Levensverwachting digitale ontvangers.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
378
Punten
83
Leeftijd
72
Hoe lang gaan gewone digitale ontvangers nog mee?????

Ik zat net even te lezen bij de eenden dat iemand vroeg om een nieuwe lijst.

Hier zaten sport zenders bij die je met je gewone digi ontvanger niet meer kan bekijken.

Omdat deze worden uitgezonden in MPEG-4.

Nou Jan,

Ik denk dat dat niet zo lang meer gaat duren, gezien de snelle veranderingen naar MPEG-4

Wel te hopen dat die dingen backward compatible blijven zodat we wel de digi zenders uit andere landen die nog niet zover zijn kunnen bekijken.

Groet,

Wing

@Jan: Ik heb even je titel ietwat aangepast, is handiger voor zoektermen en de vraag is meteen duidelijk.:)

V.w.b. de HD ontvangers valt me op dat je gewoon HD via de scart kan bekijken. Ik dacht eerst dat dit niet mogelijk zou zijn en je dus een TV moest hebben die HD aan kon. Dat zal dan best kloppen als je HD kwaliteit wilt kijken, maar de HD zenders in "gewone" digitale kwaliteit bekijken kan dus klaarblijkelijk via de scart.

Viel me toevallig op toen ik sbs6HD zat te kijken, dat het beeld automatisch tevoorschijn was gekomen bij het aanzetten van de ontvanger. En dat gebeurt alleen bij scart. Na even testen bleek mijn gedachte te kloppen.

Dus dat is dan wel handig om te weten als iemand niet meteen het geld zou hebben voor een HD ontvanger en een HDTV. Dan kan diegene zich gerust eerst een HD ontvanger met scart kopen en dan nog even sparen voor een HDTV.

@BT

Correct.

Ik heb sinds kort een HD TV omdat mijn oude glasbak het had begeven.

Al eerder had ik die NanoXX gekocht, met name om de HD- en MP4 zenders te kunnen bekijken op mijn oude glasbak; die bekeek ik gewoon via mijn scart.

Maar ja hoelang gaan gewone SD ontvangers nog mee?

Vermoedelijk kun je er de eerste 10 jaar nog wel iets aan hebben maar het ligt er maar aan wat je precies wilt.

De Nederlandse zenders gaan meer en meer over naar of MPEG4 of HD ik denk dat ze een aantal zenders nog wel simultaan in SD zullen blijven uitzenden maar dat zal een klein pakketje zijn.

Wel zie je nu al dat het proppen is op de transponders die in SD uitzenden de kwaliteit is duidelijk naar beneden gegaan voor zenders zoals SBS, Net5 en Veronica en BVN op de nieuwe freqentie.

En bij CDS zal het geen 10 jaar duren dat simultaan uitzenden vermoed ik.:)

Ik denk inderdaad ook dat 10 jaar een lange periode is, zeker voor een bedrijf als Canal Digitaal.

Vergelijk het met irdeto, die zit nu ook nog wel uit te zenden, maar is zeer beperkt. Maar dat is een codering waar ze moeilijk vanaf konden i.v.m. oude Filmnet contracten.

Doch de afgelopen 10 jaar hebben we irdeto, seca, seca2, irdeto2 en daarna seca3 al voorbij zien komen qua coderingen. Met coderingen gaat het dus veel sneller.

Ook toen moesten mensen nieuwe ontvangers kopen. Binnen 10 jaar analoog ->irdeto digitaal ->seca en nu seca HD.

De analoge ontvangst was in 2000 nog normaal, maar is al enkele jaren geleden uitgeschakeld. HD wordt de norm, analoge tv's zijn zowat niet meer verkrijgbaar, dus ik schat het zelf nog maximaal een jaar of 5 a 6 dat de "gewone" digitale zenders verdwenen zullen zijn. Persoonlijk denk ik zelfs dat de paar irdeto2 abo's die er nog zijn een aanbod krijgen zodat ook dat uitgeschakeld gaat worden.

Dan is simulcrypt uitzenden namelijk helemaal niet meer nodig.

Dus zoiets ongeveer zal wel de nabije toekomst worden lijkt me.

BT bedankt.

Als het maar gelezen wordt daar gaat het om.

Als het nog 10 jaar duurt heb ik daar geen problemen mee.

Ik denk dat mijn oudste dreambox 3 jaar is en eigenlijk jammer als je dat nu al aan de kant moet zetten.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan