Hoi.
Leuke hobby he
Je installatie klopt niet, zoals je hem nu beschrijft.
Van je LNB ("ontvangstkop") lopen er 3 kabels naar een switch (met 3 aansluitingen) , en vandaar lopen er dan 2 kabels verder.
Dat is heel vreemd.
Als je een originele canal digitaal satelliet (CDS) DuoLNB in quad uitvoering hebt, dan moet er helemaal geen switch tussen zitten.
De kabels moeten direct van de LNB naar de betreffende ontvanger.
Wanneer je 1 ontvanger op je slaapkamer, en een ontvanger met 2 ingangen in je woonkamer hebt, dan kom je dus inderdaad uit op 3 kabels aan de LNB, en 1 aansluiting over.
We zijn er van uitgegaan dat je een Duo LNB hebt, maar dat heb je zelf niet geschreven of duidelijk bevestigd.
Je hebt wel gezegd "Correct me if I am wrong maar het is een DUO LNB 4 QUAD???".
Is dat een vraag of is het iets dat je hebt overgeschreven van de doos of de rekening ofzo maar wat jou verder niets zegt ?
Een klassieke LNB is een doosje met minstens 1 aansluiting voor een kabel, met aan 1 kant een stukje buis waaraan aan het eind dan weer een klein trechtervormig deel zit.
Vanwege deze vorm, noemde ik dat een "toeter".
Tegenwoordig kan het ook zijn dat dat trechtervormige deel er niet meer (zichtbaar)aan zit.
Met dat stukje buis word het geheel aan de schotel geklemd.
Een Duo LNB heeft 2 van die buisjes er aan zitten.
Als je van de voorkant tegen de schotel en de LNB kijkt, en dus met de LNB mee naar die schotel, dan moet de Duo LNB bevestigd zijn aan het rechter buisje.
Het linker buisje moet dan iets hoger zitten dan het rechter buisje en het bevestigingspunt van de LNB.
Dat staat beschreven in de handleiding (of op het doosje).
Het is maar de vraag of Moskva Satellite Inc. (ik gok maar iets
) dat wel weet / begrepen heeft.
Wanneer die gast met die switch is aangekomen, en je die niet uit Zoetermeer hebt meegekregen, dan begrijpt die gast er dus geen fluit van.
Als je Astra 3 niet kunt ontvangen, heb je ook helemaal niets aan je HD pakket, en das dan toch behoorlijk zonde.
Voor wat betreft de instellingen van je ontvanger: ik ken het ding niet, dus ik kan je niet precies zeggen hoe je m moet instellen.
Maar vergeet gewoon alle andere satellieten dan Astra 1 op 19.2 en Astra 3 op 23 graden oost.
DiSEqC (Digital Satellite Equipment Control) heeft verschillende uitvoeringen en je kunt je vooreerst beperken tot de versie die je maar 2 mogelijkheden bieden.
Als het goed is zie je het menu dusdanig wijzigen zodra je ook de DiSEqC versie in je menu wijzigt (misschien moet je wel daarvoor eerst die instelling accepteren, een stapje terug in het menu en dan weer naar de volgende stap).
Ik heb nu alweer behoorlijk wat info gestrooid, maar het lijkt me eigenlijk verstandig om het maar stapje voor stapje te doen.
Dan is de eerste stap, vast te stellen wat je precies hebt aan apparatuur.
Daarom het verzoek om zoveel mogelijk merken en typenummers te noemen van de zaken die je hebt.
Zoals die swicth, want er zijn ook nog eens verschillende soorten switches (en is die spontaan door een Rus aangeleverd?).
En dan dus de LNB een typenummer of een zo exact mogelijke beschrijving.
Ook wat voor kabels je allemaal hebt liggen (van waar naar waar, aantal) en welk type schotel je hebt.
Eventueel kun je ook proberen je verhaal met foto's te verduidelijken, maar die foto's moet je dan wel even via zo'n online foto site op het net zetten (die mogelijkheid staat bij ons namelijk uit).
Als we hebben vastgesteld dat je wel of niet met de installatie verder kunt, kunnen we kijken hoe je dan verder moet.
Kan wel zijn dat het dan een paar dagen duurt omdat we niet altijd tegelijk online zijn, maar het bespaart je wel energie die niet nodeloos verspild word.