rm -r *.* in root = schijf leeg... Geen waarschuwing "weet u het zeker" gewoon leeg!!!
Oh? Bij welke flutdistro is dat dan? In Redhat, Suse 9.2 en Centos dacht ik, krijg ik altijd een waarschuwing als ik dit zo doe.
Eigenlijk twee, want dan gaat ie ook nog eens mauwen dat bepaalde dingen geen bestanden maar directory's zijn en die krijg je zo niet weg.
Echter als ik rm -rf doe, dan niet meer en ook geen waarschuwing.
Maar de strekking van je verhaal is wel juist. Je werkt niet in root, omdat je vele malen gemakkelijker bij een vergissing ook onmiddellijk een probleem hebt, omdat onder root weg=weg, punt.
Daarnaast word het sterk afgeraden ook uit securityoverwegingen, normaliter als root werken is "not done" onder linux, alhoewel sommige linuxfreaks (niet op dit forum overigens) dat wel -erg- ver doortrekken soms en je daar wel lijkt als asociale te worden bekeken al je perse onder root iets doen wilt.
Daar zit hem net ook een van de beveiligingsverschillen tussen windows en linux. Bij windows XP bijv. werkt elke jankukel als beheerder. Ergens ook logisch. Ikzelf trouwens ook hoor, alleen weet een aantal mensen wel, en velen niet waar men mee bezig is.
Hoe dan ook, als je in windows ook als user zou werken en alleen beheerder zou gebruiken om bepaalde dingen te installeren en te wijzigen, zouden ook bepaalde dingen beter gaan, andere dingen weer niet aangezien linux wat dat betreft een veel beter en meer secure systeem is dan windows.
Doch kortgezegd, als root werken is not done, root gebruik je alleen als je iets wilt doen wat alleen root kan. En de ietwat gevorderden beperken zelfs dat gebruik en vangen van dat soort dingen een deel alweer af door gebruik te maken van het sudo commando waarmee je een commando als root kunt laten uitvoeren zonder dat je als root hoeft in te loggen.
Zelf vind ik het allemaal wat overdreven, maar als root werken? Nee, dat doen we inderdaad niet.