Netwerk maken.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
378
Punten
83
Leeftijd
72
Stel ik heb een modem en een router.

Nu wil ik het ook draadloos hebben.

Wat moet je in dit geval aanschaffen een accesspont of een draadloze router.

Gezien een Accespoint zowat even duur is als een draadloze router, zou ik meteen gaan voor een draadloze router en daarmee de huidige router vervangen.

Jan. ik weet niet welke internetprovider je hebt, maar de meesten hebben vaak leuke akties waar je een draadloos router/modem kunt "krijgen".

Hij heeft al een modem en een router. De acties van die providers zijn meestal zodanig dat je dan ook weer meteen je contract met een jaar verlengt wordt, maarja daarom schreef jij het krijgen ook al tussen aanhalingstekens.

Genoemde acties kunnen interessant zijn bij het aangaan van een nieuw abonnement. Bij verlenging of als je gewoon zoiets nodig hebt als je niet van provider wilt wisselen kun je beter zelf een draadloze router kopen.

Toevallig is er deze week een zaterdagactie bij Paradigit, daar hebben ze een Linksys voor 33 euro. Als ik me niet vergis is dat ook een draadloze versie. Is wel nog een 10/100 router dus geen gigabit.

Jan kan idd het beste gewoon een draadloze router zelf aanschaffen.

Maar als voorbeeld, die modems van Ziggo, hebben nogal eens de slechte eigenschap dat als ze meerdere malen achter elkaar een reset krijgen ( stroom eraf ) dat ze dan overlijden... :biggrin:

En op dit moment wordt dan het modem vervangen voor een draadloos. ;)

Ik had het eigenlijk meer als een discussie bedoeld.

We hadden het er op het werk over en met dit soort dingen doe ik eigenlijk nooit mee omdat ik er te weinig van weet.

Maar een collega vroeg me wat moet ik kopen als ik draadloos wil internetten.

En toen vroeg ik mijn zoon wat moet hij kopen als hij al een router heeft.

Toen zei hij,iedereen gaat vaak voor een draadloze router maar hij kan beter een accesspont kopen.

Want als je dat doet heb je minder kans op storing.

Je moet moet dan altijd zorgen dat je in de zelfde range zit en dat hoeft met een accesspont niet.

Met een accespoint heb ik geen ervaring, maar heb hier al diverse draadloze routers gehad.

Ik weet wel dat ik bij Sitecom blijf hangen en dat daar niet iedereen tevreden mee is, maar ik ken die dingen intussen, en nu op dit moment hangt er hier een Gigabitrouter waar ik dik over tevreden ben. :biggrin:

[muggenziftt]

Want als je dat doet heb je minder kans op storing.
Dat klopt niet helemaal.

De kans op storing blijft op z'n best hetzelfde, maar is waarschijnlijker hoger.

Het effect van die storing zal echter iets kleiner kunnen zijn.

Je mag er van uit gaan dat er vroeg of laat een storing zal optreden.

Gebeurt dat in het accesspoint, dan kun je gewoon nog je gang gaan met het bedraadde netwerk (en das waar je zoon op doelt) en daar dus ook het internet mee op.

Gebeurt er iets met je router, dan heb je nog wel een draadloos netwerk, maar:

Alleen de onderdelen die een vast IP hebben of waarvan de DHCP lease nog niet verlopen is, kunnen blijven werken.

"Kunnen" betekent dat het ook kan zijn dat het gewoon niet meer werkt.

Verder heb je dan ook 2 stuks netvoeding, waardoor de kans dat er eentje defect zal raken ook een stuk groter word.

Met andere woorden: de kans op storing word groter, maar het effect ervan kan kleiner zijn.

[/muggenzift]

Want als je dat doet heb je minder kans op storing.Je moet moet dan altijd zorgen dat je in de zelfde range zit en dat hoeft met een accesspont niet.
Sorry, maar beide argumenten zijn mijns inziens onjuist. Ik zie geen enkele reden voor minder kans op storingen met een AP. Zowel een AP alsook een router maken gebruik van bekabeld netwerk. Tenzij je een AP draadloos koppelt aan een router, maar dan moet de router ook al draadloos zijn en dat lukt niet eens bij alle merken. Dat heeft overigens snelheidsverlies als nadeel.

Daarnaast moet je ook met een Accespoint in dezelfde range zitten. Ik heb er eentje hier thuis.

Althans als je het fatsoenlijk wilt doen en de minste kans op storingen wilt. Je kunt in bepaalde gevallen ook op een andere range zitten, maar dat ligt ook aan het gebruikte subnetmasker en dat truukje is met in elk geval een aantal routers ook mogelijk.

Normaliter gebruik je echter de standaard. Er is dus ook geen voordeel te behalen aan een Accespoint.

Wel aan een router, want die kun je als router gebruiken, maar ook als accespoint of als switch. Dus meerdere funkties binnen 1 apparaat voor een goedkopere prijs.

Dat iemand daar maar eens gedegen tegen argumenten voor geeft.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan