LNB 0.3 tot 0.7 db

S

satlinkies2

Als ik naar LNB's kijk zie ik LNB's van:
- 0,3 db
- 0,3 tot 0,5 db
- 0,7 db

Wat is het verschil en wat is het beste!

Je praat hier namelijk over het zogenaamde ruisgetal.
Ruis is nooit goed, dus moet dat zo laag mogelijk blijven.
Dat ruisgetal zegt alleen iets over het versterkertje dat in je LNB zit.
Het zegt niets over de feedhorn (de toeter die vooraan zit) of andere zaken die eventueel van invloed zijn.
Nou is een ruisgetal dat staat afgedrukt op de LNB altijd iets dat je maar voor waar moet aannemen.
De meeste LNB's die je op het schap ziet liggen hebben een ruisgetal van 0,7 dB, das gewoon goed.
Dan zijn er tegenswoordigs ook LNBs met een getal van 0,3 dB, en das natuurlijk een heel stuk beter.
Al helemaal als je weet dat dB's in een logarithmische schaal staan, en dus als je van 0,7 naar 0,3 gaat, dat betekent dat je ergens in de buurt van ??nderde (dus niet de helft wat je eigenlijk wel zou verwachten) ruis overhoudt.
Met deze LNB kun je een exotisch signaal net iets beter pakken (kan, hoeft dus niet).

Het klinkt al een beetje door, maar ik ga het toch gewoon recht voor z'n raap zeggen:
Wat je op de LNB ziet staan is een weergave van de fabrikant.
Die waarde is wat je maximaal kunt halen uit die LNB onder ideale omstandigheden.
Dus lang niet iedere LNB haalt de gestelde waarde, maar zal wel altijd beter zijn dan die van 0,7.
Maarja, welke consument kan dat controleren he ?

Ik heb bewust die 0,3 tot 0,5 weggelaten hierboven.
Want de fabrikant (of winkelier) die dat op de LNB zet, weet ook wat ik zojuist verteld heb.
En die is eerlijk over de LNB, met de juiste waarde erop.
Zeer grote kans dat de 0,3 tot 0,5 LNB gewoon hetzelfde ding is, met een eerlijke sticker erop.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is. :)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan