MOTECK SG-2100A-probleem

C

chrisjan

Ik heb onlangs van een vriend ,die stopt met het sateliet-gebeuren, hoger vermelde motor gekregen, weliswaar in prima staat, een paar jaren oud en praktisch nooit veel gedraaid.... maar word met het volgende probleem gekonfronteerd...

Hij staat geblokkeerd op een uiterste limiet en bij het aansluiten krijg ik er niet de minste beweging in...Enkel als ik hem OPEN maak kan ik hem manueel draaien....maar van zodra ik hem opnieuw op mijn decoder DREAMBOX 7025 aansluit draait hij automatisch weer naar die uiterste limiet..en hopla weer hetzelfde fenomeen...niet te verplaatsen...

Mijn vraag is nu: HOE kan ik dit verhelpen?En HOE moet ik hem dan desnoods opnieuw instellen?....Wie heeft daar ervaring mee of heeft dit ook al eens tegengekomen?

1000 x thanks

Het naar 1 kant draaien en dan niet meer verder of terug willen is een typisch probleem wat je vaker ziet bij de SG-2100 motoren van Moteck. Het is me niet bekend of dit ook met de STAB motoren voor komt.

Wat het belangrijkst is om te weten, is of de motor niet stuk is en handmatig gedraait kan worden. Dit kun je het best proberen door gebruik te maken van de daarvoor bestemde knopjes op de motor zelf, en dus niet door hem open te maken.

Hier (klik) zie je zo'n motor aan de onderkant.

Ik heb er wat pijltjes bij gezet.

Resetten kun je hem door bijv. rechts in dat kleine gaatje (zie pijltje) een kaasprikker of stopnaald te gebruiken.

Als de motor aangesloten is op de ontvanger, kun je de grote grijze plastic knop (links, zie pijl) gebruiken om handmatig te draaien.

Ingedrukt houden draait hij een kant op. Draait het niet, moet je twee keer achter elkaar drukken en dan dus wel de tweede keer ingedrukt houden, dan zou hij de andere kant op moeten draaien.

Als dat goed werkt dan werkt de motor in elk geval zelf nog goed.

Daarna ga je naar de ontvanger naar het motor setup menu.

Je ziet dan het beeld voor je waar je de GotoXX funktie kunt gebruiken. Schakel even de GotoXX funktie uit en kijk in het lijstje wat dan tevoorschijn komt of er satelliet posities zijn opgeslagen.

Zoja, verwijder deze en schakel dan de gotoXX funktie weer aan.

Als ik het goed herinner kun je dan via de blauw knop (volgende) naar de volgende pagina van de motor setup.

Gebruik bovenaan het selectievak om "reset all limits" te kiezen. Selecter deze funktie en druk dan op de groene knop voor OK.

Druk voor de zekerheid een paar keer op OK zodat zeker is dat het werkte.

Neem nu weer dat bovenste vak en selecteer "Goto 0" en daarna weer groene knop.

De schotel moet nu naar het nulpunt gaan draaien.

Als hij dat doet, dan is de boel gefixed.

Ik heb de zelfde rotor en het zelfde probleem gehad toen ik hem draaide d.m.v. een DM800 PVR. Regelmatig sloeg de rotor op hol en liep naar uiterst oost en bleef daar staan. De oplossing voor mij was: "Ik draaide hem dmv de Rotor Instellingen naar het 0 punt. Vervolgens een station op b.v. een Astra satelliet kiezen en hem daarheen laten lopen. Dat gebeurde dan ook en ik had er een paar weken geen last meer van.

Nu draai ik de zelfde rotor met een DM8000 en het probleem heeft zich in twee jaar geen enkele keer meer voorgedaan.

Ik vrees dat het iets met de, door de box, geleverde stroom te maken heeft.

@ Cluyveduiker, dat klopt, de voeding van de 800 is eigenlijk te zwak om de rotor correct aan te sturen, ben dit fenomeen al vaker tegengekomen.

Je kunt het voltage wat de ontvanger moet afgeven ook wat hoger zetten. Ik had die op de 7020 altijd op 40mV staan.

Met de DM800 heb ik nog nooit last gehad met draaien met de schotel.

Dat naar een hoek lopen deed ie ook bij andere Dreamboxen met name als er een satellietpositie werd opgeslagen. Daarom is het belangrijk om daar naar te kijken want de oplossing die Cluyveduycker gaf is niet anders dan die wat ik gaf. De motor naar het 0 punt laten draaien vanuit de motor setup. Waar je daarna naar toe gaat d.m.v. het kiezen van een zender maakt verder niet zoveel uit.

Alleen werkt die oplossing niet als er satellietposities zijn opgeslagen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan