Linux

deliyurek007

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
48
Misschien een dom vraag ik wil zo juist me gaan verdiepen in Linux welke Linux prog is de beste waar ik veel en veel kan leren van commando's / programma's / etc...

Ik zie hier en daar verschillende Linux software maar ik zal het effe niet weten welke software ik kan kiezen.

Misschien is het ook wel handig als ik die software heb of ik ook een soort handleiding bij zit dat er aangegeven wordt wat wat is enz..en hoe ik dat kan gebruiken.

Misschien wil ik wel best overstappen van XP naar Linux en zojuist daar alles opzetten als FTP / VPN enz.

Wie heeft een enig ervaring mee en wie zal me daar even aan kunnen helpen of is linux die op de markten aanwezig zijn gewoon dezelfde dat de uiterlijk wat anders ingedeeld is en kan ik zo juist dezelfde commando's weer bij een ander software van linux kunnen gebruiken.

Hier ben ik zo juist nog een leek erin.

Groetjes,
Deliyurek007

Hoi,

Het beste om linux te leren is gewoon om linux te doen. Elke distro is hetzelfde toch anders.

Wil je de moeilijke manier?
Debian, Slackware en nog wat van dergelijke Distro's.
Ook is er Gentoo. (www.gentoo.nl geloof ik)
Gentoo is bouwen vanaf het absolute nul punt, is vrij eenvoudig te doen voor een systeem wat je van scratch af aan bouwd... een moeilijkere is dan weer lfc (linux from scratch)

Als je rustiger wil leren, en wat minder tijd hebt, maar het moet wel draaien:
SuSe!
Waarom geen RH? Red Hat is een prima Distro. Het grote nadeel is dat RH vreselijk afwijkt van de andere distro's. Dit kan heel erg nadelig en tijdverslindend zijn als je wisselt van distro.
Overigens is Mandrake ook een prima distro. Echter, ik ben van mening dat ze allemaal wel hun charmes hebben.

Waarom dan SuSe? SuSe is bij Dixons te koop. Suse bezit enige vorm van dokumentatie (bij de Pro 2 boeken). Daarin staat e.e.a. beschreven over de GUI programma's en de commandline programma's.

1 ding wat ik wil meegeven wat bij elke distro gelijk is:
Stel, je wilt weten wat er geinstalleerd is, tik op een command line in:
cd /bin
ls

en:
cd /sbin
ls
(dit kan ook op de dreambox ;))
Je krijgt een enorme lijst met programma's (en dat is nog lang niet alles, er is namelijk nog meer, maar dat ter zijde)
Je ziet bv een progje: netstat
Wat je dan doet: man netstat
en je krijgt de MANual pages (je gaat daar eruit door q in te tikken.)

Dit laatste kan niet op de dream, want die heeft man niet geinstalleerd...

ow, tik in: man man
;)

Goed, als je besluit te downloaden ipv kopen, dan maakt het niet uit welke je neemt, dan zijn ze allemaal even makkelijk / moeilijk te verkrijgen.... (misschien SuSe en RH e.d. wat moeilijker)

G

Originally posted by BiG_G

Ook is er Gentoo. (www.gentoo.nl geloof ik)

het adres is www.gentoo.org, anders kom je bij een of andere IT Boer uit almere ;-)

maar als je gewoon een beetje wilt stoeien met linux om de commando's enzo te leren zou ik niet met gentoo beginnen maar met een makkelijker te installeren distro als
- Fedora (Red Hat )
- Suse
- Mandrake
- etc

Het grote nadeel is dat RH vreselijk afwijkt van de andere distro's.
Dit klopt niet helemaal volgens mij, maar misschien refeer je aan iets specifieks? RedHat is qua commando's en daemons bij mijn weten vrijwel gelijk aan Mandrake en Suse, ik heb ze hier alle drie draaien gehad.
Wat wel een nadeel aan RedHat is, is dat het door RH niet meer gratis gesupport word en je de updates bijv. via Yum moet binnenhalen. Verder is er ook geen goede linuxconf meer voor erbij. Linuxconf is te vergelijken met wat YAST voor Suse is.

Gentoo ken ik zelf niet dus geen idee hoe die verder is.
De twee makkelijkste waar ik naast RH zelf ervaring mee heb, is Suse en Mandrake, mede omdat ze ook zo'n configding hebben en dat je ze ook automatisch gemakkelijk kunt laten updaten.

Helaas ging dat bij een kernel-update bij Mandrake wel eens vaker mis in het verleden, dus als ik zelf opnieuw zou moeten beginnen zou ik voor Suse gaan.
Maar uiteraard kun je ook Gentoo bekijken want die is mij verder niet bekend dus wie weet is die ook wel erg handig.

Distro's als Debian en Slackware lijken mij erg moeilijk voor een beginner. Persoonlijk ben ik dan een gevorderde beginner, maar zelfs nu zou ik ze nog niet willen installeren.

Ennuh..... domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel, die lijfspreuk roep ik al jaren.
Dus stap er van af joh.... degenen die dom zijn, zijn degenen die GEEN vragen stellen als ze ergens mee zitten en het niet zelf opgelost krijgen. Men moet nooit bang zijn, niet geschoten is altijd mis, vragen staat vrij en iemand die vraagt geeft daarmee meteen aan dat hij iets leren wil. Da's vooruitstrevend.

Hallo,

In het eerste stantie wil ik jullie bedanken voor de tips.
Zelf ben ik vrijwel goed in de Microsoft omgeving maar toch wil ik juist de linux bij gaan leren zodat ik een microsoft bak en een linux bak heeft om met elkaar tecommuniceren.

Zowel ook bij dreambox dat ik het draaiend heeft.
Ik ga wat installatie's uitproberen zodat ik effe kijkt wat de beste is omtekunnen gebruiken.
Zoals jullie het aangeven zijn er wel meer linux software op de markt waar je toch een keuze moet maken.

Ik heb nu Xandros 3.0 draaien werkt op zich goed maar ik wel mee zit zijn de commando's onder linux hoe en wat. (daar ben ik zo juist de duppe van hoe en wat / wat wat betekent)
En daar heb ik zo juiste heel erg moeite omdat ergens boven water kan halen dat ik weet waar ik mee bezig bent.
Het is niet een gewone installatie maar echter oefen tot dat ik er wat mee kan doen dat ik van afstand erbij kan en doen en beheerd waar ik ook bent.

Maar alle informatie zijn altijd welkom en nogmaals bedankt voor de tips.

Groetjes,
deliyurek007

Wat je kunt proberen is zo'n pocketboekje nemen met commando's.

Ik heb hier een heel leuk dingetje liggen van Easy Computing. Snelgids Linux RedHat heet het.
Deze is wel toegespitst op RH, maar de meeste commandline opties en commando's etc. die er in staan, zijn ook gewoon te gebruiken met Suse of Mandrake.

Een aantal jaren geleden kostte dat 8,89 euri, misschien nu goedkoper en goede kans dat ze nu ook weer een ander linux boekje hebben.
Wil je dit ding hebben ISBN: 90-5167-306-X, maar zoals gezegd, misschien hebben ze inmiddels een modernere.

Is hier je vraag deponeren ten aanzien wat je wilt.

Stel:
Je wilt een dir listing hebben, dan vraag je dat :) maar neem wel steeds de zelfde post ;)

Veel dos commando's werken gewoon onder linux.
En nogmaals, spit eens de bin en sbin uit ( en waar je die verder ook tegen komt (ik meen dat ie ook in usr zit))

Zorg dat je slocate hebt geinstalleerd. Dit is een byzonder geinig progje wat zeer snel alles voor je weergeeft waar je naar zoekt:
Code:
locate bin
Dit geeft alle locaties aan van waar bin staat.
Echter dit werkt pas na het commando
Code:
updatedb

De database is natuurlijk zo uptodate als dat updatedb heeft gedraaid ;)

G

(en zo heb ik nog wel en milj. tips)

B.Tiger heb je een adres waar jij dat ding gehaald heeft waar ik die informatie kan vragen bij de dealer zodat ik zelf er ook een mijn bezit krijg.

Groetjes,
deliyurek007

@deliyurek007: Ik heb die toen bij een computerzaak hier gekocht, bij Vobis of Mediamarkt heb ik ze dacht ik ook wel eens gezien.

Als je het hebben wilt kun je het zo bestellen bij elke boekhandel, daarom heb ik ook het ISBN nummer erbij gezet, dat nummer is uniek voor elk boek en aan de hand daarvan kun je het bijv. bestellen als het er niet meer is.
Het kan ook zijn dat een kleine boekenkiosk van die dingen heeft of anders even bij Easy Computing (www.easycomputing.nl) zelf navragen.
Hou dat ISBN nummer dan bij de hand da's altijd gemakkelijk.

hoi black tiger

ik heb effe zitten kijken bij donner en ook op bol.com
maar met dit ISBN nummer 90-5167-306-X

kom ik niet verder
is dit het jusite nummer zodat ik dit zo per internet kan bestellen

dank je groeten Thoray.

Na een jaar gestoeid te hebben met de live versies van Knoppix en Suse heb ik nu:

Ubuntu geinstalleerd op de hd en ik moet zeggen het is me allemaal gelukt inet/mail/ftp.

Misschien is het handig als je eerst eens zo'n live distro download en probeerd, dit doet nl niets met je hd en draait gewoon op de cd/dvd rom.
Hiermee kun je leuk linux verkennen en uitproberen.

Zelf heb ik voorheen redhat en suse ook geprobeerd op hd maar kreeg het nooit 100% werkend, Ubuntu is de eerste:)

Links:

http://www.ubuntulinux.org/

http://www.knoppix.org/

http://www.suse.com/us/private/download/ftp/live_eval_int.html

Greetz Guardian working with Linux Ubuntu.

@Thoray:
is dit het juiste nummer zodat ik dit zo per internet kan bestellen
Ja hoor, dat is echt het nummer wat hier ook in het boekje staat, het staat er als volgt:
Copyright: Data Becker
Uitgeverij: Easy Computing
Auteur: Hendric Wehr
Vertaling: Gasselingo Translations & Webdesign
ISBN: 90-5167-306-X
NUGI: 038
Wettelijk Depot: D/1999/6786/90

Bel anders eens met uitgeverij Easy computing.
Voor NL 023-551 13 11
Voor Belgie 02 - 346 52 52

Of op de website van ze, heb ik je de url ook al van gegeven dus dat moet ook mogelijk zijn, toch?

Zo staan de nummers in het boekje dus hopelijk kloppen ze nog want het gaat hier om de 1e druk uit 1999 en da's al zowat 6 jaar geleden inmiddels.
Meer kan ik je niet helpen.

Helaas is de boek niet meer verkrijgbaar B.Tiger alles na gezocht ook bij Donner.
Als je werkelijke naam kan geven van die boek zal ik even verder moeten zoeken naar die boek waar die nog leverbaar is.
Of misschien die misschien nog leverbaar is in buitenland.

Groetjes,
deliyurek007

Had ik die nog niet gegeven dan?
Zal effe opschrijven wat erop staat.

Easy Computing
SNELGids

Linux RedHat
Een DATA BECKER boek.

Zijn van die rode boekjes, had je er hopen van, zoals deze, maar ook boekjes van MS Access, Windows, noem maar op.

SnelGids dus.

Meer staat er niet op.

Alle informatie is gratis te vinden op het internet. Via forums kan je alles te weten komen, wiki's en howto's.
Op fora staan vaak nog mogelijke problemen beschreven dat kan je vergeten in die boekjes.
Wees wijs, begin dual boot (handig voor als je bv je inet niet aan de praat krijgt).
Je kan eventueel in de boekhandel een boekje kopen dat Linux heet, is een tijdschrift. Komt een paar keer per jaar uit. Zit vaak een distro bij met uitleg om dualboot te installen.

G

Internet heeft het nadeel dat je erg veel zoeken moet, het staat er wel allemaal, maar niet iedereen heeft daar zin in.

Daarom is het gewoon handig om een boekje met de belangrijkste zaken zoals de basiscommando's en veel voorkomende dingen bij de hand te hebben. Scheelt gewoon enorm veel werk.
Ging bij mij ook stukken sneller nadat ik dat dingetje eens gelezen had.

Maar da's natuurlijk ieder voor zich, degenen die willen zoeken kunnen ook alles op internet wel vinden.

Daar hebben jullie op zicg gelijk in om alles op internet tevinden dat is ook meegenomen maar via een boek is ook meegenomen.

Maar echter ik ben er nog steeds niet uit over die boek want die is nergens meer verkrijgbaar.
Dus we gaan effe nog verder zoeken en kijken waar we effe terecht komen.
Maar is dit wat B.Tiger:

http://www.computerboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=9039725052570429&ReferrerID=4

Graag hoor ik je info erover dus effe kort ik ben zo juist op zoek naar alle commando's van linux die beschreven is in een boek oftewel een handleiding wat en hoe krijg ik het draaiend en hoe zet ik dat op in linux .
Misschien vraag ik teveel maar hier heb ik effe geen keus denk ik ik kan beter vragen voordat ik wat verkeerds gaat doen en geld in besteden.

Alvast weer bedankt voor de tips.

Groetjes,
deliyurek007

Code:
Dit boek is bestemd voor mensen die al de nodige ervaring hebben met computers en de hardware die aanwezig is in een computer.
Leerboek Linux - Systeembeheer is een introductie in Linux, waarin een
 algemeen overzicht geboden wordt van de mogelijkheden die dit besturingssysteem te bieden heeft.
Er is veel aandacht voor het gebruik van Linux als server.

Heb je voldoende kennis betreffende computers?

Daarnaast, wat wil je weten?

Verder, het lijkt me een goed boek, zeker als je de nodige kennis hebt.

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan