linux op pc zetten?

S

satderk

Ik heb hier een AMD Athlon 700 staan met 20 gig harde schijf (meende ik).
Nu ben ik hier veel mee aan het ouwe nelen geweest ,dat ie de helf niet meer ziet.

Vervolgens heb ik een aantal malen geprobeert om windhoos xp er weer op te zetten,wat ook regelmatig mis gaat :biggrin:

Als ik nu opstart dan kan ik kiezen uit 4 keer windhoos xp (knap he') en 1 tje werkt maar.

Nu ben ik er zo zat van dat ik alles eraf wil gooien en wil mij in Linux verdiepen.
Echter zoals hier boven beschreven ,zie je wel dat ik een echte deskundige ben op het gebied van computers ,niet dus.

Ik heb hier een computerblaadje liggen met linux .
Hierbij zit ook een schijfje met suse 10 erop en wat andere linux progjes.
Echter hoe ga ik te werk.
Bedenk voor je antwoord geeft dat ik geen computer kreten beheers en een echte leek ben op dit gebied ,maar ik wil me er toch aan wagen.

Dit lijkt me de ultieme uitdaging :)

Derk

Doe kompjoeter aan
Doe schijfje suse 10 erin
Doe rebooten (hopelijk heb je cdrom als bootdevice neergezet in de bios)
Bij de vraag "wat wil je booten" kies nieuwe instal
Kies daarna de taal (Nederlands?)
Kies volgende
Kies bij software voor KDE instal
Kies volgende

Wacht tot ie klaar is;
Geef root wachtwoord
Geef root wachtwoord

Laat hem verder uitrammelen, kies voor alle vragen de default instelling, met als enige opmerking; maak een gebruiker aan waaronder je gaat werken (die vraag zal je vanzelf langs zien komen)

Als je dit allemaal gedaan hebt (+-1,5 uur verder?) meld je je maar weer... ;)

G

Ja zo 1,5 uur later moet die toch al een heel eind zijn de geavanceerde opties dat moet ie nog maar niet doen dat komt later wel.
Kortom have fun satderk.

Ik ben ook van de benieuwde wat je ervan vind enof je gelijk helemaal overschakeld naar linux of dat je multiboot gaat draaien als een soort overgangs fase

Nu heb ik gewoon dat schijfje er in gedaan en ie rammelde wat.

Vervolgens effe gekeken hoe wat er nu eigelijk van mijn partities (of zoiets) over is.
zoals eerder vermeld ,be dus danig aan het klooien geweest en in mijn partities aan het rommelen geweest ,dat ik de helft kwijt ben .

Vervolgens vind ik wel weer ouwe troep terug.
Je kan hieraan dus wel zien hoe hoog niveau mijn kennis is van een een computer ,bedienen gaat goed en dan houd het op.
Maar goed ,ik wil er wel wat voor doen.

Dan zit ik even te kijken in het boot gedeelte of hoe zo iets mag heten en dan heb ik mijn cd drive als eerste gezet.

En nu komt het,waarom rammelt ie en doet ie niet ,nou daar ben ik dus ook al achter.
En waarom heb ik maar 1 schijfje,das nu wel duidelijk voor mij ,het is een dvd.
Tof he'.

Mooi dus nu effe ouwe dvd speler regelen en opnieuw mijn partitie's in delen?
Of ???

Lijkt me wel ,ik voel me nu echt een achterlijk konijn.

Maar ik geef het niet op hij gaat draaien hier,hoe dan ook.
Blijf me maar volgen :biggrin:
Kun je nog meer lachen ,hahaahhaah

Okay ik denk dat het beste is om van voren aan te beginnnen om mijn pc helemaal opnieuw in te stellen.
Wie?

Derk

Als je een breedband verbindinkje hebt, kan je ook ff de 5 iso'tjes downen en fikken....

Scheelt weer zoeken naar een dvdspeler.

G

BiG_G zei:
Als je een breedband verbindinkje hebt, kan je ook ff de 5 iso'tjes downen en fikken....

Scheelt weer zoeken naar een dvdspeler.

G

Kan ik die DVD ook zelf copieeren naar meerdere cd's ?
Zo ja welk progje heb ik daar voor nodig,dat scheelt weer een hoop tijd met downloaden.

Derk

Het is zo ver.

Suse 10.0 draait hier op mijn pc.

Ik heb het volgende gedaan: harde schijf nieuwe partitie's gemaakt geformateerd.
Naar een kennis in de buurt die een dvd station nog had liggen.
Om pluggen en in nog geen 2 uur draait Suse hier.

Nu nog effe alle mogelijkheden bekijken.

Derk

Dit scheelt aanzienlijk in tijd,anders had ik suse eerst moet downloaden.

Big G bedankt.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan