netwerk probleem 1 en 2

T

the matrix

Probleem 1

Ik heb 3 computers allen met XP server pack 1 via een hub (geen switch) met elkaar verbonden.

Via deze hub kunnen alle drie de PC's zonder problemen internetten (3 ip adressen bij @home.

Maar het probleem zit hem in het onderlinge verkeer.

Noem de PC even a b en c

a heeft verbinding met b
b heeft verbinding met a en b
c heeft verbinding mer b

a en c zien elkaar niet.

Instellingen TCP/IP automatisch (nodig voor het ipadres van @home)
Wekgroep iedere PC = "HOMEPC"

Waar zit hem de kneep???

probleem 2

het overbrengen van bestanden van de ene PC naar de andere duurt gigantisch lang 180 MB in 45 minuten

Dit lijkt me ook niet normaal

Even resumeren.
Allemaal Service Pack 1 met een hub.
Ik zie geen pc die met alle 3 verbinding heeft.
Helaas zie ik ook niet vermeld op welke pc het kabelmodem is aangesloten.

Instellingen voor tcp/ip automatisch???? Voor @home??? Bij mijn weten deelt @home maar 1 ip adres uit en geen 3.
Of zit jij nog in de oude situatie dat je 3 aparte ip's gekocht hebt? Zoja, dan is het niet vreemd dat je problemen hebt met onderling verkeer.

Zonee.... waar krijgen de pc's de ip adressen dan vandaan?

Helaas heb je het goed bedoelt, maar in deze situatie te weinig informatie verstrekt net op de belangrijke punten.
Probleem 2 hangt daar geheid ook mee samen.

Beantwoord volgende vragen eens:
Heb je een router aanwezig? Zoja, hoe hangt de zaak dan in elkaar?
Heb je geen router aanwezig, hoe kan het dan dat de andere pc's internet hebben?
Heeft een van de pc's meerdere netwerkkaarten en fungeert op die manier als routerpc (dus bijv. middels Internet Connection Sharing)?

Een ding is in elk geval goed, je hebt de pc's in dezelfde werkgroep hangen.
Belangrijk is nu om ook op alle 3 de pc's een gebruikersaccount te hebben met dezelfde inlognaam en zelfde wachtwoord wil je het heel eenvoudig hebben.
Maar doe eerst maar eens bovenstaande vragen uitleggen, dus hoe precies de pc's op internet aangesloten zijn.
Let ook goed op of de pc's verschillende namen hebben.

Als we weten hoe die verbinding met internet in elkaar steekt, dan hebben we de rest van het probleem waarschijnlijk ook vrij snel boven water.

een hub in een netwerk is een kruising in de kabels, 1op 1 doorgelust en verder niet,en werkt mekaar dus tegen zonder het op te lossen,
een 8 poort switch heb je voor nog geen 29 euro en vier poort voor 24 euro maar die speelt voor netwerkagent en regelt de boel voor je lijkt me de oplossing?

dat wil dan niet zeggen dat er geen problemen zijn!!!!!

gr hatz,

@Black Tiger

Alle info is echt in mijn post aanwezig waar jij om vraagt.

Zoals ik al zei heb ik een hub en geen router

Verder heb ik ook dat stond te lezen 3 ip adressen van @home *(en nee ik heb die nooit gekocht wel aangevraagd en heb die nog steeds zonder bijbetaling)

Voor de duidelijkheid een beschrijving v/d aansluiting komplete netwerk

-Internet aangesloten op port 8 van de hub

- PC1 aangesloten op poort 1 van de hub met ipadres die automatisch verkregen wordt door@home (naam PC is co****-a)
- PC2 aangesloten op poort 2 vande Hub met ip adres die automatisch verkregen wordt door @home (naam PC = CO*****-b
PC3 aangesloten op poort 3 van de hub met ipadres die automatisch verkregen wordt door@home (naam PC is co****-c)

Op poort 4 zit nog een netwerk printer die onder IPX/SPX draait en toegankelijk is door alle PC's

Alle drie de PC hebben dezeldfde werkgroep HOMEPC
en alle drie de computers gaan via de hub het internet op .

En jawel computer b maakt zowel verbinding met a en c

Alleen computer a en c zien elkaar niet en dat is nu het probleem.

Schijnbaar kan het zo dus ook.
Maar jouw netwerkje ligt dus open en bloot aan het internet.
Ik vind dat nogal wat.
En ik raad je dus ook aan om toch maar voor een router te gaan.
Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.

Ik weet niets van @home, want dat hebben we hier niet.
Maar is het niet zo dat je modem (dus niet @home) dat IP geeft?
Heb je misschien een aangepast modem die voor router speelt?

Verder schijnt het zo te zijn dat XP allerlei rare zaken heeft ingebouwd.
Zo is er onder een XP netwerk altijd 1 pc die het netwerk verkeer bijhoudt.
Dus jouw werkgroep word min of meer beheerd door die ene pc.
Ik heb het vermoeden dat dat pc "B" is.
Wanneer pc "B" uitstaat, hebben "A" en "C" een probleem want die kunnen elkaar dan niet meer zomaar vinden.
Je zult dan elke keer moeten zoeken naar de betreffende pc in je netwerk middels de zoeken functie van de windhoos exploder.
Wanneer dat gebeurd is, kun je wel met de systemen werken.

Nog een ander tipje.
Stuur es een ping van "A" naar "C" en terug.
start > uitvoeren > cmd > ping IP "A"
Je zou een heel lage ping tijd (<1ms)moeten zien, want je blijft binnen de deur, even aangenomen dat de ping ?berhaupt aankomt.
Wanneer die tijd niet heel klein is (enkele honderden milliseconden), dan ga je dus via het @home netwerk, wat gelijk verklaart waarom je een hele tijd nodig hebt om bestanden heen en weer te sturen.

Als laatste:
Wanneer je een hub gebruikt, en geen switch, is je hub de bottleneck in je netwerk.
Wil je met 2 verbindingen tegelijk werken ("A" naar "C" en "B"naar het internet), dan moet je de bandbreedte van de hub delen door het aantal verbindingen plus een klein beetje schakeltijd.
In dit geval staat er dus altijd een van de verbindingen te wachten tot ie weer mag van de hub.
Je kunt dit eenvoudig zien op je hub.
Want je ziet dat de data pakketjes op elkaar knallen aan het lampje "collision" bij de betreffende aansluiting van je hubje.
Hier is dus ook een switch aan te raden zodat die onafhankelijk van elkaar, verbindingen kan maken.
Een hub is gewoon een soort splitter, waar een switch vergelijkbaar is met een patchpanel (even heel simplistisch uitgedrukt).

@hatz: Het is fijn dat je probeert te helpen, maar je slaat de plank hier compleet mis.

Er zit bijna geen verschil tussen wat een switch en een hub doet op het netwerk, met dien verstande dat een switch alleen maar onthoudt op welke poort welk ip adres zit.
In een switch gaat evengoed de kabels 1 op 1 erin, is evengoed een kruispunt voor bekabeling of liever gezegd verdeelpunt, en net als een hub, werkt dat niets tegen. Het enige probleem hierbij is dat een hub iets langzamer is dan een switch maar ook dat is minimaal te noemen.
Veel meer als een verdeelpunt zijn beiden echter niet behalve dat een switch dus iets slimmer is.

@The_Matrix: sorry, zal wel aan 2de Kerstdag gelegen hebben, ik heb niet goed gelezen. Er stond veel info aanwezig die ik vroeg inderdaad.
Doch helaas mis ik wel de account informatie. Heb ik echter niet zo specifiek naar gevraagd zie ik, doch maakt al verder niet meer uit nu ik precies zie wat er aan de hand is.

En jawel computer b maakt zowel verbinding met a en c
Owz.. deze is wel nieuw. Eerst schreef je dat b alleen contact maakte met b (zichzelf dus) en a.
Maar oke.
Vanaf b kun je dus wel a en c zien.

Het probleem ligt hem aan het feit dat je ip's van het @home netwerk krijgt. Op de meeste subnets van @home is het min of meer onmogelijk gemaakt contact te leggen met andere pc's op dezelfde gateway.
Echter niet overal en je kunt er een routingcommando voor ingeven zodat dit wel weer kan.

Tevens kan er iets mee helpen roet in het eten te gooien, iets wat Mas3 noemt, zijnde de browsmaster.
Verder schijnt het zo te zijn dat XP allerlei rare zaken heeft ingebouwd.
Zo is er onder een XP netwerk altijd 1 pc die het netwerk verkeer bijhoudt.
Dus jouw werkgroep word min of meer beheerd door die ene pc.
Niet helemaal correct gesteld.
Er is altijd een browsemaster op het netwerk, dat was heeft echter niets met windows XP te maken, dat was ook al met win95 het geval en in elk geval onder NT. Aangezien win2k en xp ook op NT kernel gebaseerd zijn is het logisch dat die ook een browsemaster kiezen.
De werkgroep word daarmee niet beheerd door die browsemaster, het enige wat deze browsemaster doet is (even eenvoudig gezegd) onthouden welke pc's er zijn voor als de anderen er naar op zoek zijn, hij houdt dus de zgn "browselist" bij, maar regelt of nog erger beheerd, verder niets.

Sorry, maar ook het verhaal van de hub is te ver gezocht.
Een hub switched meer dat klopt, maar de tijd die dat in beslag neemt is zeer minimaal en kan niet tot dat soort vertragingen leiden dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.
Een hub is gewoon een soort splitter, waar een switch vergelijkbaar is met een patchpanel
LoL.:) Een patchpanel is evengoed een soort splitter, die verdeelt immers inkomende verbindingen en verbind deze weer met hub's en switches en routers etc. Een patchpanel doet dus in feite nog minder dan een switch, want het is niet meer dan een soort kastje voor stekkertjes in te steken zonder enige vorm van intelligentie.
Zie mijn reply aan hatz en evt. omschrijving hub/switch in de netwerkcursus alhier.

De tip van het collision lampje is echter wel goed, ga dat eens in de gaten houden. Heb je veel collisions ligt dat echter in de meeste gevallen niet aan de hub maar aan een andere storing op het netwerk. Zoals foutieve routing of andere zaken.
Een slecht werkende browsemaster zou daarmee inderdaad wel weer verband kunnen houden.
Maar dat is dan ook weer logisch te noemen.

Wat The Matrix hier namelijk aan het proberen is, is om een extern netwerk (internet ip's oftewel WAN) als intern netwerk (local lan) te laten draaien. Dat is nooit de bedoeling geweest van een netwerk met wan-ip's en zal logischerwijze tot problemen leiden. Dat ligt niet aan de hub. Het probleem hier is dat je systemen probeert te koppelen op de verkeerde manier.
Dus in feite kan mijn complete bovenstaande statement vervallen, want er is weinig goed advies te geven over iets wat je verkeerd in elkaar aan het zetten bent.

De enige tip die ik hier kan geven is.... neem het advies van Mas3, koop een router voor die paar tientjes, en hangt die pc's in een lokaal netwerk.

hmm had ik in mijn eerste bericht toch een tiepfoutje met de computer b maakt met a en b verbinding , dit moets idd zijn b maakt verbinding met a en c

Ik iets bij kopen???? Ja daaaaggg .

Nee grapje .

Het probleem is te omzeilen als ik op a en c de oude vertrouwde niet meer ondersteunde NETBEUI installeer .

TCP/IP voor het internet gebeuren en NETBEUI voor het lokaal gebeuren.

Mijn netwerk is misschien nu zo lek als een zeef maar alles wat via tcp/ip gaat gaat door firewalls.

Tevens dienen goed en regelmatig bewaarde images voor ramp herstel.

Alles hangt nu aan elkaar en hebben de PC's onderling verbinding.

Alleen dat trage verplaatsen van files van de ene naar de andere kompjoeter
is nog een issue.

Gaan we mee verder.

Helaas heb je dat ontdekt, maar ik had speciaal de optie ipx/spx (want daar kan het ook mee) en vooral netbeui er niet bij gezet omdat zeker netbeui een zeer onveilig protocol is.

Wat je nu in feite doet door dat protocol te gebruiken is je pc's openzetten voor de buitenwereld.
Jan en allemaal zal nu zo'n beetje bij je shares kunnen geraken, da's bijzonder leip.
Een firewall vangt wel tcp/ip verkeer af en ook nog wel netbios verkeer, maar netbeui niet voor zover ik weet.

Ik zou er echt niet mee doorgaan op deze manier. Daarnaast zul je het met netbeui ook zeker niet sneller krijgen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan