Linux

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
378
Punten
83
Leeftijd
72
Mijn zoon wil windo's vervangen door linux.
Maar zijn er ook programmas zoals in window's om de dreambox te programeren?

Vr.gr.Janblues

Die zijn er zeker!

Editpad...

DCC

Flashwizzard

Dreamboxedit...

Die werken allen onder windows.

Voutje.:biggrin: De vraag was of er voor Linux ook programma's beschikbaar waren net als voor windows. De door jou genoemde programma's zijn echter voor windows.

Er zijn inderdaad wel programma's verkrijgbaar voor onder linux, alleen weet ik zo vlug niet waar ze te krijgen zijn en wat er allemaal beschikbaar is.

nou je het zegt, te snel gelezen.

Mijn mening is blijf bij window,s linux is een ander verhaal.

sat4ever.

Ik heb nog weinig ervaring met pc's en zag linux op de pc van mijn zoon en dat zag er goed uit.
En hij was er erg over te spreken.
Maar als ik het zo lees zijn we daar nog niet aan toe om linux met de dreambox te gebruiken.

Vr.gr.Janblues

Wat bedoel je met dreambox programmeren onder Linux?
Als je Linux hebt, dan kun je de dreambox direkt benaderen (vooropgesteld dat ze in hetzelfde netwerk zitten). Met een Linux programma zoals Midnight Commander (MC) kun je tekst-/configbestanden op de dreambox bewerken, kopieren verwijderen e.d.

Kanalenlijst kun je bewerken met het Windows programma DreamBoxEdit. DreamBoxEdit is een Llama product en dat windows programma kan onder Linux met behulp van Wine draaien. Indien je Wine onder Linux hebt geinstalleerd moet je om DreamBoxEdit te kunnen gebruiken even de Wine config file als volgt aanpassen:

[AppDefaults\\DreamBoxEdit.exe\\DllOverrides]
"commctrl" = "native"
"comctl32" = "native"
"Managed" = "N"

DreamBoxEdit is geschreven in Delphi en de source is beschikbaar.

Voor de rest heb je niet veel windows programma's nodig, omdat je alles direct kunt doen op de dreambox. Je moet echter wel weten wat en hoe je bepaalde dingen doet. Als beginnend Linux gebruiker raden we je niet aan om dingen zelf te gaan doen op je dreambox. Meer kennis en ervaring met Linux is zeer gewenst.

Wij adviseren je op een computer Linux te installeren en op een andere computer windows. Ga lekker op de Linux computer wat ervaring op doen en met je windows machine ga je dingen met je dreambox doen. Met ervaring op doen bedoelen we eigenlijk: (meer) kennis krijgen van Linux via de prompt en dus niet via een of andere grafische shell.

Of:

De meeste huidige linux distributies laten zich prima in een multiboot systeem installeren.
Dus als je nog een paar gb ( 10 = genoeg) overhebt zou ik je adviseren om eerst eens linux in multiboot te draaien.

Als er iets dan toch niet lukt in linux kun je altijd snel terug naar Windows.

Hier

Windows XP sp2
Open-Suse 10.3

Bedankt voor de uitleg.

Vr.gr. Janblues

nouja als je zou overstappen naar linux zou k je dan eerder een dualboot systeem aanraden dan kan je altijd nog trugvallen naar xp of die vieze vista want linux wordt door bijna nix ondersteund;):tong:

Het is alweer een paar maanden terug deze posting, maar het is zoals het eendenteam en guardian zeggen.
Janblues, zet eens een multiboot met bv suse op je pc.
Zo kun je eens flink in linux experimenteren.
Zoals bekend doe ik altijd een multiboot.
Je kunt zo ook makkelijk naar de dreambox maar ook naar de win pc's.
Dat is ook op een andere plaats uitgebreid uitgelegd.
Zoals ook bekend is draait linux op elke hardware, en ook alle hardware probleemloos op linux.
En eveneens draait zowat alle periferie apparatuur probleemloos op linux.
Waarschijnlijk beter dan in windowz.
Wat je nodig hebt is een stuk op je HD waar nog niets opstaat, dus geen fat of ntfs- filesystem.
Dus geen lege win partitie.
Je kunt wel tijdens de (linux) installatie een (lege) win partitie selecteren, en daarop installeren.
Dan wordt die partitie opnieuw geformateerd in bv (linux) ext2 of ext3 file-system en dan linux geinstalleerd.
Je kunt op de huidige mainboards met sata tot 4 HD's en 2 cd/dvd's hangen.
Maar je kunt linux op elke partitie op elke HD installeren, no problem.
Als de linux installatie klaar is heb je automatisch een dualboot of multiboot als je twee win versies draait.

Grtz.

Ik heb net een nieuwe pc gehad.
Er staat nu alleen windowe's op.
Maar ga straks wel met linux verder.
Ubuntu staat nu al een tijdtje op de labtop van mijn vrouw en draaid als trein.
Linux is echt heel stabiel.
Als alles lukt is zal ik zeker reageren.
Bedankt voor alle uitleg.

Vr.gr.Janblues

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan