linux

H

hatz

simpele vraag,
wat is de gemakelijkste en beste linux versie op dit moment en waar je ook nog leuke dingen mee kunt doen,
en als het kan nederlandse versie?

gr hatz,

er komt een moment en dan moet je kiesen .

SuSe is het makkelijkste te verkrijgen, Dixons verkoopt hem nl.
Ook gewoon downloaden, maar bij aankoop steun je het distributiecentrum, website, je krijgt er nog een paar maanden "hulp" bij en in de verpakking zitten boeken die je een stukje basis kennis meegeven.

G

SuSE 9.2 ligt nu in de winkel. Installeren en lekker compjoeteren. Hotpluggable usb, fotocamera ondersteuning, Bluetooth etc. standaard. En het herkent echt bijna alle hardware. Inclusief compleet Office pakket. Installatie cd's + dvd's met heel veel talen. Waar onder natuurlijk Nederlands.

Tip: als je wilt kopen, neem dan de professional. Krijg je nooit spijt van.

mijn graphic kaart is een hercules 9600 en word volgens mij alleen ondersteund door XFree86, suse9.2 heeft Xorg is dit anders op te lossen of moet ik een andere versie zoeken,
lifst een nl versie.

gr hatz,

als je van een uitdaging houdt neem dan windows op de pc..

ho ja houdt met een h en dt op het eind gaat wel eens vaker fout
bij mij..

Mwah, heb je het al geprobeerd? Een grote kans dat het gewoon werkt hoor. Hier kan je iets meer vinden over XFree86 en Xorg: Clemson Linux user group. Daar staat dit over XFree86 en Xorg, wat je mogelijk wat meer hoop geeft:
at this time, they are nearly identical, except for the naming of certain files. Most of the major distributions have already moved to X.org from XFree86.
Die zin over windows in je posting hier boven kan ik even niet goed plaatsen in de context van deze topic. Bedoel je een xwindow misschien?

het verhaal is als volgt ik kan van iemand suse 9.2 overnemen voor rond de 50 euri redelijke prijs dacht ik, de reden die hij op geeft is het probleem met de graphic kaart alleen hij heeft de 9800 en ik een hercules 9600 in princiepe het zelfde dus,
denk dat ik hem maar ophaal voor dat geld en vertrouw op jullie ondersteuning.

gr hatz,

dat h en dt is een reactie op black tiger zijn reactie,
hij leest dus echt alles blijkt hier uit.

En zoals ieder die met windows werkt weet dat er altijd wel iets niet werkt in windows maakt niet uit welke versie.....

Kijk ook effe rond op internet. Is het een heel nieuwe computer? Of zo eentje met een pcmerk specifieke kaart? Dan kan je wat moeite hebben. In welke resolutie wil je gaan werken? Ik heb zo'n kaart Intel 9-nogwat moeiteloos op 1280x1024 (was het toch?) draaien. Alleen 1600x1200 lukt me (nog) niet. En dat is met SuSE 9.1.

Het is toch wel de pro versie voor dat geld? (Anders niet doen.)

dat h en dt is een reactie op black tiger zijn reactie,
hij leest dus echt alles blijkt hier uit.
Huh? Ik heb in dit topic helemaal nog niet gereageerd dus over welke reactie heb je het?
Ik lees inderdaad alles, maar heb zelf ook problemen met d, t of dt op het einde, dus zal daar niet vlug iets van zeggen.:cool:

Of het moet over die andere posting gaan met dat "instant messaging" maar dat is alleen gecorrigeerd omdat het origineel tot verwarring kon leiden.
Mij zul je niet vlug horen klagen over d of dt (of uberhaupt taalfouten) want dan word ik er zelf mee om de oren geslagen.:biggrin:

kk nee het gaat om een samengestelde pc met amd 3000+ en 768 mb werkgeheugen en daar in de Hercules 3 d prophet 9600
graphic kaart .
het is een pro versie ik had even rond gekeken op het net en zag dat hij normaal rond de 90 euro koste dus 50 euro leek mij wel redelijk?of kan ik hem beter toch dauwnlaoden geen punt.

gr hatz,

black tiger het was in de topic overburnen met nero 6601
maar vindt het leuk dat je in iedergeval alles probeert op te lossen .

Ahja, nu zie ik het, dat ging over dat oud... dat was voor de grap, vond dat wel een goeie.:)

En het is een hobby van me om zoveel mogelijk proberen op te lossen c.q. anderen happy te maken.
KK en Big_G zullen het wel zeker weten, maar als ik me niet vergis is Suse een van de weinige versies die je niet downloaden kunt, tenminste niet in iso formaat, wel in files formaat.

Als ie normaal 90 euro kost is 50 euri wel redelijk ja als het inderdaad de nieuwste is.

Anders zou je eventueel nog eens kunnen kijken naar het Fedora-core project, die is wel in iso te downloaden als het goed is en is de "gratis" opvolger van RedHat want RH is bij RH 9 gestopt met user versies en wenst alleen nog corperate en enterprise edities te verkopen jammer genoeg.
Maar Fedora werkt hetzelfde. Suse zal toch wel wat gemakkelijker zijn om mee te beginnen denk ik.

De huis/tuin en keuken versie (net als de home versie van windhoos) kost 50 euri, de pro versie kost in de winkel 90 - 100 euri (weet niet precies)

Iso's kan je via kazzaa of elk willekeurig programma zo binnen halen. en kost je alleen je bandbreedte voor dat moment.

Is het een volledige versie die je van iemand overneemt met boeken en dvd's en cd's. en je doet dat omdat die figuur het even geprobeerd heeft maar niets voor hem bleek te zijn..
Kee, dan zou ik het idd zo doen.

Mbt die videokaart: hier te vinden (of niet)

G

[edit]
Ik vergeet te vermelden dat hij waarschijnlijk gewoon draait (KK had dat ook al gezegt).

G

[/edit]

Iso's kan je via kazzaa of elk willekeurig programma zo binnen halen.
Ja oke, maar we gaan in eerste instantie uit van officiele download manieren en dan is ie niet zomaar even te krijgen in iso formaat terwijl dat bij veel andere releases wel het geval is, daar doelde ik eigenlijk op.
Illegaal of via p2p proggies is alles wel zo'n beetje te krijgen.:)

v.w.b. de d, t, en dt in het kort het volgende:

een voltooid deelwoord eindigt in het Nederlands NOOIT op dt, dus meestal op een d of een t. We schrijven bewust "meestal", omdat het niet altijd een d of een t is. Denk maar aan de zg. sterke werkwoorden, zoals b.v. lopen. Het voltooid deelwoord is "gelopen" (lopen-liep-gelopen). Om te bepalen of het een d of een t is, kun je het beste de stam van het werkwoord in de verleden tijd plaatsen.

Voorbeelden:
stel je weet niet of er nu een d of t achter het volgende moet: "ik heb gefiets".
Het werkwoord van het voltooid deelwoord is "fietsen", de stam is: "fiets". De verleden tijd is: fietste. Dus het voltooid deelwoord eindigt op een t, nl: gefietst.

V.w.b. linux: er zijn een hoop aantal gratis linux versies te verkrijgen, die goed werken. Het aanbod is echter nogal divers. Waar het op aankomt, is of er voor jouw hardware de juiste drivers zijn te verkrijgen. Meestal is dat wel het geval. Wil je linux draaien met een grafische interface (met icoontjes) of echt uitsluitend en alleen maar vanaf de prompt? Vanaf de prompt is meer iets voor de ervaren gebruiker, maar wij vinden dat het allermooiste, omdat je altijd kunt zien wat er gebeurt. Daarnaast zul je o.i. sneller dingen leren. Bovendien kun je achter bijna elke commando tikken: --help en je krijgt een keurige uitleg. Zo zijn er nog veel meer dingen. Welke linux je wilt gaan gebruiken en of je dat vanaf de prompt doet of niet, is een persoonlijke keuze.

Wel adviseren we - als je eenmaal een idee hebt - ook te kijken of de versie die jij hebt uitgekozen nog wel verder wordt ontwikkeld.

Suk6 met je keuze.

Originally posted by eendenteam
V.w.b. linux: er zijn een hoop aantal gratis linux versies te verkrijgen, die goed werken. Het aanbod is echter nogal divers. Waar het op aankomt, is of er voor jouw hardware de juiste drivers zijn te verkrijgen. Meestal is dat wel het geval. Wil je linux draaien met een grafische interface (met icoontjes) of echt uitsluitend en alleen maar vanaf de prompt? Vanaf de prompt is meer iets voor de ervaren gebruiker, maar wij vinden dat het allermooiste, omdat je altijd kunt zien wat er gebeurt. Daarnaast zul je o.i. sneller dingen leren. Bovendien kun je achter bijna elke commando tikken: --help en je krijgt een keurige uitleg. Zo zijn er nog veel meer dingen. Welke linux je wilt gaan gebruiken en of je dat vanaf de prompt doet of niet, is een persoonlijke keuze.

Wel adviseren we - als je eenmaal een idee hebt - ook te kijken of de versie die jij hebt uitgekozen nog wel verder wordt ontwikkeld.

Suk6 met je keuze.

Hmmm, intressante beredenering, eendje..

Maar ik zal BiG_G niet zijn als ik dit niet zou tegenspreken....
-- Het grootse gedeelte van Linux (en dan bedoel ik de totale distributie) bestaat uit gelijke onderdelen. En dan met name de belangrijke "meest gebruikte" onderdelen / programma's.
Als voorbeeld: Gphoto, een programma voor digitale camera's te herkennen en aan te sluiten op je Linux bak. Dit programma is voor ELK linux distro gelijk. (dwz, als het er in zit, mbt GUI's enzo)
Nu ook X en XF86. Van Redhat t/m slack, Elke distro die een GUI draait gebruikt dergelijke programma's. En wordt (D,T, DT???) dus de videokaart gewoon ondersteund in elke distro, of in geen 1....

Linux distro's die niet gecontinueerd meer worden: Redhat... bestaat nog wel, maar meer voor bedrijfsleven.

Verder, de bekende distro's zullen nog gewoon blijven bestaan. Houd er rekening mee dat SuSe relatief makkelijker is dan bv slackware of bsd (wat geen echte linux is, maar goed)

De reden dat SuSe en RedHat (en nog een paar) alleen maar "live evaluations" op hun site zetten is natuurlijk om de verkoop van de complete distro te stimuleren.
Immers, een website met de support ed kosten ook niet gering.

However, als ik een kopie maak van de volledige distro, die geef aan iedereen die ik ken.... (Hatz, ik heb 8.2 voor je...)
GRATIS

G

;)

Linux distro's die niet gecontinueerd meer worden: Redhat... bestaat nog wel, maar meer voor bedrijfsleven
Yep, zoals ik al zei de Corp. en Enterprise Editie, ze ontwikkelen niet meer verder aan RH gewoon, RH9 is de laatste.
Maar daarvoor is dan wel weer door de RH gebruikersgroep de Fedora Core nu aanwezig die volledig op RH gebaseerd is (als ik het goed begrepen heb) en ook nog ondersteuning biedt voor de oudere RedHat versies.

Zo hebben ze up2date nu bijv. vervangen door yum omdat je up2date van RH wel nog gebruiken kunt, maar dan moet je er voor betalen, of bij het demo account zelf de fixes gaan klaarzetten zodat ze gedownload kunnen worden en dat werkt niet, althans bij mij niet dus ik ben zelf verder gegaan met yum omdat ik RH gewoon nog een hele fijne release vind.

Dat brengt dan weer een voordeel voor Suse die toch nog altijd zijn YASP of zoiets (ben de exacte naam ff kwijt) heeft terwijl er nog wel een Linuxconf bestaat die heel fijn was in de Mandrake en RH releases maar die vrijwel totaal niet meer compatible is.
Is wel een nieuwere versie van inmiddels waarvan geschreven word dat ie goed is voor RH 9 maar de ervaring heeft al geleerd dat gebruik daarvan toch met diverse dingen tot problemen kan leiden.
Jammer.

Ik had hem -bijna- goed, alleen die laatste letter.... Yet Another Setup wist ik nog, maar die laatste he.. ik kwam er niet op."
Thanks! :biggrin:

ik zou vrijdagmiddag bij hem langs om de suse9.2 software maar hij belde af en wou hem niet meer kwijt vreemt maar misschien was hij er achtergekomen dat je van de zelfde cd ook de 9.0 versie nl kon instaleren, ik ben nu 2 versie's aan het daunloaden gaat niet snel zit nu op 15 en 21 % vanaf vrijdagavond maar dat ligt aan mijn verbinding die is niet altesnel max 30 kb
ik hoop hem volgendt weekend binnen te hebben en geinstalleert..

gr hatz,

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan