Maar ik draag mn steentje bij.
Die garantie op die auto komt niet van een importeur.
Die garantie komt van de fabrikant.
Een auto is een heel ander ding dan een satellietontvangertje.
Zaken als garantie worden dan ook anders afgehandeld.
Het is heel goed mogelijk dat een importeur van een satelliet ontvangertje een lagere prijs voor het apparaat afspreekt met de fabrikant met als tegen prestatie dat ze terechte garantieclaims zelf afhandelen.
Daarmee neemt zo'n importeur dus de garantie van de batches die hij afneemt over van de fabrikant.
Deze fabrikant koopt de kosten die dat met zich meebrengt af door een lagere prijs per eenheid te berekenen.
En de importeur stelt vast wat de afhandeling hem kost en berekent dat door in zijn aanschafprijs (wat dacht je nou zelf...)
Al met al kun je tegen een iets interessantere prijs dat ding bij de NL importeur (of diens kanalen) kopen.
Er is geen auto importeur (vaak gewoon in handen van de fabrikant trouwens) die dit in zijn hoofd zal halen.
En de fabrikant laat garantie ook niet zomaar aan een importeurtje over die voor een grijpstuiver de garantie afkoopt, en met de gevolgen een slechte naam vboor het merk opbouwt.
Die auto kost in NL namelijk een stuk minder dan ie in duitsland kost, als we de belasting er even afhalen.
Koop je dan voor een duizend euro die garantie af, komt er nog steeds een enorme klap belasting overheen.
Das bij een ontvangertje net ff anders.
Nu weer terug naar ons ontvangertje.
Ga je nou dat zelfde ding bij de duitse importeur (of diens kanalen) halen, dan is de kans groot dat je een nog lagere prijs moet betalen.
Want de duitse markt is nou eenmaal veel groter dan de nederlandse, en dus ook weer een lagere prijs per eenheid.
Die duitser hanteert zeer waarschijnlijk dezelfde truuk met garantie.
En dus moet je bij die duitser zijn om je apparaat gerepareerd te krijgen.
Bovendien is het voor jou als consument gewoon zo dat je voor garantie bij je eigen leverancier moet zijn.
Die kan het ding mogelijk zelf herstellen.
Of opsturen naar zijn leverancier waarbij ie de kosten voor dat opsturen gewoon mag doorberekenen aan jou.
De importeur heeft jou in feite niets verkocht, en hoeft jou niet te helpen.
Als ze dat wel doen, doen ze dat uit coulance omdat ze waarschijnlijk toch vertrouwen in hun product hebben.
Wanneer de importeur het ding niet kan repareren, dan moet ie naar de fabrikant of naar een gespecialiseerd reparatie bedrijf.
Dat laatste is meestal het geval.
Ook kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, kunnen doorberekend worden maar dat word meestal niet gedaan, onder andere omdat er door verzameling redelijk op de kosten bespaard kan worden.
Ik realiseer me dat musli helemaal niet gevraagd heeft om garantie, en dat dat dus ook niet het onderwerp is hier.
Wat ik wel van belang vind is dat je zelf een bewuste keuze maakt wanneer je een produkt via da parallel import aanschaft.
Of dat zou je moeten doen.
Dat is niet in alle gevallen altijd duidelijk, maar in een geval als deze weet een persoon als musli heel goed dat het om een parallel import gaat.
Dan moet je er gewoon rekening mee houden dat je geen support krijgt bij de importeur.
Kun je over klagen, maar ik vind dat zelf niet terecht.
Ga maar naar jouw leverancier en laat die jouw probleem oplossen.
Die duitser waar ik het net over had (belg engelsman fransoos, maakt mij het uit), die weet echt wel dat jij niet die apparatuur naar je leverancier en dan weer terug naar hem gaat sturen.
Dus die heeft een betere deal gemaakt met de fabrikant toen ie de garantie afkocht.
Hij maakt geen garantie kosten als ie zn dozen naar nederland of een ander buitenland schuift.
Die kosten maakt ie al helemaal niet als er geen sprake van garatie is, geen hond die het in zn hoofd haalt het apparaat dan naar hem terug te sturen.
Dus hij kan bij de fabriek een mooie scherpe prijs afspreken.
En de importeur mag lekker zien dat ie alle ellende die er zich maar eventueel kan voordoen oplost.
Want anders is het een klote zaak die klote produkten verkoopt.
Al hebben ze heel dit produkt niet verkocht.
Wanneer je dit begrijpt (ik denk dat dat bij musli zo is), en dus naar een alternatief op zoek gaat, dan heb je een redelijke kans van slagen bij een freaky hobbyist.
Maar dan vind ik het persoonlijk wel stemmingmakerij als je zo gaat afgeven tegen die importeur.
Ik vind dat goedkoop, en onnodig.
Bovendien zie ik hier een aankondiging van deze hobbyist, dat ie binnenkort wat minder hobbyist is.
Mag je daarna nog es gaan aankloppen bij hem en kijken of het nog voor dezelfde vrienden prijs kan.
Tenslotte zijn we allemaal vrienden van elkaar toch, hobbyist helpt hobbyist las ik recentelijk ergens..
edit:
ff wat hinderlijke tiepvawdjes weggehaald
/edit