Netwerk kabel...

B

bartje88

Beste.

Nog eens een vraagje...

Ik heb hier enorm veel netwerk kabels liggen alsook draadloos.

(kabel = sneller natuurlijk dan 54mbps draadloos... maar dat weten jullie wal alvast!).

Nu hebben ze me ook vertelt dat, hoe langer je kabel is, hoe minder de snelheid...

Klopt dit??

Dit lijkt mij niet waar, maar ik vraag het maar eens.

Mvg, Bart

Dat klopt inderdaad wel. Elke kabel heeft snelheidsverlies. Hoe korter de kabel hoe minder verlies, het begint natuurlijk met waardes die te verwaarlozen zijn. Bij mij liggen er ook kabels van 10 en 15 meter en daar zit ook nauwelijks verlies in.

Maar met 30 meter merk je er wel iets van ook al is het nog altijd weinig. Het is dan ook niet voor niets dat voor UTP kabel een maximale lengte wordt aangeraden van 100 a 110 meter. Je kunt wel verder maar dan zul je er een repeater tussen moeten gaan duwen anders haalt het signaal de afstand niet.

Dus ja die informatie is correct.

Ik heb ooit een cat5 (UTP) kabel van ca 140-150 meter voor een LanParty (in een bungalowpark voor onze BungalowLans) neer moeten leggen wat goed heeft gewerkt en de snelheid was ook niet merkbaar (veel?) lager (uiteindelijk zat er een een switch op aangelsoten met 6 man).

Ik moest het wel proberen want die bungalow stond te ver weg (was niet volgens de afspraak met het park) en ik had toen geen andere oplossing want die mensen moesten ook kunnen mee gamen.

Voor cat5/100Mbit zeggen ze tot 100m dat je dan nog een goede verbinding houdt/heb/zou moeten hebben voor cat6/1Gbit is de "max." afstand 75m. Invloed(en) van buitenaf kunnen de signaal en dus afstand zeer beinvloeden maar buiten in een bungalowpark zijn er geen sterke magnetische en andere velden aanwezig die het signaal flink kunnen beinvloeden ;)

Zolang je niet continu loopt te streamen zal het ook wel goed gaan.

Ik weet wel uit ervaring dat indien er continu gestreamed wordt, in mijn geval UPD pakketten dus dat scheelt ook nog eens, het netwerk zich ophing en er steeds meer pakketten gemist werden.

Zit je dus een beetje rond te surfen zal je er geen hnder van ondervinden.

Nja, ik zie eigenlijk niet in waarom cat6 25 meter minder zou zijn.

Als je het redt met 140 a 150 meter heb je gewoon uitstekende kabel en een dosis geluk.

Feitelijk is het voor cat5 maximaal 130 meter, maar omdat je daarmee op het randje zit en daarom wordt 100m geadviseerd.

Cat6 is niets anders dan dat deze ook geschikt is voor gigabit netwerken, de afstand blijft gelijk, ook 100m.

Cat6A of 7 is voor 10gig netwerken, ook 100m.

Hier kun je er ook een hoop over lezen:

http://www.active8.org/modules/xoopsfaq/index.php?cat_id=1

Zolang je niet continu loopt te streamen zal het ook wel goed gaan.
Ik weet wel uit ervaring dat indien er continu gestreamed wordt, in mijn geval UPD pakketten dus dat scheelt ook nog eens, het netwerk zich ophing en er steeds meer pakketten gemist werden.

Zit je dus een beetje rond te surfen zal je er geen hnder van ondervinden.
We hebben het wel over GAMEN (en heel veel gamen want dat is het doel) en dus een weekend van heel veel UDP pakketjes maar toch geen losses en/of chokes gehad.

Het is dus een gaming party waar helemaal geen internet aanwezig is (regel, als je het al zou willen, dat maar met een bungalowpark) maar goed er waren, zoals ik al eerder aangegeven heb, weinig storende factoren/invloeden bij de kabel in de buurt.

Mischien hadden we wel een hele goede kwaliteit kabel gekocht ;) Ik heb het ook weleens mee gemaakt met een kabel van ca. 50m dat helemaal niks goed werkte en dat de switch en een tester de kabel goed vonden andere kabel gelegd en weg waren de problemen.

NINjak added 9 Minutes and 39 Seconds later...

Nja, ik zie eigenlijk niet in waarom cat6 25 meter minder zou zijn.Als je het redt met 140 a 150 meter heb je gewoon uitstekende kabel en een dosis geluk.

Feitelijk is het voor cat5 maximaal 130 meter, maar omdat je daarmee op het randje zit en daarom wordt 100m geadviseerd.

Cat6 is niets anders dan dat deze ook geschikt is voor gigabit netwerken, de afstand blijft gelijk, ook 100m.

Cat6A of 7 is voor 10gig netwerken, ook 100m.

Hier kun je er ook een hoop over lezen:

http://www.active8.org/modules/xoopsfaq/index.php?cat_id=1
Natuurlijk heb je (hadden we) geluk met de omstandigdheden maar volgens mij hebben we die kabel nog weleens gebruikt totdat een auto ervoor zorgde dat het 2 kabels zijn geworden :)

Laatst bewerkt:
Dju, bijzonder jammer om te horen, want zo'n stukje kwaliteit van die lengte zie je niet graag in 2 stukken gereden worden.:sad:

Ik moet ook zeggen was ook door die lengte helemaal niet makkelijk op te ruimen want het was wel heel veel kabel zo bij elkaar ;)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan