Metaaldetector ervaringen?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.261
Punten
113
Leeftijd
61
Het is mijn bedoeling om toch eens kijken of ik niet wat leuke dingen zoals misschien oude munten en kogelhulzen zou kunnen opsporen.
Het geschikte werktuig daarvoor is natuurlijk een metaaldetector.

Maar die heb je in heel veel maten en variaties en prijzen. Dus dan zie ik gelijk al door de bomen het bos niet meer.

Het is niet de bedoeling er meerdere honderden euro's (dus geen 4 a 500 euro) aan te spenderen, dus ik weet niet wat de mogelijkheden qua prijs zijn om toch iets fatsoenlijks te kunnen bemachtigen, nieuw of tweedehands.

Wie heeft er hier iemand ervaring met metaaldetectors en kan aangeven wat een goede metaaldetector is met een goede prijs kwaliteit verhouding en niet al te duur indien mogelijk.
Of wie is er gestopt met die hobby en heeft misschien nog een goede te koop liggen?

Waar moet ik op letten bij een aanschaf?

Alvast dank voor de moeite!

Ben je ge?nspireerd door de serie Curse of Oak Island? :) Naar een schat zoeken is een hele leuke hobby en bezigheid.

Mijn broer eist altijd het beste qua kwaliteit en hij heeft toen tweedehands een professionele metaaldetector gekocht.  Ik ben toen met mijn broer regelmatig op zoektocht geweest met een metaaldetector alleen met een metaaldetector ben je er eigenlijk nog niet want een goede pinpointer is onontbeerlijk en een aansluiting voor een koptelefoon is ook wel prettig.

En waar zit het verschil in tussen goedkope en de duurdere metaaldetectors?

Met metaaldetectors in het (te) goedkope segment kan je misschien net spijkers zoeken in een houten vloer of muur en misschien verloren sleutels op het strand maar er valt weinig af te regelen maar de gevoeligheid zal aanzienlijk minder zijn, en misschien wil jij meer en dieper gaan?

Professionele  metaaldetectors zijn goed af te regelen en gevoeliger. De duurdere beschikken bijvoorbeeld over een numerieke voorwerpidentificatie. Zodra deze metaaldetector een object detecteert verschijnt er een nummer in het display. Elk nummer staat voor een metaalsoort / objectsoort. daardoor is het makkelijker om objecten te identificeren. Ook de audiotoon geeft een indicatie om wat voor materiaal het gaat.

Je zou eigenlijk eerst met iemand mee moeten gaan om te ervaren hoe het er aan toegaat. Zeker weten dat er in jouw omgeving verenigingen zijn die jou daarbij willen helpen.

Een site met goede tips kan je hier vinden.

Ik heb geen ervaring , maar wel een site met tips.

https://www.detectordirect.nl/direct-advies.html

De door mij geplaatste link naar die website met goede tips daar zit een foutje in en werkt niet, daarom hier de correcte link.

Oh ik had de link al gecorrigeerd Parabolica voordat ik je tweede bericht las. :)
Ook The Matrix bedankt voor de tip.

Ben je ge?nspireerd door de serie Curse of Oak Island? :)
Nee. Het is eigenlijk al iets wat ik van jongs af aan over aan het denken ben, van toen ik zo'n jaar of 16 a 17 was. Altijd veel interesse gehad in de beide wereld oorlogen, met name WO II. En heb ook wel wat forten bezocht in Nederland en Belgi? en volgens mij ook noord Frankrijk. Het is toen altijd mijn gedachte geweest om in de gebieden waar flink gevochten is eens te gaan snuffelen met zo'n apparaat.
En heb er uiteraard veel te lang mee gewacht, maar voordat het dadelijk helemaal niet meer kan wil ik er toch eens aan beginnen. Temeer daar ik een goede kennis heb die hier ook in geinteresseerd is en geheid mee wil gaan en met z'n twee of 3 is het altijd gezelliger dan in je uppie.

Het zal er geen van 2 tientjes worden maar ik was zo tussen 100 en 200 euro aan het denken, daar heb je geen professionele voor maar wel iets redelijks. Misschien dat ik met jullie info ook een nog wat betere tweedehands kan opsporen.

Een paar maanden extra doorzoeken maakt dan niet veel meer uit als je al zolang overweegt om met deze leuke hobby aan te vangen. Ik denk zelf dat je voor het bedrag van om en nabij de ?200,00 al iets nieuw en goeds kan kopen of een nog betere maar dan tweedehands met meer mogelijkheden als je die ook (snel) kan vinden voordat de mooie dagen en avonden er weer aankomen.

Maar er komt meer bij kijken zoals wat vooronderzoek naar de historie van de omgeving en dit kan je goed doen via het internet maar ook in een museum. Dus zo wordt de hobby best wel wat breeder dan het zoeken naar lipjes van bierblikjes. :)

Ik denk dat ik er langzaam vanaf ga zien. Het is wel een leuke hobby maar op leuke plekken zoeken is vrijwel overal verboden. Voor 200 euro heb je een goede nieuwe volgens enkele merken en types die ik op het Belgische WO2 forum heb gehoord. Daar zitten echt wel enkele hobbyisten op dit gebied.
In Nederland gaat het nog, behalve juist de interessante plekken, maar in Belgie moet je naast toestemming van de landeigenaar ook een vergunning als metaaldetectorist hebben. Die is aan te vragen maar volgens mij alleen als Belg.

In Nederland ook toestemming van de landeigenaar, heel veel uitzoekwerk waar te zoeken, het meeste is eigenlijk al gestript in de jaren 70, 80 en 90 mar je vindt af en toe nog wel iets. Dus ik ben aan het twijfelen of ik die gespaarde 200 niet beter ergens anders aan kan uitgeven.
Rustig aan nadenken voordat er dadelijk 200 euro op zolder liggen te roesten en dat zou erg zonde zijn.

Iets anders maar misschien voor jou een leuke hobby is het gevaarlijke magneetvissen.
Ik denk dat erbij jou in de buurt heel veel in het water is gedumpt.
Kost niet zoveel maar het is gevaarlijk als je een bom eruit trekt met de ontsteker op scherp.

Oh daar zijn ze hier in de buurt ook al mee bezig geweest inderdaad, maar waarschijnlijk trek je hier 't meest fietsen en bromfietsen er uit.
Schijnt trouwens ook niet overal te mogen.

Ik zag dat er een brochure bestaat waar het ??n en ander in staat te lezen (28 pagina's) :)

En als je een metaaldetector aanschaft en later vind je het niet leuk meer dan wil dat niet zeggen dat je ?200,00 over de balk hebt gegooid, je kan hem immers weer doorverkopen. Dat je twijfelt kan ik wel begrijpen. Toestemming vragen aan de landeigenaar is eigenlijk niet anders dan logisch want je gaat iets opgraven en niet iedereen is daarvan gediend. Maar ik denk niet dat iedere landeigenaar negatief zal zijn als je het netjes vraagt.

Dat graven gevaarlijk is ook zonder metaaldetector, dat heb ik wel gemerkt toen ik wat bijkluste met het opknappen van tuinen. Vlak bij mijn geboorteplaats is een vliegveld gelegen dat bezet was door de Duitsers in WO2. Tijdens het omspitten van een tuin kwam er een patronenband met nog scherpe patronen naar boven en de tuin lag bezaait met hulzen. Wat er naar boven kwam is door mij toen afgegeven bij het marinekamp Oudheusdenkazerne en de jantjes die aan de poort stonden waren er niet blij mee. :)

Maar ook op een landgoed enkele kilometer van dat vliegveld vandaan, waren er 2 bunkers gebouwd door de Duitsers en ik weet het voor bijna 100% zeker dat er daar wat te vinden is met een metaaldetector, of het ook wijs is om daar te gaan graven, persoonlijk denk ik het van niet.   

je kan hem immers weer doorverkopen.
Dat is nog maar de vraag. De techniek gaat best snel, ook op dat gebied. Dus of je er dan nog wel iets redelijks voor terug kan krijgen is de vraag, dat is mede onderdeel van mijn twijfel. Als ik nu uit zou gaan van een verkoop van 75 a 100 euro als ik 'm weg zou doen is dat vrij weinig maar vermoedelijk wel een realistisch bedrag. Van de andere kant zie je ze bijna niet te koop dus misschien dat ze toch een beetje in de prijs blijven liggen.
Maar eigenlijk moet je al van tevoren weten dat je er zeker minstens eens jaartje plezier van wilt hebben. Dat is wat ik bedoel.
Als je hem na bijv. 2 maanden al weer weg wilt doen zou dat zonde zijn.

Ik kan echter ook naar munten zoeken en er zijn best wel wat boeren in de omgeving die er weinig moeite mee hebben als je vraagt voor toestemming nadat ze hun land hebben omgespit.
Feit is in elk geval dat ik het goed doordacht moet doen. En ben al heel wat wijzer ook v.w.b. Belgische wetgeving en Nederlandse wetgeving wat er evt. dus naast toestemming nog nodig is.
Had nooit gedacht dat er zoveel bij kwam kijken, zeker in Belgie niet tegenwoordig.

Er zijn altijd instappers te vinden die naar iets (goedkoops) op zoek zijn en een metaaldetector verkoop je nu eenmaal niet van vandaag op morgen en als je hem netjes gebruikt verslijt er bijna niks. Dus zoveel zal hij niet in waarde dalen denk ik. 

Ik heb ook zo mijn momenten net zoals iedereen die heeft en dat je nu echt iets wilt gaan doen wat je al lang had willen doen maar dat je nog twijfelt of je er ook lang plezier van kan hebben. Het meest belangrijke is dat je ook iets wilt vinden maar het is ook gezond om lekker in de buitenlucht bezig te zijn. Ik zou zeggen, denk er nog even goed over na en als het idee niet weggaat na een paar weken dan kan je hem nog altijd aanschaffen.

En wat als je er 1 koopt en dat jullie dan i.p.v. van een barbeque dag eens een dagje gingen schat zoeken met ze allen? Freggel1 in een luxe stoel met een schatkaart op schoot die volop aanwijzingen geeft en af en toe zorgt voor een natje en een droogje op de picknicktafel + de muziek en de rest op hun knie?n moet als ie piept. :) 

En ben al heel wat wijzer ook v.w.b. Belgische wetgeving en Nederlandse wetgeving wat er evt. dus naast toestemming nog nodig is.
Had nooit gedacht dat er zoveel bij kwam kijken, zeker in Belgie niet tegenwoordig.

Zo zie je maar dat als je eerst iets gaat lezen dat er altijd beperkingen blijken te zijn waar je anders geen rekening mee had gehouden. Daarom is het soms beter om niets te lezen en gewoon aan de slag te gaan. :)

Het meest belangrijke is dat je ook iets wilt vinden maar het is ook gezond om lekker in de buitenlucht bezig te zijn.
Juist, grotten worden te gevaarlijk i.v.m. teveel afsluitingen en te hoge boetes in Belgie en in NL is het erg beperkt en anders kan het zelfs inbraak zijn afhankelijk van het pak moment, dus is de lol er wel ver vanaf.
Maar ik heb te weinig beweging (teveel pc en TV zitten) dus daar was het zeker mede om te doen, toch wat beweging in de buitenlucht, maar niet alleen saai wandelen. Moet een aardigheid aan vast zitten.

Ik ga er inderdaad op m'n gemak naar kijken. Het duurt toch nog even voordat het mooi weer is en ik hoef 'm niet gisteren te hebben, als ik over een paar weken nog interesse heb kan ie altijd nog. Tenzij ik in de tussentijd iets leukers tegen kom waar het dan aan besteed gaat worden maar da's dan ook goed. :)

Juist, grotten worden te gevaarlijk i.v.m. teveel afsluitingen en te hoge boetes in Belgie en in NL is het erg beperkt en anders kan het zelfs inbraak zijn afhankelijk van het pak moment, dus is de lol er wel ver vanaf.

Een hobby zou voor ontspanning moeten zorgen maar met dit in je achterhoofd is er inderdaad geen lol aan te beleven.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan