Lastig maar interessant probleem....

Z

zonnig

Hallo duckmates,

Ik heb dus een heel lastig maar wel interessant probleem: Hou je vast!
Ik heb een topfield 4000 met harde schijf en originele harde schijf. Geweldig apparaat, kan ik niets van zeggen! Originele tuner er in. Maar al drie avonden, rond 20.10 uur, wordt het beeld "blubberig ahw" en brevriest daarna. Dan is er geen beweging meer in te krijgen. Alleen geeft hij wel weer een gele streep (betekend ontvangst, 99%) als ik in het menu de sateliet even heb veranderd, naar bijvoorbeeld Hotbird en weer terug naar Astra. Dan heb ik wél weer even ontvangst maar echter geen beeld. Dat komt meestal weer na een half uur weer terug. Ik heb een grote schotel met 4 lnb's.
Ik heb geen idee wat dit kan zijn, de set heeft al een jaar prima gedraaid.
Het doet zich overigens alleen voor bij Net5, SBS6 en Veronica........!
Bedankt dat je even aandacht geeft aan dit mystery.

Greetsz Eric

zonnig zei:
Maar al drie avonden, rond 20.10 uur, wordt het beeld "blubberig ahw" en brevriest daarna. Dan is er geen beweging meer in te krijgen. Alleen geeft hij wel weer een gele streep (betekend ontvangst, 99%) als ik in het menu de sateliet even heb veranderd, naar bijvoorbeeld Hotbird en weer terug naar Astra. Dan heb ik w?l weer even ontvangst maar echter geen beeld. Dat komt meestal weer na een half uur weer terug.
Het doet zich overigens alleen voor bij Net5, SBS6 en Veronica........!

Het is inderdaad vreemd dat je dit probleem hebt tussen zeg maar acht uur en kwart voor negen 's avonds.
Dat ie op Net5, SBS6 en Veronica zit, betekent dat dat met alleen transponder 12574 gebeurt.
Wat je eens kan proberen (ipv naar een andere satelliet) is om m es op SAT.1 of Pro7 te zetten.
Je schakelt dan namelijk van horizontaal naar vertikaal.
Daarmee schakel je je LNB dus in een andere stand.
Misschien dat je dan hetzelfde effect behaalt.
Als je dit probleem eerder niet had, kan het zijn dat het word veroorzaakt door iets dat in je omgeving is veranderd.
Dat kan zijn dat er een constructie (gebouw, antennemast noem maar op) bij gekomen of juist verdwenen is.
Of een boom die vorige jaren meer bladeren had.
Een buurman die zendamatuer is misschien ?
Die buurman kan dan ook iets verder dan het volgende huis wonen.

Aangezien we nu steeds langere avonden krijgen met (op dit moment) veel felle zon, kun je eens kijken of er daar misschien iets loos kan zijn.
Je schotel werkt als een vergrootglas voor radio stralen.
Maar dat geldt ook voor licht en warmte stralen.
Wanneer je nu net een vervelende samenloop krijgt (witte schotel misschien ?) en er veel licht / warmte in je LNB terecht komt kan ie oververhit raken en daardoor een beetje ziek raken.
Je kan dit zelf vaststellen door te kijken of het tijdstip waarop zich dit voordoet steeds later word (gaat natuurlijk wel langzaam).
En of het weg is als het weer omslaat.
Dit laatste verhaal klinkt nogal vergezocht, ik weet het.
Maar de theorie komt toch een aardig end in de buurt.
Er is natuurlijk niemand die dat doet, maar je zou de temperatuur van je LNB eens moeten volgen gedurende een dag.
Dan zie je dat er best wel es wat in zou kunnen zitten.

Nou ja het kan in van alles zitten.
Hoe meer informatie je kan verzamelen hoe verder je komt met het opsporen van de oorzaak.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan