Na de instalatie

B

BiG_G

Tja, nu is 10 geinstalleerd, en het eerste wat me opvalt is dat er nog meer subprocessen draaien. Dingen die me niets zeggen. Op zich niet boeiend, waare het niet dat mijn systeem nu op de grens van werkbaar ligt.
Ik denk dat ik een basis instal van een volgende versie niet op deze machine moet doen.
Eens kijken wat ik kan doen om die processen die ik niet nodig acht eruit te slopen...

G

BiG_G zei:
Tja, nu is 10 geinstalleerd, en het eerste wat me opvalt is dat er nog meer subprocessen draaien. Dingen die me niets zeggen. Op zich niet boeiend, waare het niet dat mijn systeem nu op de grens van werkbaar ligt.
Ik denk dat ik een basis instal van een volgende versie niet op deze machine moet doen.
Eens kijken wat ik kan doen om die processen die ik niet nodig acht eruit te slopen...

G

Begint op Windhoos te lijken, hiihiiiii

Bertje

En ben benieuwd of dit wel lukken gaat. :biggrin:

G bedankt iig voor de snelle service! :thumpsup:

Als je Novell mag geloven is dit DE tegenaanval op windows. Dit zou netzo werkbaar moeten zijn voor een beginner als windows.
Een logisch gevolg daaraan is natuurlijk dat je meer processen en subprocessen krijgt. Qua absolute eenvoud moet ik ze zeker gelijk geven (qua install) Maar als je zoals ik, zelf je instellingen wil bepalen is het even opletten geblazen... Maar er is nooit een man overboard totdat je de licens agreements hebt geaccodeerd... daarna wordt er geformateerd.

Ik zelf ben niet helemaal eerlijk bezig omdat ik mijn /home dir gerbruik sinds 8.0 oid... Alle instellingen die ik in het verleden heb gemaakt voor de user BiG_G worden netjes overgenomen met elke verse install. Hoe zit zoeen indeling eruit dan?:
hda1 = /
hda2 = /usr
hda3 = /data
hdb1 = /home
Bij instalatie zeg ik gewoon dat hij hda1 en 2 mag formateren maar moet de andere 2 met rust laten, alleen de mountpunt instellen als /home en /data.
Dit heeft als voordeel dat een backup alleen gemaakt is als beveiliging dat je iets fout doet, maar doe je het goed... dan pakt je systeem gewoon de user, renamed hem naar dezelfde user (snap je het nog?).
Alleen bij upgrade van bv evolution 1.8 naar 2.0 kreeg ik een dubbele mail box...
Verder... ach, ik moet eens gaan schonen:
Alles wat van belang is backuppen... en dan als root rm-r /home/BiG_G
en dan gewoon opnieuw aanloggen...

Dat is weer een leuk stukje informatica, niet?

En nu ben ik aan het spelen met ethereal en beagle :biggrin:

G

Wat wel heel mooi is gedaan, als je een waarschuwing ontvangt mbt een scherm dat onder een scherm ligt waar je mee bezig bent, licht dat balkje onder op je werkbalk heel rustig op en dooft het weer.

Mono even uitgezet. eoa process wat mijn systeem teveel vertraagt. lijkt te helpen. Eens even kijken wat mono nu precies is... :biggrin:

Evolution 2.4... wat zou het verschil zijn met 2.2? eens even kijken... Zag wel een process evolution-exchange...

Het ziet er allemaal weer mooi uit maar Helaas ook in deze versie werkt mijn draadloze netwerk kaartje in mijn laptop ook weer niet ik heb al gezocht naar een goede driver voor linux maar nee hoor :( maar ik zoek verder wie zoekt zal vinden zegt men.

het is een Planet WL3560 PCMCIA kaart

Tja dat moest ik nog even uitzoeken hoe dat werktte met nero, maar nadat gevonden te hebben is de install van suse feilloos verlopen binnen een uur stond het erop, en nu op dit moment zit ik mijn eerste bericht te typen met suse 10.0 onder firefox.... grappig!!!

Hier gaat wederom een wereld voor mij open, leuk voor de komende donkere avonden. :biggrin:

Hier ga ik de winter wel weer mee doorkomen.

Zo en nou is er eindelijk eentje blij. (G)

@Wizzard, ik zou voor je kijken naar je kaartje, ik had het je niet gezegt, maar ik was het wel van plan en ben het helemaal vergeten... Ik ga er nog achterna.

@Freg, Gefeliciteerd!
Firefox heeft iets leuks: (ook in de windows versie) klik op de link met je rechtermuisknop en kies 'openen in ander tabblad'... Tada... 1 browser, meerdere pagina's open... (scheelt enorme hoeveelheden ruimte en is veel sneller!)

Het leukste nu is "waar begin ik?"

Nou hier bv... ;)

G

Rustig aan joh, laat me eerst even heel de OS bekijken, ben eerst benieuwd of de multiboot werkt, ga ik zo dadelijk proberen....

Ik heb al wel en ding gezien wat heel erg snel verandert moet worden, en dat zijn toch weer de instellingen van het beeld, want ik wil het net als onder XP lekker klein en overzichterlijk hebben, want ik kan het nu met mijn ogen nog zien.

Maar je weet waar het voor is hier h? G en wellicht gaan we jou dus ook op weg helpen daar jij het losgelaten hebt, eens zien hoever we met de info kunnen gaan hier. ;)

Kijk ik had het al gezegd, maar dit blijkt dus al meteen 1 van de mooie dingen te zijn van linux vindt ik.

Je knalt het zo over een andere os heen, en je maakt er in no-time een multiboot van.

dat is dus pluspunt 1 al, eens zien wat ik nog meer vinden kan.

Wat is nou amaroK toch weer voor een raar iets BiG_G daar komt vindt ik wel een heel errug raar geluid uit!!!! :confused:

Wat staat me nog meer te wachten? :biggrin: Toch niet meer van die rare dingen???

Amarok? Da's toch de mp3 speler die (ook) in Suse zit toch? Nja, mediaspeler eigenlijk, maar mp3's doet ie in elk geval.:)

Wist je dat je de keuze van de multboot heel makkelijk kan instellen?
(of Linux als eerste begint of windhoos)

Ff wat anders, je draait toch wel als user freggel he? En niet als root?

G

Root mag alles!
rm -r *.* in root = schijf leeg... Geen waarschuwing "weet u het zeker" gewoon leeg!!!
Root is god op een *nix systeem. Root gebruik je alleen als je iets moet doen wat je als gebruiker niet kan.

maw: Draai NOOIT als root!

Zeg Freg,

Heb je al een emailtje gestuurd met Evolution?
Evolution opstarten, mailtje maken (in html opmaak), op invoegen klikken....

Smily toevoegen... ;) En DAT heeft M$ Outlook niet! :biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Whahahaha

Nog iets leuks:
gdm.conf (en mocht je kde gebruiken: kde.conf)
Dit is een bestandje waar je enige invloed op je windowmanager kan uitoefenen.
bv de autologon:
Code:
# Automatic login, if true the first local screen will automatically logged
# in as user as set with AutomaticLogin key.
AutomaticLoginEnable=true
AutomaticLogin=BiG_G

Ook zie je dat je je aanlogscherm kan veranderen, en dat je dat hier kan wijzigen:
Code:
# The greeter for local (non-xdmcp) logins.  Change gdmlogin to gdmgreeter to
# get the new graphical greeter.
Greeter=/opt/gnome/lib/gdm/gdmgreeter

Dit is allemaal het puntje van de ijsberg...

rm -r *.* in root = schijf leeg... Geen waarschuwing "weet u het zeker" gewoon leeg!!!
Oh? Bij welke flutdistro is dat dan? In Redhat, Suse 9.2 en Centos dacht ik, krijg ik altijd een waarschuwing als ik dit zo doe.
Eigenlijk twee, want dan gaat ie ook nog eens mauwen dat bepaalde dingen geen bestanden maar directory's zijn en die krijg je zo niet weg.
Echter als ik rm -rf doe, dan niet meer en ook geen waarschuwing.:)

Maar de strekking van je verhaal is wel juist. Je werkt niet in root, omdat je vele malen gemakkelijker bij een vergissing ook onmiddellijk een probleem hebt, omdat onder root weg=weg, punt.
Daarnaast word het sterk afgeraden ook uit securityoverwegingen, normaliter als root werken is "not done" onder linux, alhoewel sommige linuxfreaks (niet op dit forum overigens) dat wel -erg- ver doortrekken soms en je daar wel lijkt als asociale te worden bekeken al je perse onder root iets doen wilt.

Daar zit hem net ook een van de beveiligingsverschillen tussen windows en linux. Bij windows XP bijv. werkt elke jankukel als beheerder. Ergens ook logisch. Ikzelf trouwens ook hoor, alleen weet een aantal mensen wel, en velen niet waar men mee bezig is.
Hoe dan ook, als je in windows ook als user zou werken en alleen beheerder zou gebruiken om bepaalde dingen te installeren en te wijzigen, zouden ook bepaalde dingen beter gaan, andere dingen weer niet aangezien linux wat dat betreft een veel beter en meer secure systeem is dan windows.

Doch kortgezegd, als root werken is not done, root gebruik je alleen als je iets wilt doen wat alleen root kan. En de ietwat gevorderden beperken zelfs dat gebruik en vangen van dat soort dingen een deel alweer af door gebruik te maken van het sudo commando waarmee je een commando als root kunt laten uitvoeren zonder dat je als root hoeft in te loggen.
Zelf vind ik het allemaal wat overdreven, maar als root werken? Nee, dat doen we inderdaad niet.:)

Heb je de manpage wel eens bekeken?

Kijk even naar het verschil van jouw en mijn commando... Waar die f voor staat.

Black Tiger zei:
Oh? Bij welke flutdistro is dat dan? In Redhat, Suse 9.2 en Centos dacht ik, krijg ik altijd een waarschuwing als ik dit zo doe.
Eigenlijk twee, want dan gaat ie ook nog eens mauwen dat bepaalde dingen geen bestanden maar directory's zijn en die krijg je zo niet weg.
Echter als ik rm -rf doe, dan niet meer en ook geen waarschuwing.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan