Originally posted by eendenteam
V.w.b. linux: er zijn een hoop aantal gratis linux versies te verkrijgen, die goed werken. Het aanbod is echter nogal divers. Waar het op aankomt, is of er voor jouw hardware de juiste drivers zijn te verkrijgen. Meestal is dat wel het geval. Wil je linux draaien met een grafische interface (met icoontjes) of echt uitsluitend en alleen maar vanaf de prompt? Vanaf de prompt is meer iets voor de ervaren gebruiker, maar wij vinden dat het allermooiste, omdat je altijd kunt zien wat er gebeurt. Daarnaast zul je o.i. sneller dingen leren. Bovendien kun je achter bijna elke commando tikken: --help en je krijgt een keurige uitleg. Zo zijn er nog veel meer dingen. Welke linux je wilt gaan gebruiken en of je dat vanaf de prompt doet of niet, is een persoonlijke keuze.
Wel adviseren we - als je eenmaal een idee hebt - ook te kijken of de versie die jij hebt uitgekozen nog wel verder wordt ontwikkeld.
Suk6 met je keuze.
Hmmm, intressante beredenering, eendje..
Maar ik zal BiG_G niet zijn als ik dit niet zou tegenspreken....
-- Het grootse gedeelte van Linux (en dan bedoel ik de totale distributie) bestaat uit gelijke onderdelen. En dan met name de belangrijke "meest gebruikte" onderdelen / programma's.
Als voorbeeld: Gphoto, een programma voor digitale camera's te herkennen en aan te sluiten op je Linux bak. Dit programma is voor ELK linux distro gelijk. (dwz, als het er in zit, mbt GUI's enzo)
Nu ook X en XF86. Van Redhat t/m slack, Elke distro die een GUI draait gebruikt dergelijke programma's. En wordt (D,T, DT???) dus de videokaart gewoon ondersteund in elke distro, of in geen 1....
Linux distro's die niet gecontinueerd meer worden: Redhat... bestaat nog wel, maar meer voor bedrijfsleven.
Verder, de bekende distro's zullen nog gewoon blijven bestaan. Houd er rekening mee dat SuSe relatief makkelijker is dan bv slackware of bsd (wat geen echte linux is, maar goed)
De reden dat SuSe en RedHat (en nog een paar) alleen maar "live evaluations" op hun site zetten is natuurlijk om de verkoop van de complete distro te stimuleren.
Immers, een website met de support ed kosten ook niet gering.
However, als ik een kopie maak van de volledige distro, die geef aan iedereen die ik ken.... (Hatz, ik heb 8.2 voor je...)
GRATIS
G