Moskou Astra

M

Moskou2009

Beste leden,

Mijn naam is Marco van der Veen, een volkomen nobody op satelliet gebied!

Ik werk op de Nederlandse ambassade te Moskou. Sinds kort heb ik de beschikking over een schotel, een philips dsr 8121 ontvanger, quad lnb en een HD combipakket van Canaal Digitaal.

Het instellen van de kanalen gaat op de astra 19 goed (signaalsterkte goed) maar de astra 23 geeft signaalsterkte zwak.....? Wat doe ik verkeerd? Heb namelijk het idee dat ik nogal wat kanalen mis...??

Groet,

Marco

Hoi Marco en welkom op Satellite Fun.

Ik heb net je email beantwoord maar ik zie dat het je inmiddels al gelukt is om te registreren en ook om een bericht te schrijven en ook nog in de juiste sectie.

Hetgeen alweer bewijst dat je meer kunt dan je zelf denkt.

Om een goed antwoord te kunnen geven zouden we eigenlijk moeten weten hoe een en ander afgesteld is.

Je schrijft dat je een quad lnb hebt. Dat is een LNB om met 4 ontvangers te kijken, doch slechts op 1 satelliet. Ik kan me in dat geval ook voorstellen dat je geen signaal krijgt op 23 oost.

Daar heb je een zogenaamde duo-lnb voor nodig. En indien je met 4 ontvangers wilt kijken een duo lnb in quattro uitvoering.

Hoi Marco

Nu neem ik aan dat je in Moskou naar de Nederlandse kanalen wil kijken en ik heb daarom gelijk maar eens naar de beam van de Astra3A op 23.5 oost gekeken en die is daar slechter te ontvangen als de Astra1 op 19.2 oost.

Als je de juiste lnb hebt dus de duo lnb zou het dat kunnen wezen.

Als eerste de beam van de Astra1op 19.2 en vervolgens de Astra3 op 23.5 oost en ja dan zou alleen een grotere schotel helpen en ja hoe groot geen ervaring mee daar in Moskou.

Ook heb je kans dat daarna bij een grotere schotel de duo lnb niet meer goed werkt die is juist weer ontwikkeld voor schotels tot 80 cm.

Sorry heren, ik denk dat ik wat duidelijker moet zijn en heb dus het doosje erbij gepakt....:)....Correct me if I am wrong maar het is een DUO LNB 4 QUAD???....In de winkel in Zoetermeer is mij toen verteld dat ik, in combinatie met de Philips DSR 8121, op een kanaal tv kan kijken, op een ander kanaal gelijktijdig kan opnemen, en met een derde kabel naar boven tv op mijn slaapkamer kan nemen. Tot zover klopt het ook, werkt leuk allemaal, moet alleen nog een tweede kaartje bij Canaal Digitaal bestellen voor in de slaapkamer. Als ik nu via het menu van de DSR kijk zie ik dus bij Astra 19 ontvangst goed staan, maar Astra 23, Astra 28 en Hotbird zwak....??

Groet,

Marco

Nou je PM gelezen het is niets geheims dus had je gewoon op het board kunnen zetten het gaat dus om een schotel van 120-140 cm misschien dat daarom de duo lnb niet meer goed werkt.

Maar eerst een andere vraag je hebt in het menu bij disqC instellingen toch wel ingesteld.

Je komt er als volgt menu,pincode,uitgebreide instellingen,handmatig zoeken, wijzig disqC instellingen DisqC A op Astra19 en DisqC B op Astra 23 instellen.

Een andere optie is dan niet de duo lnb gebruiken maar een beugel met twee losse lnb's en een disqC switch dan kun je ze iets verder uit elkaar zetten.

Waarschijnlijk kun je beter aan iemand met verstand van satelliet daar ter plaatse vragen of de Astra3 op 23.5 oost daar te ontvangen is dus een satdealer of zoiets.

Dan moet de bovenstaande oplossing met losse lnb's werken.

Hoi Moskou2009.

Zoals je hier (klik!) kunt lezen, heet het ding officieel Duo LNB60.

Die "60" staat inmiddels niet meer op de site van CDS, maar die geeft wel aan waar de LNB voor bedoeld is.

En das dus voor schotels van 60 centimeter, maar hij werkt ook nog wel voor iets grotere schotels.

Technisch verhaaltje:

Zo'n grotere schotel heeft een andere bolling (vorm).

Door deze constructie is de openingshoek kleiner (dat is vergelijkbaar met een ander type lens met kleinere hoek (dus verder ingezoomd) voor een camera).

Gevolg daarvan is dat de schotel nauwkeuriger gericht moet worden, en daarmee ook dat er minder naburige signalen opgevangen worden.

Dat is goed, want dan kunnen die verschillende signalen elkaar ook niet lastig vallen.

Maar voor de truuk met de Duo LNB is dat minder goed.

De naburige satellieten worden dus meer onderdrukt, en als ze al aan komen bij de LNB, dan komen ze op een andere plaats dan daar waar de "toeters" zitten.

Om die reden is zo'n Duo LNB of soortgelijk niet zomaar geschikt voor elk type schotel.

Ze zijn ontworpen voor de meest verkochte schotels binnen de reikwijdte van de satelliet signalen.

En dat zijn 60 (tot 80) centimeter schotels.

De signaal metertjes in je ontvanger kijken naar een bepaald signaal van de betreffende satelliet.

Astra 2 en Hotbird ga je niet ontvangen met je Duo LNB, daar is die niet voor bedoeld

Astra 1 en 3 dus wel.

Ik weet niet of die signalen überhaupt wel beschikbaar zijn in jouw regio, en dat zou dus ook een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Als je ontvanger de mogelijkheid heeft om de frequentie en dergelijke in te stellen waarop gekeken moet worden, zou je dat kunnen proberen.

Ik ken het apparaat niet dus kan je daar ook niets over vertellen.

Let er overigens ook op dat je de LNB schuin hangt, met de aangegeven hoek (kijk nog es naar dat doosje).

De "toeters" moeten niet op gelijke hoogte zitten !

Ik heb ook een duo-lnb60 en toch werkt die op een 80 cm terwijl daar 80cm modellen voor bedoeld zijn. Doch dat gaat echt niet meer werken op een 1.20 of 1.40 meter schotel.

Misschien dat die voor 80cm daar wel weer op werkt of een groter model.

Mas3 heeft inderdaad gelijk ook met de hoogte. Als je achter de schotel staat, moet de rechter lnb, dus die wat op Astra 23,5 is uitgericht, schuins omhoog staan. De linker lnb moet je dan op Astra 1 uitrichten, daarmee begin je en dan moet die andere eigenlijk goed staan, behalve dat je dan even nog wat omhoog bewegen moet.

Het uitrichten kan echt moeilijk zijn, zeer zeker met een grote schotel, want hoe groter de schotel, hoe nauwkeuriger de afstelling. Afstellen met een meter is dan eigenlijk al een must.

Pffff......sorry hoor.....'toeters'.....??? Schuin omhoog?

Ik hoop dat ik die monteur nog een keer kan bereiken....blijft Moskou he..??

LNB, is dat nu het 'witte' gedeelte van het blokje?

Daaronder zitten 4 aansluitingen.......de schotel hangt aan de zijkant van het huis op 5 hoog.....vanaf die 4 aansluitingen lopen er 3 kabels naar een klein doosje....switch....sat 1 - out - sat 2.....twee draden naar binnen, dat klopt dus als ik het goed lees......die lopen naar de achterkant van mijn receiver.....

Ik probeer met dat DisC a, b, c en d verhaal de astra 19 op A te zetten maar kan hem alleen maar op hotbird zetten....??

Vooralsnog is de astra19 perfect hoor......maar heb sinds kort een HD pakket bij CD en weet niet of ik daar nu optimaal van profiteer....??

Anyway.....ben al het nodige wijzer geworden hier.....

Groet,

Marco

Vooralsnog is de astra19 perfect hoor......maar heb sinds kort een HD pakket bij CD en weet niet of ik daar nu optimaal van profiteer....??
Dat pakket heb je dus totaal niets aan als je de Astra3 op 23.5 niet kunt ontvangen alle HD zenders van CanalDigitaal zitten op 23.5 oost.

Je moet maar even oefenen met de handleiding er bij met het instellen van disqC als hij niet ingesteld is krijg je zeker geen beeld.

Op de vraag wat is een lnb wikipedia dit is een enkele zoals je kunt zien maar ze bestaan zoals je zelf al hebt met meerdere uitgangen voor meerdere ontvangers.

Dus toch zien dat je de monteur weer te pakken krijgt de duo lnb lijkt niet te gaan werken dan proberen met losse lnb's en een beugel dat ze verder uit elkaar kunnen.

Hoi.

Leuke hobby he :tong:

Je installatie klopt niet, zoals je hem nu beschrijft.

Van je LNB ("ontvangstkop") lopen er 3 kabels naar een switch (met 3 aansluitingen) , en vandaar lopen er dan 2 kabels verder.

Dat is heel vreemd.

Als je een originele canal digitaal satelliet (CDS) DuoLNB in quad uitvoering hebt, dan moet er helemaal geen switch tussen zitten.

De kabels moeten direct van de LNB naar de betreffende ontvanger.

Wanneer je 1 ontvanger op je slaapkamer, en een ontvanger met 2 ingangen in je woonkamer hebt, dan kom je dus inderdaad uit op 3 kabels aan de LNB, en 1 aansluiting over.

We zijn er van uitgegaan dat je een Duo LNB hebt, maar dat heb je zelf niet geschreven of duidelijk bevestigd.

Je hebt wel gezegd "Correct me if I am wrong maar het is een DUO LNB 4 QUAD???".

Is dat een vraag of is het iets dat je hebt overgeschreven van de doos of de rekening ofzo maar wat jou verder niets zegt ?

Een klassieke LNB is een doosje met minstens 1 aansluiting voor een kabel, met aan 1 kant een stukje buis waaraan aan het eind dan weer een klein trechtervormig deel zit.

Vanwege deze vorm, noemde ik dat een "toeter".

Tegenwoordig kan het ook zijn dat dat trechtervormige deel er niet meer (zichtbaar)aan zit.

Met dat stukje buis word het geheel aan de schotel geklemd.

Een Duo LNB heeft 2 van die buisjes er aan zitten.

Als je van de voorkant tegen de schotel en de LNB kijkt, en dus met de LNB mee naar die schotel, dan moet de Duo LNB bevestigd zijn aan het rechter buisje.

Het linker buisje moet dan iets hoger zitten dan het rechter buisje en het bevestigingspunt van de LNB.

Dat staat beschreven in de handleiding (of op het doosje).

Het is maar de vraag of Moskva Satellite Inc. (ik gok maar iets ;) ) dat wel weet / begrepen heeft.

Wanneer die gast met die switch is aangekomen, en je die niet uit Zoetermeer hebt meegekregen, dan begrijpt die gast er dus geen fluit van.

Als je Astra 3 niet kunt ontvangen, heb je ook helemaal niets aan je HD pakket, en das dan toch behoorlijk zonde.

Voor wat betreft de instellingen van je ontvanger: ik ken het ding niet, dus ik kan je niet precies zeggen hoe je m moet instellen.

Maar vergeet gewoon alle andere satellieten dan Astra 1 op 19.2 en Astra 3 op 23 graden oost.

DiSEqC (Digital Satellite Equipment Control) heeft verschillende uitvoeringen en je kunt je vooreerst beperken tot de versie die je maar 2 mogelijkheden bieden.

Als het goed is zie je het menu dusdanig wijzigen zodra je ook de DiSEqC versie in je menu wijzigt (misschien moet je wel daarvoor eerst die instelling accepteren, een stapje terug in het menu en dan weer naar de volgende stap).

Ik heb nu alweer behoorlijk wat info gestrooid, maar het lijkt me eigenlijk verstandig om het maar stapje voor stapje te doen.

Dan is de eerste stap, vast te stellen wat je precies hebt aan apparatuur.

Daarom het verzoek om zoveel mogelijk merken en typenummers te noemen van de zaken die je hebt.

Zoals die swicth, want er zijn ook nog eens verschillende soorten switches (en is die spontaan door een Rus aangeleverd?).

En dan dus de LNB een typenummer of een zo exact mogelijke beschrijving.

Ook wat voor kabels je allemaal hebt liggen (van waar naar waar, aantal) en welk type schotel je hebt.

Eventueel kun je ook proberen je verhaal met foto's te verduidelijken, maar die foto's moet je dan wel even via zo'n online foto site op het net zetten (die mogelijkheid staat bij ons namelijk uit).

Als we hebben vastgesteld dat je wel of niet met de installatie verder kunt, kunnen we kijken hoe je dan verder moet.

Kan wel zijn dat het dan een paar dagen duurt omdat we niet altijd tegelijk online zijn, maar het bespaart je wel energie die niet nodeloos verspild word.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan