netwerk i.c.m. kabelmodem

G

Grandpa

Ik heb internet via lan dus mijn netwerkaansluiting is al in gebruik en zou ook een netwerk willen maken met een andere pc, hoe doe ik dat?

Heb je een router? Zonee, dan kan het ook wel, maar dan moet altijd 1 pc blijven aan staan als je middels de andere gebruik van internet wenst te maken.

Je hebt dan ook in 1 pc twee netwerkkaarten nodig en een nullmodemkabel.

Dan ben je bijna net zoveel kwijt als een goedkope kabelrouter (ongeveer 35 a 40 euro soms zelfs nog goedkoper).

Met een kabelrouter gaat het een heel stuk gemakkelijker en kun je er nog meer pc's aanhangen.

Ik wil eigenlijk 1 pc voor internet gebruiken dus lan voor internet via de kabel deze heeft een onboard 3com dit werkt prima, en de andere wordt een pc waar geen internet op hoeft, alleen bestanden delen met de internetpc.
Voorheen deed ik dat doormiddel van een usbmemorystick.
Ik heb nog 2 netwerkkaarten van 10/100 mb van Target LAN-
NSC DP83815 32 bits, ik weet niet of deze kaart ook in WIN XP werkt, is al een iets oudere kaart. Ik heb het al eens geprobeerd in XP en de kaart gaf problemen met de herkenning in XP.

D.m.v. een router kun je op elke pc bestanden met elkaar delen. Op elke pc kun je via windows aangeven welke mappen gedeeld mogen worden door andere gebruikers met daarbij ook nog de mogelijkheid of een gebruiker alleen bestanden mag opvrgane en kopi?ren of zelfs aanpassen in de desbetreffende map.Met de bijgeleverde software van de router kun je aangeven welke pc wel en welke pc niet op internet mag, dit kun je zelfs indelen in bepaalde tijdstippen wanneer dit wel of niet mag. Elke pc heeft maar 1 ethernetkaart (netwerkkaart) nodig.

En als je perse geen router wilt aanschaffen, dan duw je dus een tweede netwerkkaart in de internet pc. Deze geef je dan een intern ip adres (zie cursus netwerk).
Deze verbind je met een crossover kabel rechtstreeks naar de andere pc wat je dus ermee wilt koppelen. Geef deze ook een intern ip adres in dezelfde range.

Herkent xp die netwerkkaart niet, nja, een nieuwe kost maar iets van 15 euro geloof ik.

Een en ander staat allemaal beschreven in de cursus netwerk.
Maar een router maakt het toch wel gemakkelijker, net zoals Lejawe ook al aangeeft, en als je dan bedenkt dat je al een routertje hebt voor pak hem beet 40 euro.
Maar oke, die keuze mag je zelf maken.

Bedankt voor jullie uitleg, dit is een aspect van de computerij waar ik het minst verstand van heb, dus volg ik je cursus met belangstelling. Ben nog op zoek naar XP driver voor de lankaart.

Originally posted by Grandpa Ben nog op zoek naar XP driver voor de lankaart.

Neem is een kijkje op de site van de fabrikant daar staan meestal wel drivers.

Zo niet dan zou je moeten gokken met wat windows zelf aan boord heeft kwa drivers :)

Realtek is meestal wel een goeie gok

Waarom niet gewoon een kabeltje van je kabelmodem naar een (nog aan te schaffen) hub en dan naar beide PC's ?
Dan ben je er ook... evt. is een router met firewall/nat/dhcp mogelijkheden e.d. mooier en hoeft niet veel duurder te zijn.
Dan hoeft ook niet perse 1 PC aan t blijven staan ofzo en geen 2 netwerkkaarten in 1 PC ingewikkelde configuratie e.d.
Met een hub heeft de andere PC ook toegang tot internet, als je dat perse niet wilt kan je dus een router nemen en zorgen dat al het internet verkeer alleen naar 1 pc gaat.

OK, ik begin er een klein beetje van te snappen. Stel ik heb dus een kabelrouter, ik sluit de utpstekker van het kabelmodem aan op de ingang, dan heb ik dus uitgangen naar de pc,s. Voor zover duidelijk,maar dan wil ik dus kabelmodem naar 1 pc en bestanden van de (internetpc) naar de tweede pc, moet ik dan de ingang weer ompluggen??

Originally posted by _PM
Waarom niet gewoon een kabeltje van je kabelmodem naar een (nog aan te schaffen) hub en dan naar beide PC's ?
Dan ben je er ook... evt. is een router met firewall/nat/dhcp mogelijkheden e.d. mooier en hoeft niet veel duurder te zijn.
Dan hoeft ook niet perse 1 PC aan t blijven staan ofzo en geen 2 netwerkkaarten in 1 PC ingewikkelde configuratie e.d.
Met een hub heeft de andere PC ook toegang tot internet, als je dat perse niet wilt kan je dus een router nemen en zorgen dat al het internet verkeer alleen naar 1 pc gaat.

@_PM:
Omdat dat niet werkt. Een hub deelt geen ip adressen uit dus kan je ook het internet niet op helaas. Heb je toch echt een router nodig.

Een hub is ook niet nodig omdat het hier maar om 2 pc's gaat dus een crosscable voldoet al.

@Grandpa:
Ja klopt, je moet een router zien als een internet verdeeldoos, aan de ene kant gaat er internet in en aan de andere kant heb je 4 (of meer) aansluitingen voor andere pc's die dan ook meteen met elkaar verbonden zijn.

Denk erover voor mijn toepassing een Sweex breedbandrouter +
4 poorts 10/100 Switch van 29,95 euro te kopen( hoeft in mijn geval geen wireless te zijn), hoop dat dit een goede keus is.

Oeps, even gekeken op site van Sweex er zijn van de router 2 types de LB 000020 en de LB000021. De firmware voor de laatste is gewijzigd i.v.m. ondersteuning L2TP protocol o.a. voor kabelmodem Motorola Surfboard Eurodocsis in gebruik bij provider
@Home, en laat ik die nou net hebben.

Originally posted by D-SQUAD
een hubje vind ik toch al niet zo lekker werken
heb op deze url een beetje uitleg hier over
Het principe heeft niets te maken met of het ding lekker werkt. Het principe van een switch is inderdaad mooier. Tot heb ik heel bewust een hub gekocht. In het thuisnetwerk is daar heel wat meer mee te testen en te sniffen wat het netwerk betreft. Heb ik weer een hoop van kunnen leren.

En, D-SQUAD, vertel eens eerlijk, hoe vaak heb jij thuis overbelasting van het netwerk en problemen door collisions??? Is je bottleneck niet gewoon je internet verbinding? ;)

Omdat dat niet werkt. Een hub deelt geen ip adressen uit dus kan je ook het internet niet op helaas. Heb je toch echt een router nodig.
Dat is afhankelijk van wat je wilt. Je kunt wel degelijk ook zonder router het internet op. Kwestie van ICS of andere share software gebruiken en statische ip's uitdelen.
Nadeel: de pc die aan het internet hangt moet een extra netwerkkaart erin krijgen en moet blijven aan staan.

Originally posted by xAndyx
Een hub deelt geen ip adressen uit [...] Heb je toch echt een router nodig.
Wat een onzin. Een router deelt ook geen ip-adressen uit. Daar heb je een dhcp-server voor nodig. Dat die nog wel eens in routers worden ingebouwd, is een heel ander verhaal.

Nja... nog wel eens.... zit er tegenwoordig toch al vaak standaard in... tenminste in de thuis-kabel/adsl-routers.

Had trouwens nog wat leuks ontdekt. Tijdje terug een discussie gehad met een stel amerikanen. Die waren dus van mening dat ze via dhcp een ip adres kregen, en ze hielden ook stug vol dat ze een hub hadden.
Ben daarop eens gaan informeren en wat blijkt, inmiddels zijn er ook hubs met dhcp servers ingebouwd.
Schijnt iets van halverwege vorig jaar te zijn uitgekomen ofzo in Canada en de US, heb ze hier nog niet gezien.
Bij een gewone goedkope thuis-hub dus he... wel grappig.

Die fabrikanten worden met de dag gekker.:)

Nu wordt het toch wel erg ingewikkeld met al die termen als dhcp hubs en wat al nog niet meer, ik raak de draad kwijt. Het draadje waar ik mee begon verzand nu in een heel andere discussie. Dus stel ik nog maar weer de simpele vraag: Heb ik met de Sweex breedebandrouter +4 poorts 10/100 Switch (het nieuwe type LB 000021) i.v.m. ondersteuning L2TP protocol, omdat mijn provider @Home dat blijkbaar eist de goede keuze gemaakt?

@xAndyx... Dat kan wel werken.. mijn modem draait ook gewoon DHCP.... Gewoon standaard modem wat ik bij mij ADSL aansluiting kreeg...
Verder heb je aan een crosscable niet genoeg of je moet een extra netwerk kaart in bouwen, 1 PC altijd aanhouden e.d. Dat is niet echt ideaal....

Grandpa,

je zei dat je nog 2 netwerk kaarten had liggen en dat het je alleen om de netwerk verbinding met de andere pc ging.

Daarom zou ik in de computer waar je internet op hebt zitten een 2e netwerk kaart in zetten. Dan op "pc 2" ook een netwerk kaart erin natuurlijk en verbind je de computers met een netwerk kabel (utp - cross cable).

Mocht je kiezen voor een router dan heb je die 2e netwerk kaart niet nodig. De netwerk kabel (utp - gewoon / standaard) van je modem gaat dan in de router. En vanuit de router gaat er een nieuwe netwerk kabel (utp - gewoon / standaard) naar elke pc. Die sweex breedbandrouter + 4 poorts 10/100 Switch van 29,95 euro die je op het oog had lijkt me prima.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je word.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan