LEZEN LEZEN LEZEN.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
357
Punten
83
Leeftijd
72
Mijn vrouw vroeg kun je even een schoorsteenveger regelen.
Maar alles niet goed GELEZEN.
Er stond per rook kanaal 45 ex.
Er stond verder op heel duidelijk per meter. Had ik niet GELEZEN.Eerst toch maar even gevraagd wat gaat het kosten het eerste kanaal 9 meter keer 45 ex. (het kanaal is maar 7m) over het tweede hebben we het niet meer gehad.
Maar als eigenlijk moest het verschuldigde bedrag betalen zonder dat hij ook maar 1 meter had schoon gemaakt want er stond in de kleine lettertjes dat je na het maken van de afspraak je akkoord was gegaan.
Dus weer iets, alles goed LEZEN.
Mijn vrouw was gelukkig wel wakker. Hij had mij omdat er nate vinger meter worden berekend 650 euro laten betalen.
Ik maakte het altijd zelf schoon maar dan ben je niet verzekerd voor schoorsteen brand.
Dan laat je het doen en dan staat de boel in brand.
Toen toch maar snel met een ander bedrijf een afspraak gemaakt en de kleine lettertjes niet gelezen.

Ook de brandweer doet op zijn website de aanbeveling een bedrijf in te schakelen dat aangesloten is bij de ASPB. Conclusie: Tenzij de verzekeraar in de voorwaarden of clausules anders bepaalt , mag je zelf de schoorsteen vegen. Maar zorg dan bijvoorbeeld voor een logboek waarin het onderhoud wordt bijgehouden

Dankje voor je antwoord blokker.
Dat wist ik niet.
Ik laat die mensen nu komen omdat ik het zelf niet meer durfde.
Ik heb flexibele stokken en een harde borstel en moet daarom op het dak klimmen.
Heb nu een stevige flexibele kabel en vandaag mijn oude borstels daar op pas gemaakt.
Ik ga maandag even bellen naar de verzekering.
Ik maakte de pijp voor en na het stook seizoen altijd schoon. Soms krijg ik vogels in de pijp en dan weet je niet wat er achter blijft.

aangesloten is bij de ASPB. Conclusie: Tenzij de verzekeraar in de voorwaarden of clausules anders bepaalt , mag je zelf de schoorsteen vegen
Laten die ratt...n van de verzekering nu om de haverklap de voorwaarden veranderen.
Dus lijkt me zekere voor onzekere lijkt me.

Maar als eigenlijk moest het verschuldigde bedrag betalen zonder dat hij ook maar 1 meter had schoon gemaakt want er stond in de kleine lettertjes dat je na het maken van de afspraak je akkoord was gegaan.
De kleine letters zijn niet altijd rechtsgeldig. Ik vraag me dan ook terdege af of je verplicht bent volledig te betalen voordat er begonnen is. Er moet eerst sprake zijn van een fatsoenlijke offerte waarbij de correcte hoeveelheid meters ook wordt opgegeven. Dus betalen voor natte vingerwerk is er niet bij.

Verder is het behoorlijk duur. Wat ik zo lees is dat het normaliter gemiddeld 65-100 meter kost per rook kanaal, dus niet per meter.

Heb je die opdracht op afstand gedaan via internet? Zoja, dan is er een wettelijk verplichte termijn waar binnen je de overeenkomst kunt opzeggen/annuleren. Ik denk dat je daar het beste gebruik van kunt maken in dit geval.

Zelf een cursus "rookkanaal schonen" en examen doen is een stuk goedkoper.. :biggrin:

Ik heb met mijn zoon wat review gezien daar word je niet vrolijk van.
Ik zag zijn gereedschap dat was voor mij een reden vooraf te vragen wat het ging kosten.
Zijn borstel had niet meer haar dan mijn bijna kale kop.
Maar als je dat niet vraagt ben je zomaar 1000 euro armer.
En een slecht geveegde rook kanaal.

DR.Z ik heb al jaren een veeg set.
Ik ga informeren bij de verzekering of ik het zelf mag doen.
Heb het altijd zelf gedaan tot iemand zei dat de verzekering dan geen schade vergoed.

Wanneer uit onderzoek na een brand blijkt dat er een schoorsteenbrand aan vooraf ging, ben je niet verzekerd.

Ik neem aan dat je zelf met een lampje gaat controleren of de schoorsteenschacht daadwerkelijk schoon is?
Ook een "brandklep" onder aan het rookkanaal, dus na de kachel aan het begin van het rookkanaal, wil de verzekering nog wel eens gunstig stellen.
Wanneer er een luid "gierend" geluid uit de schoorsteen komt kun je dan de klep dichtzetten om de zuurstof af te knijpen waardoor de eventuele schoorsteenbrand onmiddellijk wordt gesmoord en de kachel uit gaat.

Overigens hoeft het rookkanaal niet te glanzen, het gaat er om dat de ergste creosoot wordt verwijderd.
Maar bij goed stoken heb je hier vrijwel geen last van en is het reinigen van het rookkanaal eerder een jaarlijkse preventie maatregel.
Om een kort verhaal lang te maken, gewoon jouw eigen schoorsteen vegen, foto's maken van het interne rookkanaal en documentatie bij houden.
Controleer regelmatig met een simpele zaklamp hoe erg het gesteld is en of onderhoud nodig is.

"beter een fanatieke hobbyist dan een professionele lapzwans"

------
In de 35 jaar jaar dat ik mijn houtkachel stook heb ik zelden last gehad van overmatig creosoot.
Dat is een kwestie van houtblokken gebruiken wat minder dan 20% vocht bevat en probeer rookvorming te voorkomen door niet te vaak de kachel te smoren wanneer het vuur te hard gaat.
Gaat de kachel te hard, dan gooi je minder "brandstof" (hout) in de kachel

(dit is meer info voor eventuele lezers dan voor jou bedoeld, janblues) :)

Ik heb ook al jaren een hout kachel Dr.Z en met de hout kachels nog nooit een probleem gehad.
Maar een pellet kachel heeft veel meer fijnstof uitstoot en dus zit daar meer troep in de pijp.
De pijp loopt loodrecht omhoog en toch komt er meer troep in.

Wij hebben ook een pelletkachel een van de zwaarste en die word elke jaar gekuist ook de schouw.Dus we krijgen telkens een attest die we samenvoegen bij onze brandverzekeringpolis.
En inderdaad zijn rechte buizen die naar omhoog gaan en onderaan zit je met een koet (bocht) waar fijn stof zich opstapeld?
Wij hebben daar een beveiliging voor als de inox buis zou verstopt zijn, gaat onze pelletkachel niet in brand en krijgen we een waarschuwing te zien, maar is geen kacheltje van 500 euro.

tossa ik weet natuurlijk niet dat het bij iedere pellet kachel goed zit.
Maar onze stopt met toevoer van pellets als de lucht stroom naar buiten wordt vertraagd.
Aan de onderkant heb ik een t stuk met een dop.
Als er roet uit de naar beneden komt het daar in en kan de rook er uit.

Ik heb ook al jaren een hout kachel Dr.Z en met de hout kachels nog nooit een probleem gehad.
Maar een pellet kachel heeft veel meer fijnstof uitstoot en dus zit daar meer troep in de pijp.
De pijp loopt loodrecht omhoog en toch komt er meer troep in.
Gaat dit verhaal over een pelletkachel? Dan heb ik het niet goed begrepen en is het een heel ander verhaal.
Ik dacht trouwens dat pelletkachels vrijwel geen roetuitstoot hadden omdat die dingen enorm efficient zijn.
(tenminste, volgens de fabrikanten)

Hier over nadenkende zou een pelletkachel misschien wel meer last van roet hebben.
Met de rookafvoer van een houtkachel wordt de pijp nog wel eens "schoongebrand" wanneer de kachel even een kwartiertje op vol vermogen gaat branden.
De pijp van een pelletkachel wordt lang niet zo heet.

Dit gezegd hebbende en voor de overige lezers: Het is wel goed om regelmatig even de kachel flink te laten branden om het rookkanaal schoon te branden, maar pas hier mee op.
Soms is er al veel creosoot in de pijp, wat met name bij vochtig weer verergert, wat weer het effect heeft dat er vonkjes uit de schoorsteen komt, of soms "zwarte sneeuwvlokken". ...plakjes creosoot.
Zie je vonkjes uit het rookkanaal komen, smoor de kachel door de zuurstofaanvoer af te snijden en reinig het rookkanaal.
Absoluut niet verder stoken, want wanneer dit erger wordt kan er letterlijk brand ontstaan in de schoorsteen waarbij de pijp als het ware uit elkaar kan knallen....letterlijk!

https://www.brandweer.nl/onderwerpen/schoorsteenbrand/

Dr.Z
We hebben een hout en een pellet cv moeder haard.
Een hout kachel werkt met natuurlijke trek en een pellet wordt lucht van buiten gezogen en gaat met overdruk weer naar buiten.
De hout kachel heeft een rook kanaal met een binnen diameter van150 mm en de pellet kachel van ongeveer 80 mm.
De as valt in een bak maar door de lucht verplaatsing gaat er ook wat door het rook kanaal.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan