LNB Splitter

H

hannibal

Hallo allemaal, Ik ben Han en een Newbee op het gebied van Satelliet TV.

Nu heb ik een Maxplus receiver en een Pioneer Receiver. Vanaf de schotel loopt de lnb kabel naar een ECB Splitter met powerpass op beide uitgangen. Als er een receiver aanstaat werkt alles perfect. Zet je echter de tweede erbij aan dan gaat het niet goed. Het beeld en geluid gaan haperen. Rare is dat dit bv gebeurd op rtl4,5,7 (tezamen aan) en niet op ned1 en bv op de andere rtl4......Wie o wie heeft enig idee hoe dit op te kunnen lossen

alvast bedankt.Groet

Han

Als je op deze manier tv wil kijken, moeten beide ontvangers op hetzelfde stukje signaal van de satelliet worden afgestemd.

KhunHans heeft een vergelijkbaar probleem.

Lees dat onderwerp dus ook even door.

Ik heb daar zojuist verwezen naar een stukje uitleg over de (stuur) signalen die je in de kabel kan tegenkomen.

Wellicht is dat ook interressante stof voor jou.

Goed, je hebt dus een probleem waneer beide ontvangers op RTL4 5 of 7 zijn afgestemd.

Die zitten samen op 1 transponder (fysieke zender in de satelliet zeg maar) ; 12344, Horizontaal .

Je laat beide ontvangers dan het betreffende ontvangstgebied kiezen.

Het is wel wat vreemd dat je alleen wanneer op dezelfde tansponder word afgestemd je probleem waarneemt.

Wat je eens kunt prberen is om op 1 van die ontvangers de voedingsspanning naar de LNB uit te schakelen.

Dat houdt dan wel in dat vanaf dat moment de andere ontvanger altijd ingeschakeld zal moeten zijn, en dat die ontvanger ook zal bepalen waarnaar gekeken kan worden.

Op dit moment is het zo dat de ontvanger die het hoogste signaal uitzendt dat bepaalt.

Wanneer je het eerder genoemde stukje nog niet gelezen hebt (en de stof al kent), is bovenstaande wat lastig te volgen.

Ik weet niet hoe je dit uitschakelen van je voedingsspaning kan regelen bij je maxplus ontvanger.

Maar ik vermoed dat je pioneer een origineel goedgekeurde ontvanger zal zijn.

Daar ga je met de afstandbediening naar het menu, dan naar item 6 of 7, technische informatie geloof ik, om het signaal van de schotel te controleren.

Daarna kun je met toets B meen ik de antenne instellen.

Hier krijg je de mogelijkheid de voedingsspanning uit te schakelen.

Probeer het eens, en laat dan even weten of het je probleem oplost.

Als de spanning van een van beide ontvangers uitgaat kun je inderdaad alles op beide ontvangers weer ontvangen. Het rare blijft dat de splitter dit eigenlijk zou moeten regelen als je op de voorkant het plaatje bekijkt. Ook de levernacier ervan is aan het zoeken wat het kan zijn want de splitter schijnt een diodebrug te hebben die 1 spanning doorlaat en de andere moet blokken wat in mijn opinie er op neerkomt als het uitschakelen van een lnb spanning in de pioneer of maxplus.

wordt vervolgt

Groet

Han

Ja, zo'n dc block / powerpass is gewoon een diode (met nog wat erbij (condensatortje) want anders kunnen de te ontvangen signaaltjes er ook niet meer door).

Een diode is een soort van terugslagklep voor spanning (stroom).

Het zorgt ervoor dat spanning maar 1 kant op kan en dus niet terug in de andere ontvanger zou kunnen.

Dat zit er dus twee keer in.

Zoals je in mijn andere verhaaltje hebt kunnen lezen, kan er een spanning van rond de 12 volt voor de LNB zijn, maar ook een spanning van zo'n 18 volt.

Bij de NL kanalen is die altijd 18 volt bij de weg.

Wanneer je nou met de ene ontvanger naar SAT1 zou willen kijken en met die andere naar een NL kanaal, dan heb je dus geen SAT1.

SAT1 heeft namelijk die 12 volt nodig, maar de NL dus 18 volt.

Je ontvanger zal er dankzij die diodes verder niks van merken, maar zijn 12 volt kan het dus nooit winnen van de 18 volt van die andere.

Dat is ook de reden dat ik zei dat er altijd 1 ontvanger de baas is, en das dus die met het sterkste signaal (de hoogste spanning).

Behalve 12 of 18 volt is er ook een 22KHz signaaltje.

Wanneer er twee van die signaaltjes bezig zijn, krijg je een heel "interressante" toestand.

Want het is zeer onwaarschijnlijk dat die twee signaaltjes gelijk op gaan.

Dus dan heb je de ene keer dat er een signaaltje gemeten word dat meer is en de andere keer een dat minder is dan de gewenste freqentie.

De signaaltjes kunnen elkaar zelfs opheffen.

Daarom denk ik ook dat dat het punt is waar het fout gaat (geen voedingsspanning betekent automatisch ook geen 22KHz).

Dus je zou ook eens kunnen zien wat er gebeurt als je op 1 van die ontvangers alleen de 22KHz uitzet.

Dat 22KHz signaaltje is heel miniem, en daarom zal het niks doen als je 12 volt + 22KHz hebt plus een 18 volt zonder.

Dat zou resulteren in een 18 volt zonder 22 KHz signaal.

Laat weer even weten of dit ook verschil maakt aub.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan