Met welke computer zijn we begonnen, en wat heeft die hobby al gekost???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ja jullie voelde hem al, Freggel gaat draadjes starten!

Hier ben ik begonnen met een 8086 oid, een oudje met nog van die grote vouwbare floppies, en een naaldprinter met kettingpapier.

Daarna voor 200 gulden een 286 gekocht van een vriend met maar liefst een 20 mb hd, die je nooit vol zou krijgen, een kleurenmonitor erbij, en zowaar een multiboot systeem, dos en win 3.1... :stupid:

Toen een 486, met cd-rom, en de hd ge... om meer ruimte te krijgen, en dan maar vechten om de spelletjes van de Twilight cd's aan de praat te krijgen.

Tjoh we gaan die 486 ombouwen naar een pentium,. kosten 900 gulden voor een pentium 233mmx, en wat hadden we gewonnen?

Toen mijn eerste nieuwe, een amd, en meer zeg ik maar niet, maar dat ding is nu dik 5 jaar oud en doet het nog steeds...

Nu een p4 met alles erop en eraan, en redelijk snel internet, en voorlopig nog geen gedachte naar een andere, want nu krijg ik dus mijn HD niet vol als bijtijds mijn cd/dvd's brand. :biggrin:

Ohja ik vergeet nog de os die er bij gedraaid heben...

Alle windows, en zowaar 1 keer Linux, maar dat kost me teveel tijd..

Poeh, Commondore C10 ergens eind jaren 70, misschien begin 80, weet het niet meer precies.
Proggies overnemen via 'n cassette van de latere Commondore 64 ging niet; wat paste in de C10 heb ik over zitten typen, in Basic wel te verstaan.
Tikfouten werden al feilloos aangegeven, scheelde 'n hoop zoekwerk.
Ligt (uiteraard) voor oud vuil op zolder.

hehehehe ik ben begonnen met een zx spectrum met zo'n dun toetsenbord en wel met 16kb geheugen daarna een Commodore 64 toen een Philips 8088 processor geen HD alleen floppie daarna een Ibm 486sx 25 80MB HD daarna een zelfbouw AMD75 met een 1,6GB hd en die waren toen duur daarna een Pentium 166 dat was nog een een sneheidswinst ik dacht met een 10GB hd later nog een van 10GB bijgeplaatst meen ik.
Ahum toen een reuze stap een P2 350 van Gateway met een 20GB hd met 17inch scherm.
Toen maar weer zelfbouw een AMD athlon 1000 met 40GB hd 2n 128MB later met 256MB phuuu dat was me duur.
Daarvandaan een Celeron 2GHZ met 256MB en 80GB hd toen een P4 2.6 120GB hd daarna een AMD 3000 64 met 200GB tegelijk een Compaq met celeron 2.8 met 300GB welke ernu ook nog is de andere PC is een AMD 3800 1GB intern met slechts 160GB hd.

Oja heb ook nog een server draaien Compaq proliant daar kom ik nooit bij maakt veel teveel herrie draaid Linux op.

Oja de laptops ik vergeet ze zowat de eerste een Dell laditude p4 2.6 heb ik verkocht heb daar wel spijt van daarna tijdelijk een Compaq geen idee welk type maar was een wereld ding totdat het Moederbord sneuvelde, nu heb ik een ProMedion (is geen medion van de Aldi ) wat een ongelofelijk bagger ding
nu Vista uit is draaid die uiteindelijk iets beter uhhhhhh bijna uit is voor retail.

Ik ben begonnen met een msx-1 van philips daarna een msx-2 van philips.
Je kon hier een 3,5 floppy in doen en een cartridige voor de speeltjes en muziek.
Het draaide onder dos.

Later een 3086 en weer later een 386 een P2 en later een P4, die nog steeds dienst doet en later/nu een laptop van medion met centrino mobile technology.

Niet zolang geleden heb ik beide msxen nog eens gepakt maar ze doen het niet meer dus heb ik ze weg gegooit.

;)
Nr.10

Ik begon op m'n 12 de met een commodore vic 20 de voorloper van de c64
Enige spelletjes kon ik van de c64 wel gebruiken maar het was toch vaak
Overschrijven van een basic programmeer blaadje
In die tijd was er ook een uur in de week een radio programma die erg piepte en kraakte maar als je dat opnam was het weer een nieuw spelletje of zo

Alweer 2dehands een 286 met floppy en een hoop spelletjes die verkochten ze toen bij de blokker en speelgoed winkels

Direct daarna eigenlijk m'n eerste gekochte pentium 200 mmx voor 2000 gulden
Later nog geheugen bij gezet en is een tijdje webserver geweest

Dankzij m'n werk in die tijd in een internetwerkplaats leerde ik al gauw dat ik die
Dingen in onderdelen moest kopen dus alleen een moederbord met geheugen en processor en de rest over zetten van je oude pc dat scheelde erg veel in die tijd

Enkele 486's 58'6s en 686's zelf gebouwd
En nu heb ik een xbox (oud model met modcihp en hdd)
Een hp pavilion en een zelfgebouwde pentium 4

Ik heb ermee geboft moet ik zeggen. Redelijk goedkoop aan een Commodor64 gekomen maar dat noem ik niet echt een computer.
Bij de eerste echt pc heb ik de trage handel overgeslagen en een 286 met turbo enwel 20mhz en zelfs een 40 mb HD er in, dat was toen het nieuwste, was net uit.
Deze lang gehad, daarna een 386 DX 40, nog een 386 DR 40 of zoiets, het was geen SX, even snel als DX alleen heette het niet DX, volgens mij een geupgrade SX of zoiets.
Anyway, deze weer een tijd gehad, daarna gewoon geupgrade naar een 486 dx/4 100mhz (even snel als een p1 90mhz) dus die heeft ook lang gedraait en toen de andere 386 geupgrade naar een pentium 1 133.
Ook weer lang gehad, daarna een Pentium II 333mhz en een jaar of 4 geleden via het werk een AMD 2000+, vergelijkbaar met Pentium 4.
Deze laatste draait hier nu nog. Eigenlijk hoeft deze niet vervangen, alleen zou er wel een grafische kaart in moeten met pixelshadig etc. maarja bijna alles is inmiddels PCIexpres en dat zit hier niet in.

Ik ben begonnen met de ZX80 van Sinclair met wel 1KB aan geheugen.
3 weken bezig geweest met de soldeerbout om daar een extern toetsenbordje aan te knopen, was namelijk verbonden met een flatcable met alle kleuren grijs :)
Daarna een Acorn vervolgens de Commodore 64 en 128.
Mijn eerste PC was een IBM XT zonder HD maar floppydrive kosten toen nog bijna 8 duizend gulden.
Daarna van alles gehad veelal zelf samengesteld en gebouwd.
Momenteel een AMD Athlon64 X2 3800+ (2,0GHz, dualcore).

Atari 1040 met kleuren scherm wat een ding zeg geweldiggggg spijt dat ik hem ooit heb weggedaan..

Mijn eerste was ook een ZX80sinclair nu iets meer dan 20 jaar geleden maar dan later ben ik even overgestapt op een Mac
maar met die dingen kon je niet veel en ik ben dan overgestapt op zelfbouw soms twee tot 3 nieuwe moederborden en processors per jaar

Ook veel rommel gehad nml laptopjes van firma's enz maar meestal zijn die dingen verouderd

nu heb ik een lappie een Delletje ( nee niet mijn vrouw) sedert begin dit jaar met een core2 duo en 2gig geheugen 160gig HD
en dat ding valt best mee
ik heb er nog een paar van die desktopgevallen maar meestal zijn dat zelfbouwers omdat sommige merkpc's mij echt niet meer kunnen bekoren
Te veel rommel op de markt

Nog iets de prijs van dat alles , waarschijnlijk die van een toffe luxewagen

LoL, ik weet nog dat in begintijd van mijn 286 een vga monochroom monitor 2.500-3000 gulden kostte en een vga 16 kleurenscherm vanaf 4.500 gulden. Pffffff... Heb nog 700 gulden betaald voor mijn 170 mb Connor HD een paar jaar later en toen dachten we nog dat we 170mb nooit vol zouden krijgen, hahahaha.:biggrin:

hee nummer 10 ook ik ben begonnen met een msx een 1 welte verstaan met een cassette drive werd soms gek van die piepjes .... 5 min wachten soms. later heb ik een msx2 gekocht met floppy drive was geloof ik een philips 8245 daarna ben ik overgegaan naar een philips 8250 met 2 floppy drives ff denke oja los spul dr bij een memory mapper van 1 gig een ide interface een music module fmpac.later nog voor een slot expander erbij want het paste helaas niet allemaal in de computer kosten bij elkaar voor al dit spulletje volgens mij toen rond de 1200 gulden dat heb ik weggegeven later en een aldi p4 2600 mhz gekocht werkt nog prima en de 2 pc hier is een pentium 4 3,0 gig .

Ik ben begonnen met een MSX1 en een 8086 welke ik nieuw gekocht heb......
Dat was een WANG en koste inclusief MSDos 3.weet ik veel en WP een kleine 12.000 gulden. Hierbij kreeg je dan wel een pc met een monochrome monitor en een hercules kaart. En een Cherry toetsenbord zonder muis [volgens mij bestond ie nog niet....] En als Icing on the Cake een 9 naalds Star printer.
Daarna ben ik regelmatig overgestapt op een nieuwer model maar dat was vrij eenvoudig omdat ik bij een bedrijf werkte wat ook Target dealer was en ik zo de groei briljant theorie kon toepassen [toprange doos kopen voor de dealerprijs , half jaar gebruiken en voor de consumentenprijs weer doorverkopen als demo.] Verder ook nog een Sun Spark gehad wat een top machine is dez is speciaal ontwikkeld voor CAD CAM. Nu heb ik meerdere PC's in mijn huisnetwerkje staan met elk een specifieke toepassing. en oh ja ik heb zakelijk ook nog het een en ander mogen aanschaffen met als grootste order 7980 Compac M 700 notebooks met alle opties. Om over de aanschaf waarde van de netwerkcomponenten maar te zwijgen..

Groeten roberto

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan