Linux: Hoe kopieer je een HD? Incl. mbr?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Probleemstelling:
Kennis heeft een 10 gig HD met een geinstalleerde werkende linux erop zonder problemen.
Kennis heeft een lege 40 gig HD waarop deze overgezet moet worden.

Poging:
Ghost 8 vanaf een bootdisk
Resultaat: na 5% begint ghost alsmaar leesfouten op de 10 gig hd te geven, je voelt deze ook trillen, dit met de local disk to disk backup optie.
Ghost 9 geinstalleerd vanaf pc met XP
Resultaat: Ghost 9 herkent de ext3 / partitie niet en de ext3 /home partitie niet, geeft hem aan als "unknown" en wenst ze niet te backuppen als ik er geen andere naam aan geef.

Drive Image Pro 7.
Idem als boven, doch vraagt niet om een andere naam en start de backup gewoon
Resultaat: Klaarblijkelijk maakt hij wel een backup van de / partitie (6 gig) maar laat voor het gemak (ondanks aangegeven) de /home partitie fijn achterwege. Bij het terugzetten en proberen te booten, komt er te staan GRUB en daarmee is het verhaal ten einde, schijf start niet.
Deze gaf overigens geen leesfouten zoals de floppyversie van 8, waarmee ik thuis wel al eens een backup van een linuxhd gemaakt heb.

Niet geprobeerd, Partimage (linux)
Reden: Thuis eens geprobeerd, er werd gezegd dat het kreng hetzelfde kon als Ghost maar dat is dus niet zo, want hij kan niet naar NTFS schrijven. Bij een poging werd op mijn eigen pc niet eens gevraagd waar ik hem naar toe wilde schrijven.
Resultaat: hij schreef een image naar mijn Suse 9.2 partitie, die kort daarop disk-full gaf en toen ik voor de zekerheid controleerde, wil deze niet meer doorstarten naar desktop maar kom ik automatisch in een reparatiemode. Daarin kon ik overigens de image niet terugvinden. Geen idee waarom ie niet meer doorstarten wil.
Verdere reden: deze kent uberhaupt geen copy disk optie zoals ghost wel kent, dus ook daarmee is verschil.

De vragen (in volgorde van belangrijkheid):
1.) Is er nu geen enkele simpele utility, waarmee ik gewoon vanaf een bootflop of cd kan starten, en een volledige disk to disk copy kan doen, zodat die 10 gig overgezet word op de 40 gig en deze na het overzetten ook zelf kan starten?
2.) Hoe krijg ik mijn eigen Suse 9.2 thuis gerepareerd zodat deze weer boot, nadat deze dus door partimage schuld een diskfull melding kreeg hetgeen hem waarschijnlijk deels om zeep geholpen heeft?

Jee, dat zijn vragen met een uitdaging...

Ik hoop dat het geen haast heeft (gisteren klaar enzo) want ik moet je het antwoord schuldig blijven omdat ik nooit tot zulke dingen ben tegengekomen etc.

Ik kom erop terug...

G

Dat ik dat ben vergeten....
Boot suse met cd-tje erin.

Kies rescue system, doe zodra je een commandline hebt het volgende commando: lilo

Reboot, en hij zou het moeten doen, Let wel: Dat is als je LILO gebruikt... nu even kijken voor Grub...

En dit als je Grub gebruikt...
run /boot/grub/install.sh

Eitje niet?

BiG_G zei:
Jee, dat zijn vragen met een uitdaging...

Ik hoop dat het geen haast heeft (gisteren klaar enzo) want ik moet je het antwoord schuldig blijven omdat ik nooit tot zulke dingen ben tegengekomen etc.

Ik kom erop terug...

G

Ik denk dat je aardig gelukt is, van dat gisteren klaar zijn.

Goede uitleg.

Groetjes Bert

LoL, ik vond hem wel goed.:)
Ik kom net inloggen voor het eerst en lees eerst een reactie dat je het even niet wist, daarbij was ik al blij dat je in elk geval al die reactie plaatste.
En daarna toch nog een hele reeks met oplossingen.

Dat met Suse ga ik zeker proberen want die wil ik in orde hebben. Tja, dat met die image kunnen we eens proberen, feitelijk willen we gewoon een diskcopy doen maar mocht dat niet lukken dan doen we het wel via die link die je gaf.

Het moest inderdaad vandaag klaar, dus met alle tips die je gaf en antwoorden denk ik dat we er wel uit gaan komen, ben zometeen weg om het te gaan proberen.

Bij deze hartelijk dank voor de snelle en accurate reacties die zeker van pas zullen komen!!!

Ja, het leuke van alles is dat het gewoon een commando is op de commandregel...
Gewoon copy die partietie naar die partietie (of schijf, maar daar zit het woord tiet niet in).

Heb je de tijden gezien????
Binnen 10 min na eerste post? Whahahahahaha

G

edit:
Ik zag nog in drie berichtjes de optie edit geloof ik... whahahaha

Hahaha, ja het volgde elkaar in snel tempo op, daarom dat ik het ook zo leuk vond eigenlijk.;)

Inmiddels wilde ik wel nog even het resultaat laten weten. Ik heb die twee hd's weer aan elkaar gehangen en eens met een bootdisk van Ghost 6.0 geprobeerd middels een disk to disk copy en dat lukte uitstekend. Moet dus toch aan die andere Ghost gelegen hebben.

Mijn eigen systeem ben ik nog niet aan toegekomen, maar ook daar zal ik nog van laten weten hoe het geworden is, maar dat kan nog een paar dagen duren want daar wil ik echt even rustig voor gaan zitten, voor alle zekerheid.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan