NetwerkHD, NAS, NSLU ofzo, goed advies?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Ik wil graag een NAS of soortgelijk apparaat, wat aan minimaal de volgende eisen moet voldoen:

1.) Toegankelijk zijn via het interne netwerk (via netwerkomgeving/verkenner dus), als het kan met gebruikerstoegang dus evt. Samba server, maar dat laatste is geen vereiste. Wel een UTP aansluiting nodig dus.

2.) Er moeten HD's in of aan kunnen worden gehangen, als het intern is IDE en SATA schijven, als het externe aansluitingen betreft moet USB 2.0 er ook nog bij komen, het mooist zou zijn dat je zowel er een schijf kunt induwen alsook externe aansluitingen aanwezig zijn. Tevens een firewire aansluiting zou mooi zijn doch is niet vereist.

3.) Prijs/kwaliteit verhouding. Ik hou van goedkoop maar toch redelijk goed, dus als zo'n Linksys NSLU of zoiets kan wat ik graag wil, is dat ook goed.

Ik zag iets van Western Digital, Vantec en NexStar MX.
Alleen vindt ik 200 euro wat prijzig. Zo'n Linksys heb je bijv. al voor 65 euro en een HD kan ik zelf wel kopen. Maar die NSLU kan dacht ik niet wat ik graag wil.
Dat er zowel IDE als SATA op kan is natuurlijk wel erg handig omdat je in de toekomst alleen nog maar SATA HD's zult hebben.

Wie heeft er een goed advies, niet te gek duur? Momenteel heb ik al 2 stuks 250gig HD's, eentje USB2.0 en een Firewire, maar moet sowieso nog voor iemand kijken voor eentje met een harddisk van 500 gig (liefst WD, in elk geval geen Maxtor!).

ik heb een NSLU2 in mijn netwerk hangen

Hierop kunnen alleen USB schijven of een Stick worden aangesloten.

Deze schijven zijn of FAT32 of NTFS geformatteerd.

Klein kastje consumeert 10Watt

Nadeel is dat als je extern wil benaderen, dus uitpandig via internet dan moet 1 van de schijven ext2 geformatteerd worden. Deze schijf is dan niet meer onder de arm mee te nemen en op een willekeurige PC te benaderen.

Ook een nadeel is dat de harde schijven continue draaien, niet in power down te zetten.

Bij een stroomstoring wordt de NSLU2 ook niet "self" gereset en dat kan lastig zijn.

In de praktijk gebruik ik de NSLU2 als externe back up naar alle PC's en ook heb ik een van mijn harde schijven gemount met de Dreambox om MPG films (bin bestanden) te bekijken via de dreambox op Tv

gaat erg goed.

heb mijn schijven NTFS en als Fat32 geformatteerd waarom ?? geen idee is zo uitgekomen.

Ook het aansluiten van een USB2 2,5 Inch schijfje zonder voeding behoord tot de mogelijkheden,

Je moet dan wel een iets krachtigere voeding (eentje die 5 volt 4 AMP levert

Als je een adapter aansluit die 5 volt wordt bij 4 Amp belasting dan kun je het schudden. Het MOET 5 volt zijn over de gehele belasting dus een geschakelde voeding is hier een must!!

NSLU2 kost ca 81 euro en een externe harde schijf USB2 250-500Gb kost 75- 100 euro

Voor minder heb je tegenwoordig een NASBOX met harde schijf

Ten tijde van mijn aanschaf was dat geheel anders.

Als ik moest vernieuwen ging ik voor een Nasbox met ingebouwde harde schijf en mogelijkheid tot aansluiten van een Extra USB externe schijf.

Reden

Ik word niet goed als ik al die bekabeling zie
NSLU2
Nslu2 voeding
NSLU2 UTP
NSLU2 USB naar HD1
NSLU2 USB naar HD2
HD1
HD2
Voeding USB HD1
Voeding USB HD2

Pffffffffff

Bedankt voor je advies Matrix. Ik was overigens zelf ook al tot de conclusie gekomen dat de NSLU niet mijn ding was wegens een gebrek aan aansluitmogelijkheden, hij kon geen interne hd's aan.

Er is nu wel de Linksys NAS200 uit kreeg ik middels een advies van Mas3 te horen. Deze lijkt me ook erg interessant, ook qua prijs.
Misschien is dat ook wel iets voor jou in de toekomst.

Ik heb ook van die kastjes gezien met nog wat meer mogelijkheden, maar dan zit je al snel aan 200 euri en hoger.

Zwarte Tijger zei:
Er is nu wel de Linksys NAS200 uit kreeg ik middels een advies van Mas3 te horen. Deze lijkt me ook erg interessant, ook qua prijs
We hebben niet zoveel verstand van al die dingen, maar die NAS200 is inderdaad niet duur: vanaf 120 Euri en kan maximaal 4 HDs aan (2 x SATA en 2x USB). Da's dus mooi.

Je kunt die dus zo aan je server koppelen en je hebt ruimte genoeg, FTP-server ingebouwd etc, etc. Dus als we het goed begrijpen heb je naast zo'n NAS alleen nog een bootable systeem nodig, want na het booten verwijs je (DMZ) alles naar je NAS en daar kun je dan je beveiliging op aanbrengen (firewall e.d.). Zelf hebben we een linux server draaien op een PC. Eigenlijk wel zonde om een compleet systeem alleen te gebruiken als server. Zijn er geen andere mogelijkheden om te booten want vanuit die NAS kun je niet booten toch...

De Nas200 ken ik nog niet, maar de NSLU2 werkt geheel zelfstandig.
D.w.z. booten etc. een extra PC is dus niet nodig.
Gewoon aanzetten en in je netwerk hangen.
Met de alternatieve software schijnt deze ook als Gbox server te gebruiken zijn.

Eerst en vooral melden dat ik een trouwe gebruiker ben van de NSLU2.

Wel volledig akkoord met the matrix dat je veel bekabeling hebt met een NSLU2 maar dat heb je met elk toestel dat met externe hd's werkt.

Qua hardware is het toestel best in orde.
In een NSLU zit een Intel XScale IXP420 (arm) processor met 32MB RAM, niet een van de snelste configs maar volgens reviews toch sneller dan de Linksys NAS200 (http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30127/75/).
Deze beperkte HW config betekent ook dat netwerk doorvoer _maar_ 40 a 45 MBit/s is. (wat wil je? het ding verbruikt bijna geen stroom, heeft geen koeling nodig en een video stream heeft maar +/- 6MBit/s nodig en je internet upload is toch nooit meer dan 20MBit/s)

'Out of the box' is het geen wonderbaarlijk apparaat. Je kan er maar 2 toestellen op aansluiten, usb-stick enkel op poort 2 en nog niet eens hot-swappable.

Het grote succes van de NSLU2 (en naar mijn mening ook de rede waarom het toestel nog altijd op de markt is) is dat je mits wat knutselwerk er een volwaardige low power Linux soho server van kan maken.

De installatie van Debian en andere aanpassingen van een NSLU2 staan volledig gedocumenteerd op http://www.nslu2-linux.org/.

Met behulp van actieve USB-hubs kan je er ook een quasie onbeperkt aant al toestellen op aansluiten. (hier zou je ook het bekabelingsprobleem van je NSLU2 installatie kunnen aanpakken door gebruik te maken van externe hd's die hun voeding krijgen via USB).

Mijn NSLU2 installatie omvat momenteel 5hd's, een USB audio-adapter en regelmatig sluit ik er ook verschillende USB-sticks of een kleine hd die geen stroom adapter nodig heeft op aan. Op de 'master'-schijf na zijn ook alle toestellen hot-swappable.

Qua functionaliteit? Elk mogelijk linux programma. De volledige Debian-repository staat ter beschikking. En als het niet via aptitude te krijgen is kan je het nog altijd zelf compileren.

Bij mij draait dat bakje Apache, MySQL, PHP, IMAP mailserver, web-controlled MP3 speler (home brew met user authenticatie), FTP-server, SSH, SAMBA (windows file sharing dus).
Mits de juiste instellingen in je ADSL/kabel router zijn al deze functies ook beschikbaar via het internet. Als je een variabel IP-adres hebt kan je best een DynDNS aanmaken (vb. www.dyndns.org) voor deze externe toegang.

Om dit allemaal werkende te krijgen heb je wel wat linux kennis nodig. Maar alle info is terug te vinden met wat gegoogle.

Het probleem dat the matrix meldt ivm een vereiste ext2/3 partitie op de 'master'-hd is juist, maar dit zou geen probleem mogen vormen aangezien er meerdere drivers/programma's beschikbaar zijn die ervoor zorgen dat je onder windows ook met ext2/3 kan werken (vb. http://www.fs-driver.org/).

Uit ervaring moet ik wel aanbevelen om op de hd's een kleine fat32 partitie aan te maken en de rest van je schijf in ext3 te formateren (de NSLU2 kan sneller lezen en schrijven op een ext3 partitie). Op de kleine fat32 partitie zet je dan de voorgenoemde ext2/3 driver.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en ook Nico10eke voor de uitgebreide omschrijving van je ervaring.

Doch die NSLU is voor mij geen optie omdat ik er te weinig apparaten aan kan hangen. Daarnaast heb ik geen servers op het apparaat nodig perse, want er draaien hier al 2 linux servers die voorzien zijn van apache, webserver, ftp, mail, noem maar op.

Voor mij is het belangrijk een apparaat te hebben wat ik gewoon middels utp aan het netwerk kan hangen, hoofdzakelijk voor intern gebruik via de netwerkomgeving en waar dus de genoemde apparaten aan kunnen. Vandaar dat mij de NAS200 dan ook interessanter leek dan de NSLU2.

Als ik genoemde aanpassingen aan de NSLU zou moeten maken, kan ik evengoed de externe hd's aan mijn linuxservers koppelen, doch dan moet ik ze weer gaan mounten op die bakken, terwijl ik ze liever zelfstandig heb draaien, zodat ik ze ook aan mijn windows pc of laptop kan koppelen als dat eens gewenst is, dus zonder netwerk.

Misschien is er echter nog een geschikter apparaat om dat te bereiken, het heeft ook geen haast dus ik blijf op m'n gemak verder kijken.
Maar het is wel fijn om de ervaringen en de vragen hier te lezen, zo weet je ook een beetje wat er speelt en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden, hetgeen altijd kan meespelen bij een definitieve keuze.

Ik heb een freecom storage gateway en deze werkt standalone en is op alle gebruikelijke manieren bereikbaar en ook nog uitbreidbaar met usb en sata [geloof ik]. Hij kan ook als FTP of HTTP server opgezet worden zodat je hem overal kunt benaderen.
Al die Nassen zijn overigens wel traag tov in en externe harddisken, maar een GB ethernet switch wil bij de meesten wel helpen

http://www.freecom.com/product.asp?CatID=8070

ook nog uitbreidbaar met usb en sata [geloof ik].
Maar geloven doen we in de kerk, als ik zoiets koop moet ik het zeker weten.:)

Freecom lijkt me niet een merk wat kwalitatief hetzelfde is als de Linksys en als het dat al wel is zal hij niet goedkoper zijn.
Ik heb op Alternate nog wat dingen gezien met gigabit ethernet er aan, maarja dat helpt weinig aangezien mijn netwerk toch hoofdzakelijk nog met 100mbit switches draait.

Nee helaas, die mist weer een USB aansluiting.
Dan is deze interessanter, kost hetzelfde, alleen zit daar weer een Seagate in en da's van Maxtor dus ben ik niet kapot van:
http://www.pixmania.nl/nl/nl/555967...rde-schijf-free.html?itag=6506#fichetechnique

Qua prijs zijn die dingen wel interessant overigens.
Tot nu toe lijkt mijn keuze op de NAS200 te blijven hangen. Heb ook nog iets anders op het oog (heeft niets met pc te maken), als ik dat kan kopen, dan valt de NAS af.
Maar toch bedankt voor het meedenken want ik zie nu ook andere Western Digital dingen op die site staan, die ook zoiets hebben als in het linkje wat ik hier net plaatste.:)

Ho !
Zwarte Kat zei:
alleen zit daar weer een Seagate in en da's van Maxtor dus ben ik niet kapot van

Nou moet je geen zaken door mekaar gaan gooien he !
Sinds 2 jaar is maxtor overgenomen door seagate.
Het is dus andersom, en das een wel heel belangrijk verschil.
Seagate is al heel lang bekend vanwege de kwaliteiten die ze zouden bieden.
Ik heb hier zelf een "dikke" seagate schijf liggen van wel 4.3 Gieg.
Dat ding maakt wel herrie, maar dat was normaal zo rond de eeuwwisseling.
Maar hij doet t als de beste (niet dat ik m veel gebruik).

Maxtor is nu dus het budget merk van seagate
Maxtor schijven houden het hier misschien 3 jaar uit (wel volcontinu), dus das inderdaad bedroevend.
Als je betere schijven wil, zul je een seagate moeten halen uit die fabrieken.
Of je dan in zo'n consumenten product niet een maxtor schijf met een seagate stempel erop krijgt weet ik ook niet, zou zomaar kunnen.

Wel weet ik dat een van de eerste harde schijven die ik had, er eentje van WD was.
En dat ding werkte dus nog met spijkerschrift, want hij timmerde er flink op los.
Was natuurlijk wel in de vorige eeuw dus WD zou zomaar een hoop verbeterd kunnen hebben.

Dat denk ik ook MAS3!
Dat seagate slechter gaat worden moet nog maar eens bewezen worden.
Ik dacht dat seagate een fabrieks garantie van 3 jaar geeft.
En dat hun hd's tamelijk betrouwbaar waren.
Maxtor gaf maar garantie van 1 jaar.
En inderdaad heb ik ook een slechte maxtor hd hier.
Dus die vallen voor mij af.
Het zou wel erg zijn als er alleen WD overblijft als betrouwbaar.
Ik heb echter geen info over de betrouwbaarheid van WD's.

Grtz.

hmmm Ik draai al jaren met Maxtor zonder een probleem.

Vroeger had ik WD en die beonnen na de garantie te tikken
En van de week heb ik een (ver) tikkende Seagate uit de computer van mijn dochter verwijderd.

Ja, de maxtor heeft ook een paar jaar zonder problemen gedraaid.
Totdat hij de fout in ging.
Het probleem is dat als je OS erop staat en juist daar de hd slecht is, je op een nieuwe schijf weer het hele OS met programma's en appz moet installeren.
Buiten de data die je nog nodig hebt (en weg kan zijn).
En dat kost bij die winzooi een hele hoop tijd.
Eigenlijk zijn de hd's bedoeld om betrouwbaar data op te slaan.
Maar nu schijnt het erom te gaan hoe lang een hd goed funktioneert.
Het is wel zo dat die slijtage versterkt wordt doordat winzooi er met zijn swap-file continu aan blijft trekken.
Je weet wel dat de swapfile ik meen 1,5x de geheugen capaciteit moet hebben.
Dus hoe meer geheugen, hoe groter de swapfile (ook merkwaardig!).
Maar wat hd's betreft, ik denk niet dat iemand blij is als hij zijn pc start, en alleen een zwart scherm met foutmeldingen verschijnt!

Grtz.

@BT, een NAS is voor mij een apparaat dat je aansluit op het Ethernet, als er UBS bij zit is dat meegenomen. Jij wil het net andersom verder denk ik dat USB niet zo snel is al het netwerk, of je moet over USB 2 spreken, maar die zit in oudere computers.
Zelf zit ik ook te denken aan een NAS, je zou dat dan vanaf elke netwerk plaats bij kunnen ik zat meer te denken aan 1 TerraByte, kunnen er lekker veel films op. Een ander voordeel is dat een computer niet aan hoeft te staan om bij de Data op de NAS te kunnen, zij hebben een eigen OS. Wel is het is er een overweging om je intern netwerk op te krikken naar 1 GB Router of Switch.

Bert

@BT,

als je evn in de link kijkt zie je dat de freecom zowel USB als SATA ondersteund en zo in je wireless netwerk kan [de mijne dus niet]

Als je een pc hebt met een GB ethernet poort en de Freecom als hub of switch gebruikt heb je wel de snelheid van 1GB tussen freecom en PC en kun je dus gewoonweg sneller uploaden naar de schijf in de freecom, voor het streamen heb je veel minder bandbreedte nodig.
Het geheel bevalt me uitstekend.

Ik heb ooit eens gewerkt met een Linksys doosje dat draaide op Samba en als een soort USB to Ethernet convertertje zou moeten werken.
Dat ding was gemaakt voor 1 ding en dat deed ie ook.
Jammer dat het nou net NIX was wat het ding deed en is vervolgens nooit op de markt gekomen........
Ik kreeg hem gelukkig wel gratis van Cisco [na het plaatsen van een order van 246 routers in de 3000 serie, sigaar uit eigen doos dus]

@Mas3: Oke, da's inderdaad wel een belangrijk verschil, ik dacht dat het andersom was.
Of je dan in zo'n consumenten product niet een maxtor schijf met een seagate stempel erop krijgt weet ik ook niet, zou zomaar kunnen.
En daar ben ik dus bang voor. Wat kennissen van me en ikzelf ook hebben wat Maxtor hd's gehad en die haalden de 3 jaar niet eens, zelfs een tweetal spiksplinternieuwe waarvan er eentje 3 maanden, de andere 5 maanden liep. Hoe dan ook teveel meegemaakt dus ik ga dat risico niet meer lopen. Jammer voor Seagate want dat vond ik wel goede HD's.

@Bert50:
een NAS is voor mij een apparaat dat je aansluit op het Ethernet, als er UBS bij zit is dat meegenomen. Jij wil het net andersom
Nee hoor, dan lees je verkeerd. Het apparaat wat je aansluit op Ethernet is bedoeld om HD's mee op het net te hangen. Ik wil daar gewoon externe USB aansluitingen op zodat je tevens via de NAS de USB (usb2 uiteraard) hd's op het net kunt zetten en bij de meeste NAS apparaten die ik tot nu toe gezien heb is dat een vrij normaal iets.

Het interne netwerk opkrikken naar 1 gig is me momenteel nog te kostbaar en zo vreselijk snel hoeft het ook niet, gaat er maar op dat die data met redelijke snelheid op de HD gezet kan worden, dat mag dan best iets langzamer gaan dan de communicatie naar een rechtstreeks aangesloten USB 2.0 HD da's geen probleem.

@Roberto: Sata zag ik zo vlug niet staan, wat uitgebreider zie ik nu wel meer mogelijkheden, hangt natuurlijk ook een beetje af van welke Freecom je neemt. Komt misschien omdat het ook een Engelse site is dat ik niet zo diep verder klik, maarja als ik al een prijsje zie van 289 euro gaat mij de zin al voorbij, als hetgeen wat ik nodig heb al voor 200 euro of minder te krijgen is.
Voor 130 euro zie ik er ook staan, maar ik weet niet goed in welke winkel ik moet kijken, ik zie bijv. niet het merk HD, zie niet of het SATA of SATAII is en hoeveel USB 2.0 aansluitingen er op zitten.
Linksys is dan met 140 euro wat duurder, maar in mijn oren wel een wat betrouwbaarder merk dan Freecom.
Maar misschien heb ik ook nog niet alles van Freecom gezien, dat kan natuurlijk ook, er is immers zoveel van die dingen te krijgen, soms zie ik door de bomen het bos niet eens meer.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan