Netwerkperikelen.

hangslot

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
6
Punten
38
Leeftijd
60
Ik zit al 3 dagen te kl*ten met mijn thuisnetwerkje.
Deze draait al bijna 2 jaar probleemloos.
Er zitten 2 pc's op met windows 98, en af en toe mijn laptop met windows XP. "hart van het netwerk is een Sweex breedband router met switch.

Sinds een maand of 2 'ziet' mijn laptop het netwerk wel, maar erop, vergeet het maar. Ook internetten via het netwerk dus niet meer.
Ik had nog een pc (W98) staan, even geprobeerd, maar wat ik ook probeer, geen netwerk.
Deze week had ik het idee opgevat mijn pc een beetje op te knappen, ik had nog een mooie grafische kaart liggen, nieuwe harde schijf erin, en gelijk XP erop....shit, geen netwerk.
Van XP weet ik niet veel, dus terug naar windows 98, schone installatie, je raad het al, geen netwerk.
Nu heb ik eens goed gekeken.
Onder eigenschappen van netwerkomgeveing de TCP/IP van mijn netwerkkaart op automatisch IP adres verkrijgen (stond ie al op). Dan bij start, uitvoeren, winipcfg uitvoeren, netwerkkaart selecteren, alle vrijgeven klikken, en daar gaat het fout. Nu zou mijn router mijn ip adres op 00 moeten zetten, maar er veranderd niets. Daarna alles vernieuwen klikken werkt dus ook niet, de pc geeft hier na geruime tijd een alarm, en vernieuwd de adapter. Althans, dat staat er.
Ten einde raad de stekker van de nieuwe harde schijf terug geprikt op de oude, in de bios de schijven opnieuw laten scannen, en voila, netwerkverbinding.
Ik begrijp er niets meer van, ik doe alles net als vroeger, maar het lijkt wel of mijn router geen nieuwe adresjes meer uitdeelt.

De enige verandering met vroeger is het modem van UPC, da's een paar maanden geleden vervangen. Ook toen heb ik 2 avonden zitten kloten om de internetverbinding voor elkaar te krijgen.
Het zou best kunnen dat ik sinds toen ook niet meer met mijn laptop in het netwerk kom, maar dat weet ik niet meer zeker.

Zie ik iets over het hoofd?

Je router geeft een pc die aangesloten word een IP doormiddel van DHCP.
Schijnbaar wil dat niet meer en moet je eens kijken of je het niet gewoon handmatig kunt doen.
Kijk eens bij de pc die wel werkt, wat je IP, je netmask en je default gateway is.
Voor de rest van je netwerkje moet je dus ervoor zorgen dat je netmask overal gelijk is.
Ook de default gateway moet overal gelijk zijn, namelijk het IP van die router van je.
Een eventuele DNS mag je ook naar je router laten kijken, of je geeft een DNS van je provider op.
Verder dus IP adressen opgeven in dezelfde range als het IP adres dat je werkende pc heeft.

Je moet er ook voor zorgen dat alle pc's die ook met elkaar moeten communiceren in je netwerk, ook in dezelfde werkgroep zitten.
Windhoos vult daar normaliter WORKGROUP in en dat zou dus al goed moeten zijn.

Je kunt nu kijken of je de rest van het netwerk kunt pingen en als je de router kan pingen mag je ook proberen of je door de router heen kan pingen.
(start -- uitvoeren -- cmd -- ping (IP) )

Als dat nu allemaal wel wil, kun je weer lekker overal gaan internetten.

Wil je toch de router het werk laten doen, dan moet je alles wat met DHCP te maken heeft eens opnieuw nalopen en eventueel instellen.
Mijn laptoppie dat onder 98se draait heeft in ieder geval grote moeite om via DHCP (verschillende routers geprobeerd) alle instellingen goed te krijgen, en dat doe ik dus handmatig wanneer nodig.

Wie weet heb je hier wat aan, kijk even of je alle genoemde zaken geprobeerd hebt.
In ieder geval suc7 ermee.

Hoe simpel kan het leven zijn.:applaus:
Ik kon zo de IP, netmask en gateway overschrijven en invullen.
Alles werkt weer als vanouds, alleen veel sneller, en dat was de bedoeling dan ook.

Er zal idd wel een instellingkje in de router niet kloppen, maar zo is het ook mooi opgelost.
Ik was gewoon te zeer gefocused op het automatisch configureren. Bedankt voor de tip:biggrin:

Oh jammer dat je het omgezet hebt anders had je op de schijven waar het wel automatisch werkte, ook eens kunnen proberen een release te geven en daarna een renew, kijken of dat wel werkte.

Indien je een nieuw modem krijgt kun je het beste de router effe uitzetten, modem inschakelen en wachten tot die "online" is, daarna router aanzetten (liefst resetten), effe zooi opnieuw invullen, dan worden alle verbindingen weer vers gemaakt en gaat het over het algemeen goed zonder een paar dagen te hoeven prutsen.

Misschien anders eens kijken of er een firmware upgrade beschikbaar is voor die sweex router/switch.
De switchen op zich werken uitstekend, van router/switches van Sweex hoor je af en toe wel eens vreemde verhalen.

Originally posted by Black Tiger
Oh jammer dat je het omgezet hebt anders had je op de schijven waar het wel automatisch werkte, ook eens kunnen proberen een release te geven en daarna een renew, kijken of dat wel werkte.

Ja, ik wilde het ook zelf wel weten, dus net even geprobeerd, en helaas, in de oude configuratie werkte het release en renew verhaal ook niet meer.

Daarna ook even de instellingen in de router bekeken, zoals Mas aangaf, en ja hoor, DHCP stond disabled!! Geen wonder dat het niet werkte:confused:

Best wel vreemd, ik heb dit nooit verandert.
Bijkomend voordeel is nu natuurlijk dat mijn laptop ook weer het netwerk opkan.
Nou alleen de harde schijf weer formateren en XP er weer op...zucht.....

Kijk, toch fijn dat de nieuwsgierigheid het dan toch gewonnen heeft en aldus de oorzaak ontdekt. :)

Waarom ie opeens op disabled staat? Heb je remote administration actief op het ding? Zoja, uitschakelen, misschien heeft iemand hem je remote wel uitgezet.

Kijk anders eens kwaad naar de vrouw, of die misschien met stofzuigen het ding uitgetrokken heeft gehad ofzo of in de stroomkabel is blijven hangen. Wie weet... :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan