Linux en workstations?

K

Kerstkonijn

Linux en workstations?

Er is op het moment van dit schrijven bij meerdere Duckers het idee dat Linux een leuk OS is. Het probleem is steeds, wanneer zal het goed genoeg zijn voor de workstation. :?

Server: Linux - Workstation: Windows

Wanneer is Linux nu ook eens klaar voor de workstations? Dat was ook mijn vraag. Voor server had ik al tijden Linux staan, en, net als BT voor workstation windows. BiG_G heeft mij indertijd uitgedaagd op de workstation ook eens Linux te zetten. Ik geen zin, om de zelfde reden als BT:
Tot het voor mij zelf ook interessant geworden is voor op de workstation en dan ga ik ook meedoen.:biggrin:
Tja, op het werk heb wel al jaren een Linux pc, maar daar heb ik niets met video, IM, etc te doen. Maar toch maar wat gaan knoeien. Tja, ik had de uitdaging van BiG_G nu eenmaal aangenomen.

Partitie erbij

Ik had de luxe van meerdere pc's met een KVM-switch er tussen. Kon ik dus makkelijk zonder rebooten met een ander systeem gaan pielen. Maar echt workstation testen was daar nog niet bij. De ene pc mijn Linux servertje, en de andere mijn windows werkstation. Het werkstation werd multiboot :bier:, om ook Linux workstation mee te gaan proberen.

Problemen met Linux

Ik naar de winkel en SuSE 9.1 gekocht. Linux achter aan de harddisk gezet en starten maar. (Daar wordt een OS niet echt snel van, maar het installeert wel makkelijk.) Er waren nog wel wat minder werkende dingetjes, zoals IM en een beetje houtig office pakket. :( Nu tijd voor een testje waar ik weinig hoop voor heb: Fotocamera met USB kabeltje aansluiten. En tot mijn verbazing zegt mijn pc, zonder dat ik ook maar iets extra heb hoeven installeren: 'U heeft een Kodak DX6440 camera aangesloten. Wilt u de foto's bekijken?' Mmm, dat gaat toch wel erg makkelijk... :roos:

Later een upgrade gedaan naar SuSE 9.3. Dat werkte nog veel beter. De probleempjes van de vorige versie zijn allemaal keurig verholpen. Het officepakket ging als een tierelier en de pakketten werkten veel soepeler samen. En ik realiseerde mij op een zeker moment dat ik windows al in geen tijden meer aangeraakt had.

Problemen met Windows

Problemen die met Linux meteen verledentijd waren geworden:
  • Het op windows aansluiten van mijn Kodak DX6440 fototoestel werkte nooit, of leidde tot een volledige vastloper.
  • Nooit meer niet bizarre boodschappen bij het opstarten met enkel de info 'Toepassing is al gestart'.
  • Alle software 100% legaal. Eerlijk computeren is weer betaalbaar.
  • Nooit meer kosten voor virusscanners en andere-zooi-scanners+cleaners.
Als basis is windows niet echt moeilijk op te zetten en mee te werken, vergelijkbaar met Ubuntu-Linux. Maar zodra er meer gewenst is, wordt het steeds lastiger en onduidelijker omdat de meeste dingen achter grafische schilletjes verstopt zit.

Steeds meer met Linux doen

Momenteel doe ik alles met Linux. Zoals websites bouwen, plaatjes editten, video bewerken, cd's en dvd's branden (werkt aanzienlijk beter dan met windows!), tekstverwerken en andere office-dingen, foto's opslaan en bewerken, internetten met alle plugins, dvd's kijken, etc.

Proef op de som: Een nieuwe pc

Laatst is er een nieuwe computer bij mij komen wonen. Een lekker rappe AMD64 met 2Gb geheugen alle andere pret die ik maar kon bedenken. Keurig dat ding aangezet, en de windows installatie die eropzat voltooid. Yep, de nieuwste windowsversie. Meteen alles op rescue-dvd gebrand.

Tijd om eens te rebooten......kut. :auw2: Computer hangt. Dat werd dus de aan/uit schakelaar zolang vast houden dat ie geforceerd uit ging.

Nou, een mooi moment om een harde test te gaan doen: SuSE 10 boot-cd er in en starten maar weer. Heel windows eraf en Linux aan de buitenkant van de schijf installeren.

Mmm. Klaar. Alles werkt als een speer. En nooit meer een vastloper gehad. Al meerdere mensen hebben nu hun website met PHP en MySQL op mijn server draaien. En ook die mensen zijn dik tevreden over mijn workstation die tegerlijkertijd als server dienst doet.

Het installeren van en compleet workstation

SuSE 10 installeren. Gewoon vrij te downloaden. SuSE heeft alleen vrij te verspreiden software in het pakket zitten. Dus na de installatie nog even aanvinken dat je de TTF fonts en Flash enzo volgens de betreffende licenties wilt gebruiken. :cool:

En nu de installatie afmaken.

Wat we natuurlijk nog meer willen is: Java, Acrobat, Windows Media, MP3, RealMedia en DVD playback.

Hoe dat gaat, staat in heel eenvoudige en duidelijke stappen op deze website vermeld: SuSE 10 installatie compleet maken. Het stelt niets voor: Gewoon weer aanvinken wat je wilt hebben, en Linux doet verder de rest. :biertje:

Installatie up-to-date houden

Dat is echt een eitje! :jajaja:

Dat doet je SuSE watcher al voor je. Dat is een groen gecko icoontje die rood wordt als er iets nieuws is. Maar het is ook automatisch te doen: Bij Yast (Configuratiescherm onder SuSE) auto-updater even aan zetten en klaar.

Jaren geleden mijn eerste pc gekocht met windows.
Opstarten... En wat gaan we nu doen?

Wel... jaren lang klooien, en ineens de 'gratis' linux OS in mijn handen gekregen... SuSe 5.nog wat. Installeren ging kut, en toen het eenmaal draaide wist ik absoluut niet wat ik ermee moest. Eraf gesodemietert...
Weer windoos... Suse 6 kwam uit, gekocht, geinstalleerd... en door gebrek aan kennis er weer uitgegooid. "Te moeilijk"
Enfin, RH is langsgeweest, het maakte niet uit... allemaal het zelfde verhaal.

De dagen kwamen dat ik ineens een netwerk had met wel 2 computers en windoos 2000... Ik had dat altijd prima op orde. Alleen zo eens in de zoveel tijd:
BSOD
Virus
Crashende schijf - data weg... (thank god voor 'update' (jammer dat ik dat weer te weinig uitvoerde))
Om over instalatie problemen verder maar te zwijgen.

Ik heb m'n volledige MCSE, helaas begreep ik zeer snel dat dit niet hetgeen is waar de wereld op zit te wachten.

Toen voor de zoveelste keer m'n systeem crashte, was ik het zat. Ik heb een eind aan linux gedowned. Ik heb ze ALLEMAAL geprobeerd. Van Trustix tot slackware. Maar wat ik ook deed: SuSe had ik de meeste affinitijd mee. Zelfs nu Ubuntu DE populairste is, keer ik SuSe m'n rug niet toe. Ubuntu is Debian gebasseerd, en daar heb ik niets mee.
Toen heb ik de volwaardige versie met boeken, orriginele cd's en dvd's met support gekocht. Versie 8.0...
Wat geweldig! Mijn camera deed het helaas nog niet, maar daar was een oplossing voor... Ik moest alleen even leren hoe je een kernel opnieuw bakt...

Nu draai ik al weer een tijdje SuSe 10. Op een snelle AMD sempron met 1 GB ram. Geen geouwehoer... Ik kan Azureus tegelijk met het fikken van een DvD, het draaien van apache, webmin, en gewoon lekker een beetje internetten zonder ook maar even te denken dat ik ergens resources tekort kom.
Instaleren was en is een eitje, ik heb natuurlijk nog wat speciale wensen (zoals 'locate', wat wel op de cd staat, maar niet standaard wordt geinstalleerd (moet je dus ff aanvinken)).

En tja... Sinds 9.3 weet ik gewoon dat we al lang rijp zijn (als linux community) voor de grote boze wereld. MS maakt meer fouten, heeft meer problemen dan welk (linux) besturingssysteem dan ook... Vandaar dat ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is, dat de grote menigte over stapt...

G

Tja, ik had de uitdaging van BiG_G nu eenmaal aangenomen.
Tja, dat had ik dus ook gedaan, een tijd terug al heb ik Suse 9.2 of 9.3 erop gezet, ik weet het niet eens meer.
En heb nu een tripleboot systeem, Win98, WinXP en Linux.

Diverse malen heb ik het bekeken en ermee gewerkt, maar ik kan er gewoon niet voldoende mee. Nu wil die linux zelfs niet eens meer doorstarten wegens een fout van mezelf, daar gaat het niet om.

Het is zeker verstandig om de uitdaging eens aan te nemen en het naast windows te installeren, zeker Suse 9.3 of 10 die er nu zijn.
Voor velen kan het best een verademing zijn, zeker als je gaat kijken naar het resourcegebruik van Linux (en daarmee dus snelheidsverbetering t.o.v. windows!).

Doch veel hangt af van wat je er persoonlijk mee wilt. Voor mij is dat onvoldoende. Na 5 x met deze Linux gewerkt te hebben, heb ik hem niet meer gestart, laatste keer is een maand of 4 a 5 geleden.
Maarja, ik ben dan ook wat pc betreft een aparte, doe er erg veel mee, veel diversiteit en ook een hoop gamen waaronder vooral oudere games.

Het is zeker geen slecht idee voor mensen om het gewoon eens te proberen op een andere partitie.
Als je niet in het techische deel duikt, en je installeert hem gewoon netjes met een Gnome of KDE Gui, is het net als windows, alleen sneller en veiliger.

Black Tiger zei:
Het is zeker geen slecht idee voor mensen om het gewoon eens te proberen op een andere partitie.
Als je niet in het techische deel duikt, en je installeert hem gewoon netjes met een Gnome of KDE Gui, is het net als windows, alleen sneller en veiliger.

Ik zou bijna zeggen: Neem SuSe 10 en je eigen raad ter hand.... ;)

Ga Daarna eens aan de 'moeilijke dingen denken'

(wat ik overigens errug vreemd vind, want je snapt het gebruik van een server wel, maar je wilt niet toegeven aan de verandering van een GUI?)

Oh nee dat is het niet, ik wil best toegeven aan de verandering van een GUI, de andere manier van werken, browser die er anders uit ziet, email programma wat er anders uitziet etc. dat is allemaal het probleem niet.

Ik ga er niet meer mee verder om de redenen die ik al aangaf. Ik heb het geprobeerd en er zijn gewoon teveel dingen die ik momenteel met windows doe die met linux nog niet kunnen, waar nog geen programma's voor bestaan of diverse oude games die ik nog speel die niet onder linux draaien.
Dat zijn de redenen. Maar dat heeft dus te maken hoe het persoonlijk gebruik er uit ziet.

Dus heeft niet te maken met al dan niet toegeven aan een andere Gui want een andere Gui maakt me niet uit.

P.s. Op de servers maak ik gelukkig ook geen gebruik van een Gui, ik moet er niet aan denken, dan zou het op windows beginnen te lijken.:biggrin:

Black Tiger zei:
Ik heb het geprobeerd en er zijn gewoon teveel dingen die ik momenteel met windows doe die met linux nog niet kunnen, waar nog geen programma's voor bestaan of diverse oude games die ik nog speel die niet onder linux draaien.

Jamaar....:
Is het niet zo dat jij meer computers in huis hebt staan? Dan is er toch wel ergens ruimte om eens te kijken of het ook echt waar is wat je zegt? :biggrin:
Want zou het niet kunnen zijn dat jij niet het bestaan van programma's weet? En dat dat de reden is dat je het niet kan uitvoeren? :p

Gewoon uit nieuwsgierigheid, om maar niet offtopic te gaan en KK's mooie initiatief omzeep te helpen: Welke dingen zijn dat dan? Die je in windows wel kan uitvoeren en niet op linux (ik doel niet op games).

G

Ik heb wel meer computers, maar heb ik die nodig dan? Ik schreef al dat ik een tripleboot heb, ondanks dat het linux deel nu effe niet meer werkt omdat ik de bootdvd effe kwijt ben, maar anders kan ik zo ombooten naar linux.

Wat ik gebruik.. software om Nokia telefoons te unlocken bijv., Girotel, pocketpc, dartsoftware, c-xboxtool, i-photo+4 (heel eenvoudige fotobewerkingssoftware click and play zeg maar), a-ray scanner, cloneyXXL, fax software (die ik van elke tekst editor kan aansturen), dvd movie factory van Ulead, chipcard reader, cdbox labeler98 en coverxp, Nokia settings editor en nog wat andere nokia 9500/9600 tools, idem voor Humax. Pins, een wachtwoordprogramma, SecureCRT (een ssh ding), belastingprogramma, coolbeans nfo creater, movie collector pro.
En dan zit ik ongeveer aan de helft. Van een aantal dingen zal ook wel iets voor linux te vinden zijn.

Dan is er ook brandersoftware voor linux, maar ik vraag me af in hoeverre deze vergelijkbaar is qua werking enzo vergeleken bij Recordnow Max en dvddecrypter bijv. Dat geldt dan ook voor andere genoemde programma's.
Andere zaken zoals mirc, trillian, icq en skype heb ik niet genoemd omdat ik er vanuit ga dat die wel voor linux verkrijgbaar zijn, althans ik heb ze wel gezien voor linux.

Wat ik zo zie is de software van Nokia, dat zal idd niet zomaar gaan... Wellicht dat dat onder wine draait? Dat weet ik niet. Ik zie veel programma's waarvan ik niet weet wat dat is of doet, dus daar kan ik dan ook niet veel over zeggen, maar van het meeste is denk ik wel een linuxvariant te vinden.

Dan blijf ik bij mijn tip:
Begin basic, leer Linux eerst als desktop kennen (toch heel anders dan server werk)
En ga dan 1 ding tegelijk doen... (dat girotel, gaat dat niet gewoon via internet? Net als abnamro?)

G

Net omdat ik een tripleboot heb, ken ik hem als desktop. Vindt het wel grappig en werkt ook qua browser en email uitstekend. Voor de samba moest ik effe zoeken. Snelkoppeling mag je niet zeggen linux, maar vond ik toch wat ongemakkelijker, werkt echter wel.

Girotel werkt niet via internet nee, dat werkt nog middels een inbel-verbinding. Echt support is daar niet meer voor aangezien ze op een gegeven moment daarmee zullen willen stoppen. Ik meen ooit wel eens iets gelezen te hebben hierover voor linux, weet ik niet meer zeker.
Voorlopig wens ik echter geen bankzaken via internet te doen, dus zolang dat nog via telefoon en mijn isdn kaart (als modem) kan, hou ik het daarbij.
Ben nogal conservatief wat een aantal zaken betreft.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan