Netwerk probleem

M

martinsat

Sinds dat ik bij een nieuwe internetprovider zit en tegelijkertijd een 2e dreambox heb aangeschaft onstaan er netwerktechnisch rare problemen, ik heb een 7020 inmiddels met de nieuwste PLI en een 600 met gemini 4.0

Als ik de 7020 op een andere adsl lijn zet (ik heb er tijdelijk 2) dan blijft alles dagen online zonder onderbreking, zet ik de 7020 en de 600 op 1 adsl dan valt na 6 uur ongeveer de adsl naar buiten compleet weg, de modem copperjet 1616 blijft wel actief maar dns + ip naar buiten is weg, interne communicatie onderling pc's ed blijft wel werken, ik heb best veel meegemaakt maar dit drijft me tot waanzin,

Hopelijk hebben meer mensen dit eens meegemaakt en kunnen ze mij een oplossing bieden.

wel actief maar dns + ip naar buiten is weg
Ik neem aan dat je bedoeld dat je naar buiten toe niet meer aan naamsresolutie kunt doen. Wat je bedoeld met "ip naar buiten is weg" is mij een raadsel want dat is geen netwerktechnische benaming. DNS naar buiten ook niet, maar daar heb ik wel het vermoeden van wat dat zou kunnen betekenen.

Als het toch een aantal uren werkt, lijkt het toch meer op een probleem van de modem of router, als het steeds na ongeveer dezelfde tijd is, lijkt het er op dat er iets vol begint te lopen en zo gauw het vol zit de zaak stopt. Vreemd genoeg zou dit dan bij 1 box na ongeveer 12 uur eigenlijk ook moeten gebeuren en da's niet het geval.

Heb je statische ip adressen aan de Dreamboxen gegeven? En ook de DNS en gateway statisch ingesteld?
Zoja, staan deze ip adressen buiten de dhcp range van je Copperjet?

Of krijgen beiden automatisch een ip toegewezen?

En welke emu gebruik je?

Ze krijgen inderdaad allebei een ip adres van de dhcp server, dus niet buiten de range, ik dacht eigenlijk ook aan het vollopen van de modem/router het is constant met 2 dreams na 6a7 uur, lijkt er op dat eerst de nameresolving het opgeeft dus internet op de pc's en daaarna alle ip verbindingen naar buiten, dus ping etc.. ik gebruik pli iolite op de 7020 en gemini 4.0 op de 600 beide met cccam,

Nu heb ik bv alleen de 600 op mn hoofdadsl staan en lijkt het te blijven werken, maar de 7020 alleen of beide geeft het probleem, heb jij een idee??

Ik heb hier ook eens zoiets meegemaakt, de lease van de IP was verlopen na een bepaalde tijd. Soms na 10 minuten, soms na een dag, resultaat: het netwerk onderling draaide gewoon, maar naar "buiten" niets meer.
Wat even hielp, onder de command prompt (krijg je onder"uitvoeren" dan "cmd") typen: ipconfig/renew en alles draaide weer.
Later heb ik de router vervangen, en het probleem nooit meer gehad.

Het lijkt nog steeds de router maar daar ben ik niet meer zeker van. Wat me namelijk opvalt is dat de 7020 alleen ook problemen geeft. Ik dacht eerst dat als er eentje alleen aan hing het probleem zich niet voordeed.
Dus zou ook de 7020 de veroorzaker van het probleem kunnen zijn, aangezien het probleem zich ook voordoet als hij alleen er aan hangt.

Je kunt eens een andere image op de 7020 gebruiken en dan bij de setup de "use network fix" activeren. Ik weet niet of die er in de PLI Helenite ook in zit.
Op mijn 7020 Draait Gemini 4.0 en Nabilo v.08 op de USB.

Kijk eens in de setup/config van je copperjet. Heeft die soms een auto can internet optie? Zo ja, vink die eens uit en vul je vci/vpi settings handmatig in en de rest ook. Mogelijk dat je dan ook de lease optie ziet en die kunt zetten op Always ON. Sommige modems (wij kennen de copperjet niet) hebben standaard die auto internet scan opties aangevinkt staan en dan de lease time voor je modem op een x aantal minuten/uren staan. dat betekent dat na die tijd je modem opnieuw internet opties gaat scannen en je mogelijk een ander ip geeft. Alhoewel dat vreemd zou zijn als je van je provider een statisch ip hebt gekregen.

andere tip: geef je dreamboxen een vast (statisch) LAN ip, dat doe je in de config van je (PLi) image bij de network settings. Kijk ook even goed naar je netwerk mask (meestal 255.255.255.0) en je gateway settings op je dreamboxen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan