Netwerk probleem

D

dadaman

Hallo

Mijn broer die achter mij wond deelt zijn Internet verbinding met mij en dat gaat prima
Maar nu wil mijn buurman er ook bij op en dan ontstaat het probleem
Tussen mij en mijn broer zit +/- 30 meter cat 5 kabel
Bij mij staat een hub en daar tap ik af laptop , pc , 2x dreambox
en natuurlijk de XBOX hehehe
Ik heb nog een poort over voor mijn buurman
waar ook +/- 25 meter cat5 kabel achter zit
En ik krijg geen verbinding ook niet als ik mijn laptop achter die kabel druk en normaal zit er een 1 meter korte kabel tussen
en dan werkt het wel
De stekers heb ik er meerdere malen opnieuw aan gezet

Is die 30 meter dan een HUB en dan 25 meter wel goed????

http://www.coax.nl/glossary/index.php

100 meter zou het maximum zijn, mits je goede kabel gebruikt.
Is de kabel dunner zou je eens kunnen proberen de snelheid vast te zetten op 10mb/s.
Maar waarom gebruik je eerst 30 meter, dan een hub, en dan weer 25 meter? Ik zou hier gewoon 1 nieuwe kabel trekken, en die hub er tussenuit halen.

Gaat niet mijn buurman krijgt het via mij
anders moet hij ook via mijn broer
en dat is dus +/- 55 meter
en zoveel meter heb ik niet meer

Misschien toch een kabelbreuk.
Heb je de pluggen er wel goed opgezet? In het cursusforum hier beneden, staan tekeningetjes van hoe het moet.

Gezien vanaf de plug, met het lipje naar beneden gericht en het gat waar de kabel in komt naar je toe gericht.
1.) oranjewit
2.) oranje
3.) groenwit
4.) BLAUW!!
5.) BLAUW/WIT
6.) groen
7.) bruin/wit
8.) bruin

En dat dus aan BEIDE kanten, zowel bij jou alsook bij je buurman.

Indien je alleen wit hebt en geen bruinwit bijvoorbeeld is het zaak goed in de gaten te houden dat je de witte kabel gebruikt die om die bruine gedraait zit, en zo ook bij de andere kleuren.

Op die afstand zou het gewoon moeten werken.

Let ook even op je hub. Is dat wel een 10/100 hub? Er zijn namelijk ook hubs die alleen 100mbit of alleen 10mbit aan kunnen. Mocht je nu een 100mbit hub hebben, en je buurman heeft maar een 10mbit netwerkkaartje, zal het nooit werken.

Originally posted by Black Tiger

Let ook even op je hub. Is dat wel een 10/100 hub? Er zijn namelijk ook hubs die alleen 100mbit of alleen 10mbit aan kunnen. Mocht je nu een 100mbit hub hebben, en je buurman heeft maar een 10mbit netwerkkaartje, zal het nooit werken.

ik maak de kabels zoals jij beschrijf
en ik heb er meerdere aan stekkers gezet
mijn laptop zit ook op deze hub wel met een kabel van 1 meter
en als ik dan naar de buurman ga met mijn laptop
en plug zijn kabel er in dan knippert het lampje van die poort
op de hub

ik heb de kabel doorgemeten op onderling kontact
en op breuk alles is oke

Het lampje knippert dus wel als jij met jouw laptop naar je buurman gaat. Ik weet echter niet of jij een hub hebt waarbij lampjes moeten branden of knipperen. Dat kan beiden.

Maar uit je eerste posting begrijp ik dat met jouw laptop dus ook geen verbinding tot stand gebracht kan worden.

Het lijkt dan toch enigszins op een storingsprobleem want afstand zou het niet mogen zijn.
De kabel ligt niet kort langs een stroomleiding weggewerkt of andere interferentie die op de kabel kan inslaan?
Anders zou ik het zo ook niet weten.

Een alternatief is dan om met een wireless accespoint te proberen en de buurman een wireless netwerkkaartje, alleen ben ik dan weer bang dat die wireless die afstand niet gaat overbruggen.

bedankt heren

het lampje moet branden niet knipperen
dus ik denk toch dat het in de kabel zit
en de kabel ligt onder de onderste dakpan
en daar lopen verder geen kabels

als het werkt dat meld ik het wel

Het is mischien ook wel leuk om te weten of nu echt een Hub hebt of een switch dit is van belang omdat een hub geen grote afstanden aan kan eigenlijk niet verder dan 30 meter terwijl een Switch makkelijk 100 meter aankan in extreme gevallen kan je daar een veelvoud van halen mits je echte goede kabel gebruikt cat5 of 6 bij cat 6 is elk aderpaar afzonderlijk afgeschermd door een folie laagje.

In praktijk komt het nogal een voor dat er cat5 op de kabel staat maar dat het eigenlijk niet is veredelde telefoon kabel is dat en dan haal je het echt niet.

Hoe kom je aan een afstand van 30 meter met een hub?

Dit plukte ik bijv. van internet:
Bij een twisted ethernetkabel is de praktische lengte max. 100 meter tot aan bijv. een Hub
Dus ook bij een Hub is het gewoon 100 meter.

Een switch is echter wel een stuk sneller, bij grotere afstanden kan dit voordelig werken. In dat geval zou hij wellicht bij iemand even een switch kunnen lenen en het daarmee testen.
Maar ik twijfel er aan of dat tot verbetering zal leiden van het huidige signaal.

Heb je niet bijvoorbeeld een 4 poorts hub en dan het stekkertje in de 4e poort gestoken ?
Klinkt raar he..
Maar toch kan dat zo zijn.
Je hebt dan een zogenaamde uplink poort.
Deze is ervoor om aan een switch of modem te hangen.
Die poort is kwa draadjes iets anders, en is bedoeld om je een cross cable uit te sparen.
Je kan m alleen niet tegelijk gebruiken met de poort die ernaast zit, in bovengenoemd voorbeeld zou dat poort 1 of poort 4 zijn.
Kijk even wat er bij dat poortje staat dus.

Originally posted by Black Tiger
Hoe kom je aan een afstand van 30 meter met een hub?

Praktijk ervaring BT er zijn een hoop hubs op markt geweest welke helaas niet aan de specs voldeden zoals deze moesten zijn.
De uitgangs spanning was in de meeste gevallen veels te laag waardoor in veel gevallen zelfs de 10mb niet gehaald werd op grotere afstand.

Ah op die manier. Praktijkervaring rulez. Ik zal dat ook even onthouden dan want da's een belangrijke ervaring.

Gezien je uitspraak over switches neem ik dan aan dat je die ervaring niet of nauwelijks gehad hebt met switches dan kan het inderdaad toch erg handig zijn het eens met een switch te proberen zoals je al aangaf.

Dat van dat 4e poortje kan ook maar tegenwoordig zijn die uplinkpoortjes vaak deel-poortjes, dus of voor uplink of voor gewone hubpoort te gebruiken.
Het kan echter nooit kwaad de kabel eens in een ander poortje te gebruiken. Ik heb zelf hier een 4poorts switchje liggen. Die is overleden, maar al vrij kort na aanschaf bleek poort 3 opeens niet meer te werken.
Dus eens poort wisselen kan nooit kwaad om even te testen.

Hallo heren

het is een 3com 8 poorts hub
en idd poort 1 kan voor upload en hub poort doorgaan (drukknop)
ik heb hem echt ook in andere poorten geprobeerd

en de lengte van mijn broer naar mij is iets langer (en die werkt prima) dan van mij naar de buurman
en ik gebruik altijd Nexans cat5 kabel

ik krijg via mijn broer nu weer een doos van 300 meter
en trek wel een nieuwe volgens mij moet dat het zijn

nu ik lees dat er 100 meter tussen kan (wat ik al vermoede )
zou het toch in de kabel moeten liggen

ik laat het weten alvast bedankt allemaal

Graag gedaan.
Als je broer nog dozen over heeft weet ik nog wel een plekje..... :biggrin::biggrin::biggrin:

Niet DAT soort doos !

En wat moet je met zo'n doos als ze 300 meter is...

:biggrin: :biggrin:

Owz, dan heb ik me van doos vergist. :)
Klopt ook... maar misschien heeft ie ook wel mutsen, niet van 300 meter hopelijk.:biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan