Metosat 7

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
82
Al jaren gebruik ik een Grundig ontvanger voor het ontvangen van weerbeelden via Meteosat 7 op 0 graden.

Enige dagen geleden kwam tijdens het opbouwen van het beeld het laatste deel met een enorme ruis op het scherm.

Als ik nu naar het signaal luister, blijkt er een enorme ruis op te zitten.

Op de S-meter wordt dezelfde signaalsterkte aangegeven welke ik gewend was.

Wegens de ruis herkent de ontvanger geen enkel toontje en reageert hier dus ook niet op.

Ik heb nergens kunnen vinden dat de satelliet met een lagere signaalsterkte uitzend.

De kabel en de schotel is naukeurig nagelopen. Hier is niets aan te vinden.

Ik ben even uitgezocht op dit moment.

Omdat ik niets kan vinden over problemen met de meteosatelliet ga ik er vanuit dat het probleem bij mij zit.

Er waren eerder problemen met de satelliet wegens testen, maar deze duurden nooit dagen.

Volgens de planning zou hij al uitgeschakeld moeten zijn en vervangen door de Meteosat 8. Ook hier lees ik niets over.

Wie weet hier meer over?

Oorzaak is inmiddels bekend.

Probleem is niet opgelost en vermoedelijk niet op te lossen.

Op de locatie van 0º is de MSG-2 (rededignated Meteosat-9) in gebruik genomen. Deze drukt het signaal van de Meteosat-7 weg.

De Meteosat-7 wordt verplaatst naar 63º E. Of hij daar het signaal blijft uitzenden is niet bekend. Vermoedelijk kan ik hem daar niet meer ontvangen. Helaas.

Meteosat-8 komt standby als 'hot' back-up op 3.4º W.

Hopelijk kun je die dan wel nog ontvangen.

Wel jammer inderdaad dat die ene zover verhuist wordt. Maar wat is het verschil tussen die Meteosat 7 en 9? Kun je niets doen met de signalen van de 9?

Op de site van http://www.eumetsat.int wordt je verhaal tegengesproken. Daar staat dat verplaatsing naar 0 East pas is voorzien voor juli 2006.

Verder heb ik geen verstand van weersatellieten en de ontvangst ervan, dus verder kan ik je niet helpen.

Hopelijk kun je die dan wel nog ontvangen.
Wel jammer inderdaad dat die ene zover verhuist wordt. Maar wat is het verschil tussen die Meteosat 7 en 9? Kun je niets doen met de signalen van de 9?
Helaas niet.

Vermoedelijk is mijn ontvanger te breedbandig. Ook de opbouw van het signaal is niet te vergelijken. Van Meteosat-7 is het analoog en zeer traag. Het oversturen van een plaatje duurt bijna 4 minuten.

Misschien is het signaal van Meteosat-9 wel digitaal. Er wordt per keer veel meer informatie overgestuurd.

Het signaal van Meteosat-8 was al niet meer bruikbaar voor consumentenontvangers.

@MrBeam

Ik heb voor het verplaatsen geen datum gezien.

Voordat ik iets kan proberen moet hij eerst verplaatst zijn naar 63 E.

Op de huidige locatie wordt hij gestoord door de Meteosat-9

Op verschillende internetsites zijn nog beelden te zien van Meteosat-7 maar op sommige is goed de interferentie te zien welke veroorzaakt wordt door Meteosat-9.

Dit was mij een doorn in het oog en ben aan kloten geweest met mijn schotel, echter zonder resultaat.

Ik wacht maar tot hij op 63 E hangt.

Ik moet ook maar afwachten of hij dan nog weerfoto's uitzend en zo ja, is het dan bruikbaar voor onze omgeving?

Helaas, daar is de ontvanger niet voor ingericht.

Ik denk dat hij naar het museum kan.

@MrBeam,

Goede tip 10E

Het signaal is zwakker maar na het vervangen van de schotel door een 80 cm exemplaar kan ik de beelden weer ontvangen. Helaas zit er interferentie op maar het is beter dan niets.

Het zou de Meteosat-6 moeten zijn, maar hij geeft keurig de plaatjes van Meteosat-7

We kunnen voorlopig weer wat zien.

Ah gelukkig, da's mooi om te horen!

Leuk om te horen dat het weer werkt.

Ik ben een absolute noob op het gebied van Meteosats, maar hoe openbaart zich die interferentie? Meet je dat met een spec, of zijn je plaatjes vervormd.

De referentie laat zich zien als bij een analoge TV waarbij er iets door het signaal heen zit. Diagonale golven door het beeld.

Het beeld bij meteosat wordt analoog opgebouwd in een tijdsduur van bijna vier minuten. Je ziet echt lijn voor lijn opgebouwd worden.

De interferentie vindt volgens mij dan ook niet plaats tussen de satelliet en mijn ontvanger. De golven zouden dan niet aansluiten. Vaak is het ook helemaal weg.

Ik kom alleen iets tekort in het signaal. Ook bij een 80 cm schotel houd ik ruis in het beeld. Dit is te zien aan stippen in de witte gedeelten van het beeld. Ook is het te horen via de ingebouwde luidspreker.

Als het signaal te zwak is lockt de ontvanger niet bij het starten van een overdracht.

Kort na de start wordt digitaal de naam van het plaatje uitgezonden. Dit signaal wordt ook gebruikt om de positie op scherm weer te geven van waaruit het plaatje opgebouwd wordt. Bij teveel ruis of te zwak signaal, gaat deze overdracht fout waardoor er onzin op het display komt en het plaatje niet juist op het scherm verschijnt.

Bij het tonen van een filmpje is het juist belangrijk dat de digitale overdracht juist is. Als het niet definieerbaar is maakt hij er een apart plaatje van.

Ik heb de schotel beter uitgericht.

Alleen kom ik uit op ca 9E ipv 10E.

De schotel staat op dezelfde mast als mijn draaibare. In de eerste instantie had ik dezelfde stand aangenomen als mijn draaibare op 10E.

Na het opnieuw richten kwam ik uit op ca 9E.

Ook de interferentie is nu weg.

Volgens Lyngsat tracker: http://www.lyngsat.com/tracker/meteo6.html

is deze satelliet zwaar inclined.

Je moet anders als het nog niet perfect is de schotel "pieken" op de nuldoorgang. Met een beetje pech het je hem aan de boven- of onderkant en heb je daardoor een gedeelte van de dag geen goede ontvangst.

Dit kan kloppen.

Het ene moment is hij een paar uur goed en later lukt het niet om een stabiel beeld te krijgen.

Doe ik dan niets, dan gaat het later zomaar weer een paar uur goed.

Na het verdraaien naar minder dan 10E is de ontvangst goed.

Schijnbaar heb ik hem nu goed staan. Ik heb vrijwel geen ruis. Ik heb al 48 uur, op een uitzondering na, steeds alle plaatjes. In bepaalde perioden heb ik wat meer ruis. Zelfs met regen blijft hij het doen. Vaak moest ik de druppels van het harkje afvegen om weer ontvangst te krijgen. Dit heb ik nu nog niet hoeven te doen. Gelukkig staat de schotel op stahoogte. Ik kan er dus zo bij.

Volgens Lyngsat tracker: http://www.lyngsat.com/tracker/meteo6.htmlis deze satelliet zwaar inclined.
Je hebt gelijk.

Ik heb deze site een poos open laten staan.

De Elevation varieert nogal.

Gelukkig is de openingshoek van de schotel vertikaal vrij groot omdat er gebruik gemaakt wordt van een klein harkje in plaats van een lnb.

Ook blijkt de satlliet niet op 10E te hangen maar op 9E. Dit klopt ook met mijn bevindingen.

Het signaal is nu dermate zwak dat ik in 80% van de tijd geen ontvangst meer heb.

De andere 20% zit er een zware ruis in het beeld.

Op deze satelliet zit op een ander kanaal het beeld van meteosat 5.

Deze komt perfect binnen zonder ruis. Heel af en toe met dezefde interferentie maar zwakker. De schotel staat dus goed.

Het is alleen een ander deel van de aarde.

Eén keer per dag wordt er een totaal beeld uitgezonden waar ook Nederland op voorkomt.

Dan kan je ook mooi zien dat wij behoorlijk noordelijk liggen en verdomd klein zijn.

Het is alleen moeilijk te begrijpen dat ik op sommige internetsites toch een goed plaatje tegen kom van Meteosat 7.

Hierdoor heb ik toch weer, maar nu met 80cm, op de oude positie van Meteosat 7 geprobeerd ontvangst te krijgen. Dit lukt echt niet.

Het vervelende is dat de ontvanger eerst moet locken wil ik op de S-meter de ontvangststerke kunnen zien. Ga ik even te ver uit positie, dan haakt de ontvanger af en valt in ruis. Op de S-meter is dan alleen de ruis te zien.

Zo is het een heel vervelende klus om de schotel goed af te stellen.

Ik houd hem nu maar op de positie van 9 E voor de totale beelden, dan zie ik nog wat. Het einde voor Meteosat 7 nadert nu ook.

Ik had de laatste tijd toch weer beelden van de Meteosat 7 via de Meteosat 6 op de positie 9E

Niet altijd even goed, maar er was mee te leven.

De stop welke ik toen had, was tijdelijk.

Helaas, nu is het echt einde oefening.

Op 14/06/06 09:00 UTC gaat de Meteosat 7 uit de lucht en wordt verplaatst naar 63E.

Dit stond bij de rapportering de laatste dagen steeds gemeld.

Twee minuten voor 11:00 uur onze tijd ging de ontvanger in de ruis.

Op dit tijdstip zou worden begonnen met het uitzenden van het plaatje van 09:00 UTC.

Dit zou tot bijna twee minuten over 11 duren. Dit kon dus niet, vandaar er maar niet aan begonnen werd.

Of er voor hobbyisten nog een alternatief is weet ik niet.

63E wordt voor mij toch wel erg moeilijk. Of ik wat met deze uitzendingen wat kan is mij ook niet duidelijk.

Jammer, weer iets leuks weg.

@MrBeam

Bedankt, deze kende ik nog niet.

Ik ken er al verschillende.

Het probleem is dat ik hier altijd een PC voor aan moet zetten.

In de oude situatie was het een kwestie van het drukken op een knopje.

De monitor waar het op verscheen staat vrijwel altijd in de slaapstand omdat deze ook voor andere doeleinden gebruikt wordt.

Zonder video signaal verbruikt hij 2 watt.

Zodra er een video signaal aangeboden wordt, geeft hij direct beeld.

Dit ga ik dus wel missen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan