Merkwaardig computer/internet probleem

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.275
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb al eerder aangegeven niet alwetend te zijn, en dat blijkt want nu ben ik tegen een probleem aangelopen bij een familielid waar ik dus echt geen wijs meer uit kom.

Probleem:
PC1 (pentium 1 200mhz) met windows 98 erop draaien.
Hij hangt in een netwerkje achter een router.
PC2 is een windows xp machine en pc3 is een laptop maar dat mag de pret verder niet drukken.
PC2 en Laptop kunnen gewoon internetten, daarmee bedoel ik dus alles doen.

PC1 heeft een probleem. Bij het openen van IE geeft deze steevast aan dat er een dnserror is en hij de site niet vinden kan.
Zelfs het routermanagement, dus gewoon ip van de router ingeven in de browser, is -niet- bereikbaar.

Reparatiepogingen:
1.) De pc heeft daarop als allereerste een grondige clean middels Spybot ondergaan.
2.) Daarop is er een volledige virusscan op uitgevoerd, en voor de zekerheid niet van zijn eigen virusscanner maar via het netwerk vanaf pc2, geen virussen gevonden.
3.) Via configuratie scherm en software geklikt op verdwijderen van IE sp1, dan krijg je vanzelf een optie deze te herstellen, ook dat is gebeurd, probleem bleef bestaan.
4.) Alle tcp/ip adapters/netwerkkaarten, kortom de hele netwerkomgeving verwijdert, opnieuw gereboot en vers geinstalleerd (ja soms helpt dat ook bij netwerkproblemen), ook dat verhielp het probleem niet
5.) DNS statisch ingegeven, hielp ook niet
6.) Windows 98se er nog eens overheen gedraait, geen resultaat.
7.) PC van ellende maar uitgezet.

Relevante informatie:
1.) De pc is volledig voorzien van -alle- door MS via windowsupdate uitgegeven patches/fixes/sp's en wat dies meer zij.
2.) De pc krijgt netjes automatisch van de router zijn gegevens, dus dns, gateway, zijn eigen ip etc.
3.) De router en de andere pc's zijn gewoon te pingen
4.) Het is ook mogelijk om bestanden uit te wisselen tussen de pc's onderling, alhoewel dit dan wel over het ipx/spx protocol zal gebeuren.
5.) Was deze week ook al even zijn internet kwijt, doch toen ik kwam kijken werkte een en ander weer en stond alleen die DNS foutpagina als startpagina ingesteld.
6.) hosts file staat alleen 127.0.0.1 in zoals het hoort. Wel zag ik een backup van deze file en daar stond nog iets in staan als ieupdate.com of ieauto.com (sorry ben de exacte tekst kwijt) in, maar die was dus niet actief en is door mij verwijdert.
7.) Er zijn geen andere netwerkkaarten actief waarin dns instellingen zouden kunnen staan die storingen op de dns voor deze kaart veroorzaken zouden.

Lijkt me toch wel een heel duidelijke foutomschrijving met voldoende relevante informatie.

Wie heeft zoiets al eens meegemaakt of weet hier een oplossing voor? Zelf dacht ik al aan de netwerkkaart, die kunnen soms deels kapot gaan, maar aangezien deze alles over ipx/spx kan, en ook kan pingen en zijn gegevens via dhcp van de router binnen krijgt c.q. tcp/ip protocol werkt ook, kan het niet de netwerkkaart zijn eigenlijk.
Het gaat dus alleen om een DNS probleem, maar ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

Help?

Heb dit wel eens meegemaakt: kijk eens met winipcfg wat de default interface is. In mijn geval had de zoon des huizes op internet klaarblijkelijk een dialer opgehaald en die had zichzelf tot default benoemd. Ik hoefde dus alleen int ppp0 te verwijderen en klaar was klara. Zorg er sowieso voor dat je in je netwerkomgeving alleen de netwerkkaart en het tcp/ip protocol hebt staan, verder alles eruit slopen!

Suc6 ermee

ik heb ook zo`n probleem gehad geen internet
lees maar eens bij een topic van mij

Lijkt op trojan en/of netwerkkaart en/of proxy instelling internet explorer.

De netwerkkaart zou ik sowieso uitwisselen. Just in case.
Hard zou je de gateway in kunnen geven (ip adres router) in de instellingen van de netwerkkaart.
Vervolgens pingen naar het ipadres van de site van de provider.

Ook kun je alles nog statisch ingeven, buiten dhcp om, ipadres, gateway en dns.

Formatteren en opnieuw installeren is de laatste optie. Overheen installeren hielp niet zei je.

Rolo

@Musli: bedoel je die van dat stof of een andere?

@Rolo, er zijn geen proxy's ingesteld in IE.
Dat met de gateway etc. staat al bij mijn initiele posting, is dus al geprobeerd.
Zelf ingeven is hetzelfde als statisch ingeven dus is gedaan, probleem blijft helaas.

Maar alvast beiden weer bedankt voor de tips, baat het niet schaadt het niet, dus niet geschreven is altijd mis.:)

Nee formatteren is misschien toch geen laatste optie, want ik kreeg vandaag een telefoontje.
PC2 is er vandaag ook wederom mee gestopt, zelfde probleem.

Als hij de laptop rechtstreeks aan het modem van @home hangt, heeft ie wel internet.
Dus ondanks het feit dat de router netjes zijn ip's afgeeft aan de pc's en ook netjes het @home ip krijgt van de @home dhcp server, ben ik bang dat er toch iets kapot is aan de router van de software zodat ie de dns niet meer langs laat.
Voor zover ik heb kunnen zien staat er op de router geen bescherming aan die verkeer op poort 53 of 80 zou kunnen tegenhouden.:(

Dus misschien is het toch de router, buurvrouw op de router blijkt ook geen internet meer te hebben.
Morgen maar even verder kijken naar dat ding dan.

Hmmm wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat de router in de war raakt en sommige computers van hetzelfde ip adres voorziet,en dan werkt het niet,oplossing is dan om bij iedere computer,behalve de computer met xp,te voorzien in tcp/ip van een vast ipadres,kijk ook even of je in de router handmatig de dns adressen van de provider kan plaatsen,dan zou het wel eens kunnen werken,eventueel een softwarematige firewall geinstalleerd op computers kan ook het zooitje flink in de war gooien,zet die uit,dit kan het geval zijn bij norton en bij mcfee virusscanner waar ook een firewall inzit,als je die geinstalleerd hebt.

neee stof
me zwager belde op geen internet en stof bleek de boosdoener
in windows alles nagekeken
netwerkkaart vernieuwd
kon gewoon de kaart vrijgeven en vernieuwen
pingen ging
maar no internet
gost van windows teruggezet met WERKENDE internet instellingen
dus uitijndellijk bleek het stof te zijn

@musli: oke gaan we naar kijken, stof kan een oorzaak zijn en we zullen hem zowieso uit elkaar draaien, alleen is het vreemd dat er dan 3 pc's van stof voorzien zouden moeten zijn zomaar plotseling.

@Tweety: als een router hetzelfde ip adres uitdeelt aan computers krijg je een conflict op het netwerk, en daar krijg minstens 1 pc altijd een melding van. Maar ik had alle ip adressen al gecontroleerd, geen enkele heeft hetzelfde ip.
In de router staan de juiste provider dns adressen.

Op de pc's staan wel antiviruspakketten, maar allen zonder firewall en ook de interne firewall van xp voor er xp op pc's draait is niet geactiveerd.
Handmatig (statisch) dingen ingeven hielp niet.

Toch bedankt weer beiden voor het meedenken en het plaatsen van nieuwe tips/ideeen.
Ik ga dadelijk even kijken en probeer voor de zekerheid toch even een router van een kennis mee te krijgen om te kunnen uitsluiten dat daar het probleem in zit.

Ik weet niet welke router je hebt ,maar meestal is die of softwarematig of hardwarematig via een resetknopje,meestal met een balpen in een gaatje te resetten naar de fabriekswaarde,soms helpt dit,en werkt daarna alles weer,want er is misschien verborgen toch een instelling verandert,of wat poorten gesloten als er ook nog een firewall inzit,heb ik al eens meegemaakt met een adsl modem ook,waar ??n computer wel gewoon het internet op kon,en een paar andere niet,na de reset werkte alles weer.

Originally posted by tweety
Ik weet niet welke router je hebt ,maar meestal is die of softwarematig of hardwarematig via een resetknopje,meestal met een balpen in een gaatje te resetten naar de fabriekswaarde,soms helpt dit,en werkt daarna alles weer,want er is misschien verborgen toch een instelling verandert,of wat poorten gesloten als er ook nog een firewall inzit,heb ik al eens meegemaakt met een adsl modem ook,waar ??n computer wel gewoon het internet op kon,en een paar andere niet,na de reset werkte alles weer.

Klopt.

Heb dat hier ook wel af en toe,maar na een reset van mijn router(overigens gewoon de stekker er ff uit,want ik heb geen resetknop) werkt alles weer ok!

Gr,

ik heb ook last gehad van zoon probleem en weet nogsteeds niet hoe het te oplossen is. Ik heb toen het programma Sygate gebruikt en toen werkte alles wel. Trouwens de pc waarme het niet werkte was ook een pentium 1.

Hmmz... ik zou geen sygate of soortgelijken adviseren achter een router.

Maar oke, ben er vanavond weer geweest. PC2 deed het toen gewoon weer na een rebootje.
Stof was niet van toepassing want bij het uitwisselen van de netwerkkaart is er eens een paar keer flink in geblazen.

Resetten van de router was ook een advies wat vanmiddag de eigenaar van een winkel aan betreffend familielid gaf. En al helemaal toen hij hoorde dat het een sitecom router betrof.

Ook dat gedaan, maar dat hielp ook niet.

Van een kennis had ik vlug nog een kabelrouter geleend die hij over had, en die er tussen gehangen. Zelfde probleem dus aan de router lag het ook niet.

Kabelmodem rechtstreeks aan de pc gehangen, ook hier kreeg de pc netjes extern ip adres van @home maar nee, geen internet, geen dns.

Uiteindelijk naar dos opgestart, toen de windows en program files directory uitgeveegd, en windows schoon geinstalleerd en hups, er was meteen weer internet verbinding.

Conclusie: Waarschijnlijk heeft een Trojan of een van die ad-dingen (reklamezooi) of iets anders, iets in de registry verandert waardoor het DNS protocol verneukt is.
Herinstalleren van netwerk en windows er overheen zetten hielp niet, en dat kan kloppen omdat bepaalde instellingen toch altijd in de registry bewaard blijven.

Uiteindelijk hielp een clean install dus wel, maar da's logisch want dan word er een hele nieuwe registry opgebouwd.

Probleem is dus voorbij, allemaal hartelijk dank voor de hulp en het meedenken.
Alleen had ik nu graag geweten wat er precies voor kan zorgen dat nu net uitsluitend de dns op zo'n manier vernaggelt word dat het gewoon in de registry blijft staan, maarja daar kom ik misschien nooit achter, wie weet... :)

BT, met het swportal trojan verhaal heb ik wel eens zoiets gezien. Dan blijf je de hele tijd tegen een lege startpagina aankijken en kun je niet op diverse (virus) sites.
Misschien is die pc tegen een of andere ugly variant aangelopen.

Rolo

Ja ik ben ook bang dat het een trojan is geweest. Hij zat stampvol met spul wat spybot er uit gehaald heeft.
Ook viel me in het begin op dat hij ging hangen als ik Norton Antivirus wilde openen om live-update te kunnen draaien.

Nadat de spyware eruit was, kon ik die eindelijk weer openen en toen bleek dus dat de antivirus inmiddels verlopen was.
Alleen vreemd dat de virusscanner van de andere pc (ook Norton) die wel nog in orde was niets vond en de online virusscan ook niet.

Van de andere kant... het kan natuurlijk zijn dat het een trojan betrof of virus en dat het kwaad al verwijdert was na de grote opruiming die Spybot had uitgevoerd.
Het kan dus heel goed dat swportal ding geweest zijn.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan