LNB's het hoe en wat?

B

BiG_G

Nog een keer hoi,

Ik ben aan het kijken voor een tweede dream inc een tweede schotel voor hispasat en misschien wel met motor voor eventuele andere sat's.

Op mijn huidige LNB's zitten draaibare koppen.
ik kan daar e.o.a. instelling mee veranderen. Ik weet alleen niet welke, en waar het dus voor dient.

Op plaatjes van de verschillende (internet) winkels zie ik dat die dat allemaal niet hebben.

Iemand een idee wat dat is en wat ik met die instelling kan doen?

Waar moet ik op letten met het kopen van een LNB? en is 3db goed? of juist minder?

dat waren ze weer even...

G

Draaibare koppen...
Ik denk dat je flens LNB's hebt.
Daar zijn LNB (de electronica) en de feedhorn (toeter) niet ??n geheel, maar dus losse delen.
De feedhorn zit dan meestal vast met 1 of 2 imbus boutjes waardoor je deze kunt verdraaien.
Dat heeft echter geen gevolg voor de ontvangst.
Het is wel zinvol om de LNB (dus de electronica met daarin ook het werkelijke antennetje) iets te kunnen verdraaien.
Je hebt namelijk horizontaal en vertikaal gepolariseerde zenders op de satellieten (transponders).
Daarvoor is gekozen omdat je op die manier gunstiger met de bandbreedte om kunt gaan.
De afzonderlijke "kanalen" kunnen hierdoor dichter bij elkaar uitgezonden worden zonder dat ze elkaar hoeven te storen.
Deze polarisatie is altijd relatief aan de positie van de satelliet en zijn horizon.
Dat wil zeggen dat de polarisatie een offset krijgt wanneer je niet naar het zuiden kijkt voor die satelliet, maar een stukje naar het oosten bijvoorbeeld.
(astra 1 op 19,2 graad ten oosten van het zuiden heeft al een dergelijke offset, maar daar zijn veel van de hier verkochte universele LNB's intern op aangepast waardoor deze juist wel waterpas moeten hangen).
Wanneer je LNB nu niet relatief aan de satelliet recht hangt, dan overlappen de signalen van de verschillende transponders elkaar.
Dat heet kruispolarisatie.
Het moge duidelijk zijn dat dit een ontvangstprobleem oplevert.

3 dB.
Ik denk dat je 0.3 dB bedoelt.
0.3 dB geeft het ruisgetal aan.
Dit is een weergave van de ruis die door de LNB en het electronische circuit daarin zelf word gegenereerd.
Een dB waarde is een waarde langs een logarithmische schaal waardoor 3 dB een verdubbeling betekent.
Dus wanneer het ruisgetal op 6 dB zou liggen, dan is dat twee keer zoveel als op 3 dB.
Maar wanneer dat getal op 9 dB zit, dan levert dat dus een verviervoudiging op.
0.3 dB is een hele mooie waarde voor een ruis getal, de meeste LNB's die met deze waarde schermen zullen dat in de praktijk ook niet echt halen.
Zie het wat dat betreft maar als de weergave het vermogen van luidsprekers, daar klopt ook vaak niks van.
Maar zelfs als je LNB in de buurt komt van die 0,3 dB, dan levert je dat net dat ene exotische signaal op, wat je met die andere LNB zeker niet zou pakken.
Enneh, je moet natuurlijk altijd gaan voor het hoogst haalbare natuurlijk....

En voor de motor ga je voor stab motor geen moteck deze krijg je niet fijn in de clarkbelt zeker niet zonder goede meters.

0,3db is inderdaad fijn voor nilesat en arabsat dit zijn eigenlijk de satellieten waar je 0,3 tot zijn recht komt.

Gemeten vehoogde sterkt signaal op astra hotbird en hispa en turksat is nihil....

Gemeten op arabsat en nile sat scheelt het 25 procent....

Ik ben ook nog bezig om mijn schotel te tunen (ROTOR) maar ik denk erover om toch een 0.3 LNB te kopen hopelijk kan ik dan wel alle kanalen op de Eutelsat w1,w2 en w3 zien. Ik kan nu niet alles ontvangen. Ik ben namelijk gek op feeds snap je.

Zo dat ook helpen als ik dat erbij neem en de schotel beter net iets beter afstel.

o ja mijn schotel is een archsat van 1 meter

see ya

Jeejee99

jeejee99 je hebt pm

Ok, iets duidelijker...
Ik zal het nog twee keer moeten lezen ;)
Maar ik denk dat ik weet waar ik op moet letten.

Thx!

Originally posted by jeejee99
Ik ben ook nog bezig om mijn schotel te tunen (ROTOR) maar ik denk erover om toch een 0.3 LNB te kopen hopelijk kan ik dan wel alle kanalen op de Eutelsat w1,w2 en w3 zien. Ik kan nu niet alles ontvangen. Ik ben namelijk gek op feeds snap je.

Zo dat ook helpen als ik dat erbij neem en de schotel beter net iets beter afstel.

o ja mijn schotel is een archsat van 1 meter

see ya

Jeejee99

Ik ben er inmiddels ook achter dat veel Feeds op de Eutelsat W3 in Mpeg 4.2.2 zijn..en die kun je met geen ( de meeste) ontvangers niet op je scherm toveren, je zal wel geluid krijgen,maar een beeld dat lijkt of je schotel veel te klein is of dat het heel hard regent..

Met een satkaartje en de juiste software kun je die weer wel op je PC ontvangen...( ook pas sinds vanmiddag achter)..

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan