Met spoed goed adsl modem/router advies gevraagd

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Voor een kennis van me zoeken we dringend:

Een kwalitatief goed modem/router voor adsl van KPN (via ISDN).
GEEN wireless, maar moet wel uPnP aan kunnen (oftewel H.323).

Wij keken al naar de Draytek 2500i maar deze heeft geen uPnP ondersteuning. De 2600 heeft dit wel, maar is behoorlijk veel duurder en volgens de website van Draytek.nl zelf is deze NIET geschikt voor adsl van KPN.

Momenteel is men in het bezit van zo'n Speedtouch 510i maar deze maakt zelf steeds NAPT settings aan en we krijgen er wel een gameserver achter aan 't draaien, maar krijgen de pc's op de andere poorten weer geen internet.

Wij zoeken dus een GOEDE router met ingebouwd adslmodem
a.) Niet al te moeilijk te configureren
b.) Moeten servers achter kunnen zoals Farcry en Teamspeak
c.) Voorzien van uPnP ondersteuning
d.) Poortforwarding waar men OOK port-ranges kan instellen (dat kan dus alvast niet met de speedtouch)
e.) Goede kwaliteit (e-tech, Draytek, Linksys bijv.)
f.) MOET geschikt zijn voor MXstream of KPN adsl

En nee, een extra linuxmachine is geen optie, men wil graag gewoon een router als bovengenoemd.
Wie weet er iets fatsoenlijks, liefst iets wat snel geleverd kan worden -mag- ook tweedehands zijn maar ik zie zo vlug niet een goede router met een redelijke prijs die aan al deze voorwaarden voldoet.

Als het goed is heb ik ook nog een zyxel liggen... Nieuw, maar weet ff niet waar

Ik heb een MXstream alcatel liggen.
Voldoet niet aan de punten a en e.:)

Die Zyxel misschien. Maar we kijken nu even nog naar iets anders. Op een site zou een tooltje moeten staan, waarmee je wel alles wat gewenst is zou kunnen instellen op de speedtouch, daar gaan we nu even naar kijken.

Vindt het in elk geval wel een beetje raar dat een gerenommeerd merk als Draytek alleen op de dure en de wireless uPnP ondersteuning heeft zitten.

Het gevraagde advies is in eerste instantie voor nieuwe modem/routers, maar 2e hands mag inderdaad ook. Als je van die Zyxel nog het type hebt liggen kunnen we de specificaties ervan eens opzoeken.

Wat gebruik je nu dan zelf Big_G?

Een zyxel.

Ik heb er twee. Vreemde is alleen dat ik de tweede al een tijdje niet onder mijn ogen heb gekregen... (ik ga hem wel ff zoeken)

Ja maar helaas. Bedankt voor de link doch helaas is dat modem niet zo bekend qua merk, dus weet je de kwaliteit niet, verder is hij voor analoog en het moet voor ISDN zijn, en hij heeft geen uPnP ondersteuning.

Hai BT,

Misschien is een goede handleiding handig om de SpeedTouch helemaal naar wens in te stellen.

Met de shell commando's is veel meer in te stellen dan met de GUI.

Thanks, ben er al uit.
Prul kan gewoon geen port-range forwarding aan.
Nu is er wel een tooltje wat iemand zelf gemaakt heeft waarmee dat dan wel zou kunnen (werkt met shell commando's geloof ik of telnet naar de router toe) maar die barst ook steeds van de foutmelding en is nogal redelijk niet-standaard zodat het geheel nogal onbegrijpelijk wordt.

We hebben het inmiddels toch klaar gekregen om 1 pc als dedicated pc in te stellen en daar gaat alles nu maar naar toe.
Derhalve blijf ik er ook bij dat die Speedtouch dingen (en Alcatel) gewoon prullen zijn.

Je kan aangeven dat alle inkomende aanvragen naar 1 adres gaat. Staat ook in de documentatie. De link heb ik al gegeven.

Grafisch kan er idd een beperkt aantal instellingen geregeld worden: het maken van een verbinding. Voor veel mensen voldoende. Verder zijn er shell-tools.

En elk apparaat heeft op een gegeven moment beperkingen. Lees: het ene modem heeft meer extra's dan de ander.

Je kan aangeven dat alle inkomende aanvragen naar 1 adres gaat. Staat ook in de documentatie. De link heb ik al gegeven.
Dat is dus ook wat ik zei, dat ik een pc als dedicated pc ingesteld heb, zo staat dat ook vernoemd in de router.
Bij een andere router heet dat weer Virtual Server.
Het beestje hoeft maar een naam te hebben.

Maar het blijft een prul, net als de alcatel dingen, als je het vergelijkt met andere modem/routers kunnen die toch wel wat meer (port-ranges bijv.) en ook een stuk eenvoudiger.

Zoals gezegd, ik hoef me er geen zorgen over te maken, ik heb gelukkig zo'n prul niet.
Ik heb een E-Tech modem/router en die is gemakkelijker en uitgebreider te configgen dan de Speedtouch, maar ook daar heb ik geen last van want ie staat in bridge-mode en alles wordt fijn door mijn linuxserver afgehandelt, da's nog het allerbeste.:)

Yep, de Speedtouch is ondertussen een verouderd apparaat aan het worden. Het zal mij niets verbazen dat om die reden deze modems, bij KPN adsl (MXstream), om die reden overal nu gratis worden aangeboden. Tijd voor iets moderner(d)s voor het zelfde geld.

Je hebt helemaal gelijk: het is onwenselijk om alle porten te forwarden naar een default server. Maar je tiept je wel helemaal lens met zo'n modem als je grotere reeksen wilt hebben.

[SIZE=-3]Opvolger van de Rubic-cube: Wie tiept het snelst foutloos de reeks 7000-8000 in voor forwarding op een Speedtouch. Dan kom ik als publiek ondertussen een weekendje stappen in Maastricht. Tijd zat![/SIZE]
:biggrin: :biggrin: :biggrin:

Och, kerstkonijn dat moet je zien als een uitdaging.
Zo kun je mooi oefenen met windhoos scripting (of whatever) schrijf je er gewoon een scrippie voor die dat dan naar je modem stuurt.
Als je scrippie klaar is vraagt ie gewoon wat de range is die ingevuld moet worden en stuurt ie vervolgens voor iedere poort een regeltje naar je modem.
Dat moet goed te doen zijn.
Is alleen de vraag wie er eerder klaar is, degene die zelf typt, of het scriptkiddie. :biggrin:

Overigens:
XS4all biedt de oude abonnees inderdaad inmiddels heel goedkoop nieuwe modems aan, omdat de eerste modems (de speedtouches dus) inmiddels hopeloos aan het verouderen zijn.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan