBS als RGB door (D2MAC, gewoon pal, Video en Laserdisc) en dat werkte u.d.k.

Maar alle signalen gingen bij mij wel 1 kant op.

(edit: bekijk ingang/uitgang vanaf de bron, dus op de TV 19 is de uitgang van de tv-tuner, 19 op sat is de uitgang van de sat-tuner, die zijn vervolgens gekruist net als de audio in en uit. De RGB, data, blanking zijn WEL 1:1)

Om even op jasp in te haken: als je denkt dat het de kabel is: pak 10 meter zwarte coax (RG-58, wat ze voor 27 Mc gebruiken) en 10 meter stereo AUDIOsnoer en 2 scart pluggen.
Dan ga je bij HWB kijken op deze pagina voor de SCART plug:
http://hwb.acc.umu.se/connector/av/scart.html
(sowieso een onmisbare site!)

Maak je er zelf effe een.

heb je bij schart alleen video in en uit nodig of moet je ze allemaal aan sluiten ( 19 20 of 21)

gr hatz

Neem geen 27mhz kabel, deze is 50 ohm, dan wordt het alleen nog erger...

Je moet gewoon een wat dikkere 75ohm coax nemen.

Wat ook wel eens kan helpen, is de tv op een zender zetten met ruis en dan overschakelen naar de AV ingang.

Sommige tv's lekken nog wel eens wat videosignaal van de tuner door op de AV ingang..

Gr Fred.

En om helemaal alles in de war te schoppen:

Waarom zou draadloos geen optie zijn als er ook al een zender voor in de slaapkamer is???

Gewoon een tweede setje nemen voor de tv beneden. Die sluit je aan op de scart aansluiting, zet hem op en ander kanaal dan de eerste set die je hebt en klaar is kees.( na ja kees niet, swarfega dan )

Originally posted by twilight
Neem geen 27mhz kabel, deze is 50 ohm, dan wordt het alleen nog erger...

Je moet gewoon een wat dikkere 75ohm coax nemen.

Wat ook wel eens kan helpen, is de tv op een zender zetten met ruis en dan overschakelen naar de AV ingang.

Sommige tv's lekken nog wel eens wat videosignaal van de tuner door op de AV ingang..

Gr Fred.

Denk je dat dat zoveel uit maakt? 50 of 75? Ik denk dat de capaciteit meer een rol speelt. De hoogste frequentie is 5 MHz, dus een golflengte van ongeveer 60m. bij 15 meter zit je op 1/4?
, en dat geldt dan alleen voor de hoogste frequenties in het videosignaal. Dan kun je problemen gaan verwachten maar bij 10 meter???

Kan inderdaad ook zijn dat het aan de tv zelf ligt, maar daar ben ik niet van uitgegegaan.

Ik zou de massa op 17 en de kern op 20 aansluiten (bij de tv) en 17 - 19 bij de sat. (schiet me niet als het net andersom is ;) )

De andere kant op geen kabel aansluiten, dan heb je daar iig geen overspraak.

10 meter is wel erg lang.
Ik zit zelf in de hf frequent telefoon techniek en weet uit ervaring dat scart met flatcable op 10 meter te lang is omdat de kabel dan als een soort condensator gaat werken en scart met een gewone kabel niet lekker werkt omdat de draden dan getwist zijn en dan weer tegenovergesteld als een soort spoel gaat werken.
Dan zou je zo,n goed afgeschermde getwiste kabel moeten kopen maar voor dat bedrag koop je bijna een ontvanger.

Bij de elektronica zaak verkopen ze kabel speciaal voor audio en video een platte kabel 1 video 2 x geluid de video kant is dubbel afgeschermd ik heb dat bij een kennis gebruikt er zit 18 meter tussen zonder troep in het beeld.

Ik heb wel is met een camera een expirement gedaan met bijna 50meter kabel en hield toch nog een redelijk signaal over .

gr,

The wizzard

Originally posted by mari
10 meter is wel erg lang.
Ik zit zelf in de hf frequent telefoon techniek en weet uit ervaring dat scart met flatcable op 10 meter te lang is omdat de kabel dan als een soort condensator gaat werken en scart met een gewone kabel niet lekker werkt omdat de draden dan getwist zijn en dan weer tegenovergesteld als een soort spoel gaat werken.
Dan zou je zo,n goed afgeschermde getwiste kabel moeten kopen maar voor dat bedrag koop je bijna een ontvanger.

Daarom adviseer ik ook een coax te gebruiken die ook voor HF toepassingen gebruikt wordt. Die hebben veel minder capaciteit.

Ik heb zoals ik al zei 12 meter originele ronde SCART kabel jaren gebruikt zowel via CVBS als RGB en dat gaf geen problemen.
Wel de dikke kabel nemen, je hebt ook van die soepele dunne maar die is niks waard.

Ja dat begreep ook uit je verhaal.
Maar die scartkabel heeft je toen wel een hoop geld gekost denk ik (mits je hem zelf maakt natuurlijk)

Originally posted by mari
Ja dat begreep ook uit je verhaal.
Maar die scartkabel heeft je toen wel een hoop geld gekost denk ik (mits je hem zelf maakt natuurlijk)

Je mag nooit meer raden ;)

2 connectors en 12 m kabel en een halfuurtje solderen. :)

Ja, ik kan bevestigen dat er veel kwaliteitsverschil in de scart kabels zit. Ik heb hier ook alles met scart aan elkaar hangen, en heb vaker een kabel gehad die gewoon slecht beeld gaf. En dat bij 2-meter kabels. De eersten waren erg duur, maar uiteindelijk kreeg je ze voor 10 gulden. Ze kunnen echter nooit HF zo goed zijn als de coax-BNC combinatie die genormd is (BNC=50 ohm). De scart kan echter een boel signalen in een keer transporteren, en de connector is ook genormd zodat hij altijd op dezelfde manier aangesloten is. Daarom is pen 19 video out en pen 20 video in, op elk apparaat. En daarom zijn bij de meeste kabels 19 en 20 ook gekruist. Als iedereen dat naar eigen goeddunken zou doen zou de ellende niet te overzien zijn.
Helaas kun je aan de kabel niet zien of hij goed is of niet. Een indicatie is inderdaad de dikte, hoe dikker hoe beter (afgeschermd).
Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan