Linksys WRT54GS Router

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
In een ander draadje is gesproken over LinkSys en sommige mogelijkheden; echter qua type aanduiding is deze niet helemaal hetzelfde als wij nu kunnen aanschaffen.

We kunnen een nieuwe LinkSys WRT54GS (let op de GS) kopen voor $75; deze is echter bestemd voor de amerikaanse markt. Los van de voltage en hertz vragen we ons af of we hier ook met speciale software een bereik van een paar kilometer kunnen pakken en bovendien is dit een goede keus als router...???

Wie heeft er ervaring/kennis met/van dit type (wrt54gs) ?

Als ik me niet vergis is de GS niet geschikt voor alternatieve firmware. Bij mijn weten kan dit alleen met de WRT54GL, wellicht dat MAS3 of iemand anders dat nog kan bevestigen.

Bij Paradigit zijn ze nog zat te krijgen overigens.

Hoezo Amerikaanse markt en voltage?
Zulke dingen werken toch met een netadapter op zwakstroom?
En is een netadapter met het goede voltage (en stroom) van hier toch ook goed?

Grtz.

@Killroy: voltage en hertz zijn geen probleem

de frequentie echter wel, de 2.4 mhz band zit in europa wel wat voller dan in de states. Het kan dus gewoonweg zo zijn dat de reservering in de weg zit met andere zend-ontvangst eenheden.
en dat komt het bereik niet ten goede

Inderdaad roberto, het gaat daarbij om de beschikbare frequenties.
Je kan het spul ook in een (ik meen japanse) stand zetten waardoor er zelfs een extra kanaal vrijkomt (13 ?), maar das hier dus ook verboden.
Zo voorkom je wel dat je zelf gestoord word door andere WiFi netwerken..

GL is inderdaad de betere uitvoering, omdat daar meer geheugen in zit.
Nieuwe modellen (in een zilvergrijze kast, niet meer zwart/blauw) hebben veel minder geheugen en een veel kleinere print.
De GS is zo'n nieuw model.
Doordat deze veel minder geheugen heeft en kleiner van formaat is, kun je er ook niet zoveel leuks mee uithalen.
Verder is de firmware die daar op staat, een ander systeem (VXware ofzo..) dus geen linux.
Nu zijn er toch wel alternatieve firmwares voor deze modelletjes die meer toelaten dan de standaard firmware, maar dan gaat het dus om sterk uitgeklede versies want anders gaat het nooit in dat geheugen passen.
Die firmwares bieden dus wel wat extra's maar halen lang niet uit het apparaat wat er in (-de chipset) zit.
Geheugen bijplaatsen is geen optie vanwege de te kleine print en het ontbreken van de juiste signaal spoortjes op die print vanaf de processor.
(Het is een BGA behuizing, welke bolletjes soldeertin onder de behuizing heeft, zodat je er nooit met een soldeerbout bij kunt als deze gemonteerd is.)

De GL versie is niet alleen voorzien van meer geheugen, maar heeft ook nog een aantal processor pinnen vrij op de print waardoor je er een SD geheugen kaart mee kunt aanspreken.
Dat gaat weliswaar traag, maar dan heb je toch nog een hoop extra geheugen tot je beschikking, bijvoorbeeld om logs te maken ofzo.
Verder zou het de eerste niet zijn waarin een smartcard reader gebouwd word, dat kan je dus beide doen: geheugen en smartcard.
Er zijn hardwarematig 2 seriële poorten beschikbaar voor deze grappen.
Dan word het ineens erg leuk zou je haast gaan denken.
Er is nog een oude ASUS router (even nagezocht: tis de WL-500G), die op dezelfde chipset werkt als de WRT54GL, maar die router heeft er hardwarematig al 1 of 2 USB interfaces inzitten.
Daarmee kun je dan dus een printer, maar zeker ook een USB HD mee aansturen.
De alternatieve firmware kan dus zowel in de ASUS als in de Linksys !

Dat levert gelijk het ulitieme antwoord op jullie andere vraag zou ik haast denken.

[list type=decimal]
[*] Lekker laag vermogen
[*] Seriële interfaces dus mogelijkheid tot
  • Smardcard reader
  • SD card reader
  • Enig ander serieel apparaat
[*] USB (1.1) interfaces dus aansturen van
  • Printer
  • Externe HD(s)
[/list]

Wil je het nog zuiniger gaan doen ?
Zonne paneel en batterij erbij, en lache maar !
Kost je dan wel een lieve duit maar O, wat is dat leuk spelen !

Dank voor de reacties, waar we zeker iets mee kunnen.
Als we het goed begrijpen kunnen we dus het beste een Asus WL-500G of de LinkSys WRT54GL aanschaffen, omdat die meer mogelijkheden bieden en bovendien softwarematig aan te passen zodat o.a. het bereik een paar kilometer wordt (en dit laatste is nog steeds het belangrijkste).

Nogmaals dank !

Om het bereik zo groot te krijgen, moet je wat gaan doen aan antenne optimalisatie.
Dat betekent dat je antenne dus beter moet gaan presteren.
Twee manieren om dat voor mekaar te krijgen en dus is het advies ze beiden toe te gaan passen.

De eerste is je antenne zo hoog mogelijk te plaatsen.
Omdat de gebruikte frequenties niet zo fijn door kabel gaan, dien je die ook zo kort mogelijk te houden.
Dat betekent dus je router samen met de antenne zo hoog mogelijk (bijvoorbeeld op een paal) te monteren.

De tweede is een andere dan de standaard antenne te gebruiken.
Optimaal is een richt antenne, maar dan gaat je signaal dus 1 kant op:
Op die manier word alle energie geconcentreerd en 1 kant op gestuurd.
Maar dan moet je dus wel slechts die ene kant op willen gaan.
Wil je rondom zenden, is het onwaarschijnlijk dat je echt kilometers ver zult gaan halen, maar je kunt dan proberen om het bereik van de andere punten te rekken door daar wel met een richtantenne te werken.
Moge duidelijk zijn dat de beste resultaten worden behaald met aan beide zijden richtantennes.

Een zelfbouw richtantenne waarmee goede resultaten behaald worden, is te vinden onder het trefwoord "cantenna".
Dat is een blikje (can) waarin je een stukje draad monteert (op de ideale plaats).
Het blik zorgt voor de concentratie van het radiosignaal, zie dat als de loop van een geweer (en om het nog een beetje binnen het satelliet onderwerp te houden, 'tis hetzelfde als de feedhorn van je LNB).
Hoe langer die loop (binnen grenzen natuurlijk), des te nauwkeuriger kan men richten.
Vanwege bepaalde "andere voordelen", is een pringles "blikje" zeer goed bruikbaar gebleken.
Zo is daar het feit dat het niet erg is, als je ontwerp ook nog eens goed smaakt.
Maar ook dat het "blik" van karton met een aluminium laagje is gemaakt, en daarmee zeer eenvoudig bewerkbaar is.
Lukt het niet, haal je zo bij de super op de hoek een nieuwe poging.

Er zijn ook andere ontwerpen die veel beter werken dan de standaard antennes.

Weer een mooi kerstvakantie-projectje !

Overigens is die prijs van 75 dollar (klik!) niet zo heel bijzonder:
Sinds de opmars van de (niet langer in "draft") IEEE 802.11N norm, worden de schamele B/G varianten gedumpt.
Dus de prijzen vallen hard.
De WRT54GL moet je kunnen vinden voor hetzelfde geld hier in den lande, en als je goed zoekt nog wel een tientje minder.
Ik weet niet of ze nog wel nieuw worden aangeboden.

Ik denk dat de ASUS niet meer nieuw te krijgen is, maar die was wel ietsje duurder destijds.

Bedankt mensen !

MAS3;185587 zei:
Je kan het spul ook in een (ik meen japanse) stand zetten waardoor er zelfs een extra kanaal vrijkomt (13 ?), maar das hier dus ook verboden.
Zo voorkom je wel dat je zelf gestoord word door andere WiFi netwerken..

Klopt, dan kom je in kanaal 14 terecht voor zover ik weet dit is inderdaad een kanaal voor Azi? maar hier heb je weer het probleem dat veel WLAN-kaartjes niet tot dit kanaal gaan :(
maar wel lekker rustig :)

Er zijn naar mijn weten 13 kanalen kanaal 1 = 2.412ghz en kanaal 13 = 2472ghz de rest ligt er tussen.

En kanaal 11=2.462ghz is hier standaard en denk niet dat de onvangers buiten deze kanaal nog werken.

grtz/sth.

Is geen probleem voor de ontvangers ik maak zelf gebruik van 2 van die dingen 1 op kanaal 1 en 1 op kanaal 13
En kanaal 14 wat in Azie gebruikt wordt is ook geen probleem voor de betere kaartjes.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan