linux instal

C

cb1

Even los van de dreambox.
Ik ben bezig met linux en heb er niet zo heel veel verstand van.
Heb een linuxrar bestand en die heb ik met tar commando uitgepakt maar hoe instaleer ik dat?
Zie van alles maar het werkt niet zoals windows van instaleren maar.
Hoe moet ik in linux een programma istaleren.
Ik zie txt bestanden en een schroevendraaier met make file enzo.
Please i need help

cb1

Phoe ligt er helemaal aan welke linuxversie je wilt gebruiken.
Een tar bestand uitpakken maakt een directory aan met daarin allemaal bestanden.
Je kunt dan bijv. ./configure gebruiken als die er in staat, vaak gaat het zo, en daarna make en daarna make install. Maar dat is over het algemeen om linux programma's te installeren.

Gemakkelijker gaat dat met .rpm files dan kun je installeren of upgraden middels het commando:
rpm -Uvh filenaam.rpm

Maar het ligt een beetje ook aan de linuxversie die je draaien hebt, het beste kun je als beginner Suse, Mandrake of RedHat nemen. Wil je RedHat moet je snel zijn dat je de 9.0 nog krijgt want hierna stoppen ze en kun je alleen nog maar kiezen tussen de Enterprise Edition of de release in Project vorm, maar die gaat niet meer RedHat heten.

Als je suse weet te versieren op cd hoef je alleen maar de cd erin te schuiven er start automatisch een installatie programma. Heel eenvoudig, en werkt altijd. Info op de gelijknamige site.
Wil je linux zonder installeren draaien heb je nog de knoppix cd. Ook heel eenvoudig. Als je dan eenmaal kde hebt draaien heb je ook een interface zoals windows maar wel met 4 onafhankelijke desktops (en je kunt er meer maken)!, ha!
Suc6.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan