My book Word Edition als linux server.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
190
Punten
63
Ik heb een My book Word Edition 1TB aangeschaft en het leuke is dat deze op het netwerk middels de router of het modem op je netwerk aangesloten is.
Nu las ik dat je deze van linux software kan voorzien en zodoende met andere gebruikers kan delen. Eigenlijk wil ik een Linux server partitie en een data partitie creeren.

Hoe de software aan te passen zodat je er alles op kan installeren daar heb ik al een site voor gevonden maar ik wil eerst me er wat verder in verdiepen wat mogelijk is.

Zijn er techneuten die dit al geinstalleerd hebben en mij verder kunnen helpen o.a. met de beveiliging en adviseren met wat bruikbare software?

Grt. Parabolica

Klopt Kilroy, Linux draait erop maar je moet het een en ander uitschakelen om er de volle controle over te krijgen, zo moet Mionet er eerst af of uitgeschakeld worden.
Dat kan, maar eerst moet je een nep-firmware filetje erop zetten om SSH- access te krijgen.
Daarna kan je met putty onder windows verder met linux.

Hier de uitleg :

_http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1250645

Toch geeft de HD conflicten op de poort van het modem omdat hij http gebruikt op de poort 80. Dit overbelast dan ook de internetverbinding enorm zodat hij soms helemaal wegvalt.
Inmiddels zijn de poorten al gewijzigt en dat werkt al een stuk beter.

Grt. Parabolica.

Juist kerel!
En op de site die ik noem staat precies hoe je ssh moet aanzetten.

Bovendien hoe je hem als file, web, of ftp server moet instellen.
Hoe je ipkg installeert om programma's erop te zetten.
Kortom hoe je het ding "tweakt".

Je hoeft dus geen aparte partities te gaan maken voor linux.
Alles is er al.

Grtz.

Yip Kilroy,

Als het mee zit binnenkort online.
Maar ik zal nog wel met vragen komen wat Linux betreft.
Moet niet zo zijn dat alles open staat :)

Ik heb de software version 01.00.16 op deze HD en daar werkt de patch niet op. Deze gaat tot 01.00.14 als ik het goed begrepen heb.

Nu heb ik een Feature Pack geinstalleerd en ik beschik nu over een extra interface.
Inmiddels kan ik kiezen uit een hele lijst met toepassingen van optware die ik kan installeren.
Maar nu wil ik er een (goede) server op installeren. Heeft er iemand een goed advies?
Ik lees iets over openvpn en kan ik dan bijvoorbeeld doorverbinden naar de Dreambox (en andere) op afstand? Ik ben dus nog een newbie voor Linux dus elk advies is welkom.

Grt Parabolica

Het hangt ervan af wat voor server je wil installeren.
Een file-server een web-server een ftp-server.
Ik weet niet of je er meerdere gelijk kunt laten lopen.
Het wordt tijd dat BT eens wat licht erover laat schijnen.

Grtz.

Inmiddels na 2 dagen installeren en poorten open, weer wijzigen van de poorten, ip adressen invullen en steeds maar geen toegang kunnen krijgen via mijn extern IP adres en zodoende in te kunnen inloggen op afstand heb ik de boel maar eens gereset.
En kijk en alles overgedaan en nu wel toegang op afstand, wordt het dan toch nog leuk?
Ik had de HD bijna in mijn computer gezet :)

Vervelende is dat mijn modem maar 11 firewall rules aan kan (Zyxel). En daar kom ik dus te kort aan. Tenslotte wil je niet dat ze via je HD binnenkomen op je Network :)

Inmiddels zit er een public webserver op en een prive AccessBook dus dat draait naast elkaar Kilroy.
Er zijn nu twee links te gebruiken (http (public) en https (SHH)) naar de HD via 2 poorten die in het modem worden toegewezen aan de HD.

Om toegang te krijgen tot de software van openVPN (e.a. software), en deze ook te installeren op de HD, willen zij een donatie hebben via paypal? Moet toch ook anders kunnen lijkt mij.

Volgende stap is om te kijken of er iets voor de Dream op kan draaien.

Het zal een periode worden van testen en uitzoeken hoe het werkt en wat er mogelijk is.
Maar we maken progressie en geduld is hierbij noodzakelijk.

Grt. Parabolica.

Ja kerel soms moet je wat proberen als je iets wil bereiken.
Maar het loopt toch uiteindelijk.

OpenVPN is open source zover ik kan zien.
Dus niks paypal, flauwekul!
Of het heeft iets met dat feature pack te maken?

Als je een web-server hebt gemaakt moet je toch ook een domainname geregistreerd hebben.
Hoe wil je anders van buiten naar binnen.
Of je moet het IP-adres gebruiken.
Ik zou anders een veilige versie van ftp gebruiken.

Als firewall kun je anders ook de linux firewall gebruiken denk ik.
Die zal wel meer mogelijkheden bieden.

Grtz.

Kilroy;203698 zei:
OpenVPN is open source zover ik kan zien.
Dus niks paypal, flauwekul!
Of het heeft iets met dat feature pack te maken?

Ja, het heeft met een feature pack te maken Kilroy.

Kilroy;203698 zei:
Als je een web-server hebt gemaakt moet je toch ook een domainname geregistreerd hebben.
Hoe wil je anders van buiten naar binnen.
Of je moet het IP-adres gebruiken.
Ik zou anders een veilige versie van ftp gebruiken.

Yip het gaat middels het ip-adres.

Kilroy;203698 zei:
Als firewall kun je anders ook de linux firewall gebruiken denk ik.
Die zal wel meer mogelijkheden bieden.

Daarom was mijn vraag wat goede Linux software was. :)
Maar ik ga er wel over lezen. Ik moet ook even kijken of ik zelf ook wat kan installeren aan Linux software buiten die feature pack's om.

Grt Parabolica.

Wat voor linux packs er verder zijn weet ik zo niet.
Wel dat linux open source is (als OS).
En ook linux programmas als vsftp of pure-ftp en apache als webserver zijn ook vrij.
Die moet je zo kunnen installeren.

Grtz.

Ik ga er gewoon eens een .tar file opzetten en uitpakken. Kijken of het systeem het pikt.
Het zou wel heel vervelend zijn als je er niks anders bij kan zetten.
Immers er is genoeg Linux software te vinden op het net.

Grt Parabolica

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan