Message size in Postfix?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb in de main.cf en master.cf, relocated, transport en virtual files gekeken maar ik zie nergens waar ik de message size kan instellen. Via webmin lukt dit overigens wel.
Daar kun je hem instellen in bytes, waarbij het de grootte betreft van de message inclusief de "message-envelope" in bytes.
Dit staat hier op 10240000 hetgeen met toch zo'n 10mb lijkt (of bijna).
Iemand probeerde me een bestand te sturen van 8mb groot maar Postfix kwam met de melding:
552 Message size exceeds fixed limit

De volgende vragen doen zich voor:
1.) In welk bestand van Postfix kun je die size instellen?
2.) Is bij een bestand van 8mb die envelope dan zo groot dat ie vrijwel 2 mb is gezien het feit dat het bericht met attachment geweiger werd omdat het te groot was?

Tja, als het via webmin lukt...
Kan je niet kijken in welk bestand webmin zijn veranderingen doet?

Nu zal ik heel eerlijk zijn, ik heb geen idee wbt postfix, maar ik zou even een "cat postconf | less" doen... Wellicht staat ie daar.
Als ik verder kijk, dan zie ik ook tips als "tail /var/log/mail" of cat natuurlijk, en misschien staat er wel dat je mailbox limit overschreden is:
Verander dan mailbox_size_limit in /etc/postfic/main.cf Dat wil zeggen, als ie daar staat.

Tot zover

Die was ik ff vergeten:
Lijkt me sterk...

Als size= 8mb, dan is size 8mb. En niet plus 2 mb. (tis geen windows)

;)

G

Even zien:
cat postconf | less
cat: postconf: No such file or directory
Dat helpt helaas niet. Wel raar want als ik locate postconf doe dan ziet ie hem wel:
locate postconf
/usr/sbin/postconf
De mailbox_size_limit staat niet in main.cf maar het gaat ook niet om de mailbox limiet maar om de berichtenlimiet zelf. Dus ik moet die message_size hebben en die kan ik dus niet vinden.
Helaas via webmin ook niet, bij de module configs staan wel enige files opgegeven maar dat zijn bin files, de configuration is main.cf maar daar is die message size niet in terug te vinden.
Waar ik op moet klikken opent de resource.cgi van webmin en in dat bestand staat het volgende:
print "<tr>\n";
&option_freefield("message_size_limit", 15);
&option_freefield("qmgr_message_active_limit", 15);
print "</tr>\n";
Maar waar ie dat nu naar toe schrijft is mij een raadsel.

Als size= 8mb, dan is size 8mb. En niet plus 2 mb. (tis geen windows)
Nou in dit geval wel, want dit is inclusief die envelope, dit is wat webmin er over zegt:
This parameter limits the total size in bytes of a message, including envelope information.
Dus als ik die limiet instel op 10mb, en het verstuurde bestand is 8mb, dan moet die envelope 2 mb of groter zijn omdat volgens deze beschrijving in de limiet zowel het totale aantal bytes van het bericht zitten alsook de envelope information (wat dat ook moge zijn).

Dank voor de hulp, maar helaas kan ik het bestand waar die size in vermeld staat nog altijd niet vinden.
Misschien dat Kerstkonijn het weet, die heeft me toendertijd Postfix aangeraden.:)

HA! Gevonden. Naast de main.cf bestaat er ook nog een main.cf.default. Ik dacht dat dit gewoon een default file was, maar dat er daadwerkelijk gebruik zou gemaakt worden van de main.cf.
Nu blijkt dat beide bestanden gebruikt worden. In de main.cf.default heb ik de message_size_limiet teruggevonden, dus dat is het bestand waar ie in staat.

Rest eigenlijk alleen nog vraag 2. En dan vraag ik me dus af wat die envelope is en hoe groot deze kan worden of hoe je dit berekenen kunt.
Dit was in sendmail toch wat makkelijker, als je daar 10 mb instelde dan kon je dus ook bestanden ontvangen van max. 10 mb, die keek niet naar envelope's of wat dan ook.

HoHo,

in sbin staat het programma! Een programma kan je geen cat geven (kan wel maar dan zo: cat /usr/sbin/postconf maar dat vind je systeem / console meestal niet zo leuk, probeer het maar eens ;))

De postconf zoals ik hem bedoelde zou bv in /etc staan.
Ik heb er geen verstand van, ik heb gewoon even jouw vraag zeg maar in google geplept.

Wbt die enveloppe, die kan alleen de 2 mb voorbij streven als er nog wat foto's oid inzitten. Platte text zijn het hele boeken....

Ik kom er nog op terug...

G

(einde dienst)

Ahzo, thanks.
Ja ik ben zelf ook even aan het googlen geweest en daar zag ik ook die message_size wel, maar niet in main.cf terwijl het wel aangegeven, stond, toen na nog wat kijken vond ik hem in die main.cf.default.

In dit geval ging het niet om foto's maar om een bijna 8mb image van een Dreambox. Ben benieuwd wat je nog boven water tovert.
Op zich vind ik Postfix overigens wel veel fijner dan sendmail gezien o.a. de mogelijkheden om mail af te vangen op het moment van verbinding, bijv. door de toegang dicht te zetten voor spammers. Best mooi.

Black Tiger zei:
Ahzo, thanks.
Ja ik ben zelf ook even aan het googlen geweest en daar zag ik ook die message_size wel, maar niet in main.cf terwijl het wel aangegeven, stond, toen na nog wat kijken vond ik hem in die main.cf.default.

In dit geval ging het niet om foto's maar om een bijna 8mb image van een Dreambox. Ben benieuwd wat je nog boven water tovert.
Op zich vind ik Postfix overigens wel veel fijner dan sendmail gezien o.a. de mogelijkheden om mail af te vangen op het moment van verbinding, bijv. door de toegang dicht te zetten voor spammers. Best mooi.

Ik zal daar in de toekomst eens mee gaan spelen.

Wbt die envellop. Wat wordt daarmee bedoelt? Ik ga er nl op dit moment even van uit dat je het emailbericht plus die image bedoelt.
Als dat zo is, moet je je even afvragen hoe dit nu in elkaar zit:
De image is 8mb, het emailtje is platte text plus een aan verwijzingen voor de image. headers en footers. Een gemmiddeld emailtje platte text is bij mij zo'n 2k. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is het uitschrijven van:
1 Mbyte = 1024 B en geen 1000... hier zou dus wellicht het verschill in kunnen zitten (lees hetzelfde grapje als HDD's.)

Wellicht dat KK hier een antwoord op weet?

G

Wbt die envellop. Wat wordt daarmee bedoelt?
Geen idee. Envelope information. Zoals je kunt zien in een van de vorige quotes is dat het enige wat Webmin er over zegt, ik heb zelf ook geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Was ook al aan het denken aan headers, footers, misschien nog wat sourcegegevens maar anders weet ik het ook niet.

Even zien... 8mb is 8096kb als ik me aan de regel van 1024 houdt of niet?

Als ik dan 10240000 aangeef zit ik toch aan 10 mb? Misschien als we weten wat die envelope information inhoudt en wat het precies is en doet, dat we dan er ook achter komen of te berekenen is hoe groot die ongeveer gaat worden, maar ik blijf het toch een beetje een vreemde zaak vinden vergeleken met sendmail.

Overigens moet de postbus ook groot genoeg zijn anders krijg je weer een mailbox-size error, doch deze staat op 51 mb dus dat mag de pret niet drukken.:)

Mja, nee... dan weet ik het ook niet...
Komt misschien nog wel, ga me nu verdiepen in xdmcp...

En dan de server versie

G

Ah mooi.
Euhmz... die signoff.... wat is een approve? Of waarvoor is die?

BiG_G zei:
Tussen mijn groene lampje en mijn rode driehoekje ;)

Dat brandt alleen maar als je online bent hoor G... ;) ( zegt jou .... ook niet zoiets als jij vraagt waar je zijn mag??? tussen het rode driehoekje :sex: ) Ohoh offtopic?

Weet waar je aan begonnen bent hoor Tiger met de nieuwe boardsoftware. :biggrin:

Het groene lampje is geen groen lampje, maar een groen statusbalkje waarvan alleen het eerste streepje actief is.
Dat statusbalkje kan behalve groen ook rood worden.
Dan heb je een negatieve waardering.

En je weet het he.
Kinderen die vragen....

Nee, G bedoeld onderaan het ronde rode lampje, wat ook groen kan worden, in geval hij online is, dan is het groen.:)

Ik bedoelde het groene lampje...
Freg heeft het over een buurt met allemaal rode lampjes...

:biggrin::biggrin::biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan